herb Grudziądza
Logo BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
gmina-miasto Grudziądz
Urząd Miejski w Grudziądzu
Logo ePUAP
panorama Grudziądza

ZARZĄDZENIE NR 191/14 w sprawie Regulaminu Pracy Urzędu Miejskiego w Grudziądzu

ZARZĄDZENIE NR 191/14

PREZYDENTA GRUDZIĄDZA

z dnia 27 maja 2014 r.

 

w sprawie Regulaminu Pracy Urzędu Miejskiego w Grudziądzu

 

     Na podstawie art. 42 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm.) zarządzam, co następuje:

 

     § 1. Ustalam Regulamin Pracy Urzędu Miejskiego w Grudziądzu.

 

Rozdział 1

 Przepisy ogólne

 

     § 2. Regulamin niniejszy ustala wewnętrzny porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników Urzędu Miejskiego w Grudziądzu.

 

     § 3. Postanowienia zarządzenia mają zastosowanie do wszystkich pracowników Urzędu Miejskiego w Grudziądzu bez względu na rodzaj pracy i zajmowane stanowisko.

 

     § 4. 1. Każdy pracownik przed dopuszczeniem do pracy jest zaznajamiany z treścią niniejszego zarządzenia.

     2. Oświadczenie o zapoznaniu się z treścią zarządzenia, zaopatrzone w podpis pracownika i datę, dołączane jest do akt osobowych. Wzór oświadczenia stanowi Załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia.

 

     § 5. Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa o pracodawcy należy rozumieć przez to Urząd Miejski, w imieniu którego występuje Prezydent Grudziądza lub Sekretarz Miasta w ramach udzielonego upoważnienia.

 

     § 6. Ocena realizacji regulaminu pracy i regulaminu wynagradzania będzie przedmiotem rozmów pracodawcy z zakładową organizacją związkową do końca września każdego roku.

 

 

Rozdział 2

Obowiązki pracownika i pracodawcy

 

     § 7. 1. Do obowiązków pracownika należy dbałość o wykonywanie zadań publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem obowiązków określonych w rozdziale trzecim ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm.).

     2. Do obowiązków pracownika należy w szczególności:

1) przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;

2) wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie;

3) stosowanie się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę;

4) przestrzeganie tajemnicy ustawowo chronionej;

5) udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania;

6) stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych;

7) zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami;

8) zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim.

 

     § 8. 1. Pracownik samorządowy z chwilą nawiązania stosunku pracy obowiązany jest złożyć oświadczenie o prowadzonej działalności gospodarczej.

     2. Pracownik samorządowy jest obowiązany na żądanie osoby upoważnionej do czynności w sprawach zakresu prawa pracy w imieniu pracodawcy samorządowego złożyć oświadczenie o stanie majątkowym.

     3. Pracownik samorządowy nie może wykonywać zadań pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność.

     4. Postanowienia ust. 1 nie dotyczą pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi.

 

     § 9. 1. Na terenie zakładu pracy pracownicy obowiązani są do noszenia identyfikatorów według ustalonego wzoru.

     2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również pracowników wykonujących czynności służbowe poza terenem zakładu pracy.

 

     § 10. Pracownicy wykorzystujący telefony służbowe do rozmów prywatnych obowiązani są do zwrotu faktycznych kosztów tych rozmów.

 

     § 11. 1. Do podstawowych obowiązków pracodawcy należy w szczególności:

1) zapewnienie stanowiska pracy oraz urządzeń i materiałów niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków służbowych;

2) zapoznanie pracownika podejmującego pracę z zarządzeniem w sprawie regulaminu pracy Urzędu Miejskiego w Grudziądzu, z zakresem czynności, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonym stanowisku oraz podstawowymi uprawnieniami;

3) organizowanie pracy w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, właściwych efektów pracy;

4) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, prowadzenie systematycznego szkolenia pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz kierowanie na badania profilaktyczne;

5) terminowa i prawidłowa wypłata wynagrodzenia oraz innych świadczeń, a także udostępnianie pracownikowi dokumentów związanych z tymi wypłatami;

6) zaspokajanie, w miarę posiadanych środków, socjalnych i kulturalnych potrzeb pracowników;

7) stosowanie obiektywnych ocen pracowników i wyników ich pracy;

8) umożliwianie podnoszenia kwalifikacji pracownikom, a także organizowanie dokształcania;

9) przeciwdziałanie dyskryminacji w zatrudnieniu, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy;

10) podejmowanie działań zapobiegających wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym;

11) informowanie pracowników w ramach szkoleń w zakresie bhp o ryzyku związanym z wykonywaną przez nich pracą.

     2. Bezpośredni przełożeni dokonują zapoznania  nowo przyjętych pracowników z:

1) regulaminem organizacyjnym Urzędu Miejskiego;

2) instrukcją kancelaryjną;

3) jednolitym rzeczowym wykazem akt;

4) właściwymi przepisami prawa materialnego i formalnego.

     3. Nowo przyjęci pracownicy przechodzą szkolenia:

1) dotyczące zasad tworzenia dokumentów niejawnych przy użyciu przeznaczonego do tego systemu teleinformatycznego;

2) dotyczące przepisów BHP i p. poż. w zakresie niezbędnym na zajmowanym stanowisku;

3) na stanowisku pracy w zakresie jej wykonywania zgodnie z zakresem czynności i podstawowymi uprawnieniami;

4) z zakresu ochrony informacji niejawnych oraz z zakresu polityki bezpieczeństwa informacji stosowanej w Urzędzie.

 

Rozdział 3

Organizacja pracy

 

     § 12. 1. W Urzędzie Miejskim obowiązują dwa systemy rejestracji czasu pracy: elektroniczny i poprzez podpisywanie listy obecności.

     2. Wydanie pracownikowi karty zbliżeniowej równoznaczne jest z obowiązkiem używania przez pracownika elektronicznego systemu rejestracji czasu pracy.

     3. W przypadku zgubienia, kradzieży lub zniszczenia karty zbliżeniowej z winy pracownika ponosi on opłatę, będącą kosztem zakupienia dodatkowej nowej karty, określoną przez Prezydenta w drodze okólnika.

     4. Pracownik nieposiadający karty zbliżeniowej obowiązany jest do podpisywania listy obecności.

     5. Każdy pracownik obowiązany jest potwierdzić swoje przybycie do pracy:

1) w przypadku systemu elektronicznego – poprzez użycie karty zbliżeniowej;

2) w przypadku podpisywania listy obecności – własnoręcznym podpisem na liście obecności

– przed ustaloną godziną rozpoczęcia pracy.

     6. Pracownicy korzystający z systemu elektronicznego w celu zarejestrowania zakończenia pracy obowiązani są użyć karty zbliżeniowej.

     7. Pracownik kadr prowadzący ewidencję czasu pracy w ciągu 15 minut po ustalonej godzinie rozpoczęcia pracy dokonuje w tej ewidencji adnotacji dotyczących przyczyn nieobecności pracowników według obowiązujących symboli.

     8. Wiceprezydenci zwolnieni są z obowiązku potwierdzania swojego przybycia do pracy oraz jej zakończenia.

     9. Gońcy ze względu na pracę w zadaniowym systemie czasu pracy zwolnieni są z obowiązku potwierdzania swojego przybycia do pracy oraz jej zakończenia.

 

     § 13. 1. Przyczynami usprawiedliwiającymi nieobecność pracownika w pracy są zdarzenia i okoliczności określone przepisami prawa pracy, które uniemożliwiają stawienie się pracownika do pracy i jej świadczenie, a także inne przypadki niemożności wykonywania pracy wskazane przez pracownika i uznane przez pracodawcę za usprawiedliwiające nieobecność w pracy.

     2. Pracownik powinien uprzedzić pracodawcę o przyczynie i przewidywanym okresie nieobecności w pracy, jeżeli przyczyna tej nieobecności jest z góry wiadoma lub możliwa do przewidzenia.

     3. W razie zaistnienia przyczyn uniemożliwiających stawienie się do pracy, pracownik jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić pracodawcę o przyczynie swojej nieobecności i przewidywanym okresie jej trwania, nie później jednak niż w drugim dniu nieobecności w pracy.

     4. O przyczynie nieobecności w pracy pracownik zawiadamia osobiście lub przez inną osobę, telefonicznie lub za pośrednictwem innego środka łączności albo drogą pocztową, przy czym za datę zawiadomienia uważa się wtedy datę stempla pocztowego.

     5. Za czas usprawiedliwionej nieobecności z przyczyn określonych w ust. 1 przysługuje pracownikowi wynagrodzenie bądź zasiłek na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

 

     § 14. Dowodami usprawiedliwiającymi nieobecność w pracy są:

1) zaświadczenie lekarskie o czasowej niezdolności do pracy, wystawione zgodnie z przepisami o orzekaniu o czasowej niezdolności do pracy;

2) decyzja właściwego państwowego inspektora sanitarnego, wydana zgodnie z przepisami o zwalczaniu chorób zakaźnych – w razie odosobnienia pracownika z przyczyn przewidzianych tymi przepisami;

3) oświadczenie pracownika – w razie zaistnienia okoliczności uzasadniających konieczność sprawowania przez pracownika osobistej opieki nad zdrowym dzieckiem do lat 8 z powodu nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły, do której dziecko uczęszcza;

4) oświadczenie pracownika o chorobie niani lub dziennego opiekuna oraz kopia zaświadczenia lekarskiego o czasowej niezdolności do pracy, wystawione zgodnie z przepisami o orzekaniu o czasowej niezdolności do pracy, albo kopia zaświadczenia lekarskiego wystawionego na zwykłym druku, stwierdzających niezdolność do pracy niani lub dziennego opiekuna, potwierdzone przez pracownika za zgodność z oryginałem – w przypadku niani, z którą rodzice mają zawartą umowę uaktywniającą, lub dziennego opiekuna, sprawujących opiekę na dzieckiem;

5) imienne wezwanie pracownika do osobistego stawienia się wystosowane przez organ właściwy w sprawach powszechnego obowiązku obrony, organ administracji rządowej lub samorządu terytorialnego, sąd, prokuraturę, policję lub organ prowadzący postępowanie w sprawach o wykroczenia – w charakterze strony lub świadka w postępowaniu prowadzonym przed tymi organami, zawierające adnotację potwierdzającą stawienie się pracownika na to wezwanie;

6) oświadczenie pracownika potwierdzające odbycie podróży służbowej w godzinach nocnych, zakończonej w takim czasie, że do rozpoczęcia pracy nie upłynęło 8 godzin w warunkach umożliwiających odpoczynek nocny.

 

     § 15. 1. Zgodę na przebywanie na terenie zakładu pracy po regulaminowych godzinach pracy wydaje kierownik komórki organizacyjnej lub Prezydent Grudziądza, Wiceprezydenci, Sekretarz Miasta oraz Skarbnik. Informację o takim fakcie należy niezwłocznie przekazać Naczelnikowi Wydziału Organizacyjnego.

     2. Fakt pozostawania pracownika w budynku Urzędu po regulaminowych godzinach pracy (z wyjątkiem Prezydenta Grudziądza, Wiceprezydentów, Sekretarza Miasta, Skarbnika
i kierowników komórek organizacyjnych) należy odnotować w książce dyżurów, znajdującej się w Kancelarii Ogólnej Urzędu.

 

     § 16. 1. Pracownik opuszczający stanowisko pracy w sprawach służbowych w czasie godzin pracy, jeżeli łączy się to z opuszczeniem budynku Urzędu, obowiązany jest fakt ten zgłosić kierownikowi komórki organizacyjnej, a po uzyskaniu zgody dokonać odpowiedniej adnotacji w ewidencji wyjść służbowych oraz użyć karty zbliżeniowej (dot. pracowników ją posiadających).

     2. W przypadku opuszczenia miejsca pracy, jeżeli nie wiąże się to z opuszczeniem budynku Urzędu pracownik obowiązany jest poinformować o tym najbliższych współpracowników, podając jednocześnie miejsce swojego pobytu.

     3. Kierownicy komórek organizacyjnych, Skarbnik oraz Sekretarz Miasta obowiązani są osobiście lub telefonicznie zgłosić w sekretariacie Prezydenta Grudziądza wyjście z budynku, podając powód wyjścia, miejsce pobytu i przewidywaną godzinę powrotu.

     4. Pracownik opuszczający w ciągu dnia pracy swoje miejsce pracy w sprawach prywatnych, obowiązany jest uzyskać na to zgodę bezpośredniego przełożonego i dokonać wpisu
w ewidencji wyjść prywatnych oraz użyć karty zbliżeniowej (dot. pracowników ją posiadających).

     5. Wyjścia pracowników w sprawach służbowych i prywatnych we wtorki mogą mieć miejsce tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach.

 

     § 17. 1. Pracownik może zostać zwolniony przez bezpośredniego przełożonego od pracy na czas niezbędny dla załatwienia spraw osobistych, które wymagają załatwienia w godzinach pracy.

     2. Za czas zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust. 1 pracownikowi przysługuje wynagrodzenie pod warunkiem odpracowania tego czasu.

     3. Sposób odpracowania czasu zwolnienia ustala indywidualnie bezpośredni przełożony.

 

     § 18. 1. W razie nieobecności kierownika komórki organizacyjnej zastępuje go stały zastępca, a w przypadku braku stałego zastępcy pracownik wyznaczony przez tego kierownika.

     2. Kierownik komórki organizacyjnej w czasie nieobecności podległego pracownika:

1) wyznacza na ten czas innego pracownika lub rozdziela czynności pracownika nieobecnego pomiędzy innych pracowników komórki,

2) w przypadku braku możliwości wykonywania zadań nieobecnego pracownika przez innych pracowników komórki organizacyjnej zgłasza ten fakt bezpośredniemu przełożonemu, który podejmuje decyzję w tym zakresie.

 

     § 19. 1. Pracownik wychodząc z budynku w czasie godzin pracy oraz po jej zakończeniu powinien przed opuszczeniem biura (pomieszczenia):

1) usunąć wszelkie akta z urządzeń otwartych i właściwie je zabezpieczyć;

2) zamknąć okna;

3) zgasić światła i wyłączyć odbiorniki prądu elektrycznego;

4) zabezpieczyć pieczęcie i stemple oraz w przypadku funkcjonariuszy Straży Miejskiej umundurowanie.

     2. Po zakończeniu pracy pracownik opuszczający pokój jako ostatni przekazuje klucz do Kancelarii Ogólnej Urzędu zgodnie z przepisami zawartymi w odrębnym okólniku.

 

     § 20. Korzystanie przez pracowników z mienia stanowiącego własność pracodawcy w celach związanych z wykonywaniem obowiązków, (np. notebooka, aparatu fotograficznego, wyposażenia funkcjonariuszy Straży Miejskiej itp.) gdy wiąże się to z jego wynoszeniem poza teren budynku Urzędu, a także wynoszenie poza teren budynku jakichkolwiek dokumentów może następować tylko w szczególnie uzasadnionych sytuacjach i każdorazowo wymaga zgody przełożonego wyrażonej na piśmie.

 

     § 21. 1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego.

     2. Pracownik nie może zrzec się prawa do urlopu.

     3. Pracodawca jest obowiązany udzielić pracownikowi urlopu w tym roku kalendarzowym, w którym pracownik nabył do niego prawo.

     4. Obowiązek udzielania pracownikowi urlopu wypoczynkowego należy do kierownika komórki organizacyjnej. Kierownikom komórek organizacyjnych urlopu wypoczynkowego udziela ich bezpośredni przełożony.

     5. Pracownik podejmujący pracę po raz pierwszy, w roku kalendarzowym, w którym podjął pracę, uzyskuje prawo do urlopu z upływem każdego miesiąca pracy w wymiarze 1/12 wymiaru urlopu przysługującego mu po przepracowaniu roku.

     6. Wymiar urlopu wynosi:

1)    20 dni – jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat;

2)    26 dni – jeżeli pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat.

     7. Plan urlopów wypoczynkowych pracowników komórki organizacyjnej na okres roczny ustala kierownik tej komórki, biorąc pod uwagę wnioski pracowników oraz uwzględniając konieczność zapewnienia normalnego toku pracy.

     8. Komendant Straży Miejskiej w drodze zarządzenia określi zasady opracowywania planów urlopów wypoczynkowych w Straży Miejskiej.

     9. Plan urlopów powinien być ustalony i doręczony do Wydziału Organizacyjnego najpóźniej do 31 grudnia roku poprzedzającego rok, na który został sporządzony. Z planem urlopów powinni być zapoznani wszyscy pracownicy.

     10. Sekretarz Miasta przedstawia Prezydentowi Grudziądza do zatwierdzenia plan urlopów wypoczynkowych kierowników komórek organizacyjnych.

     11. Na umotywowany wniosek pracownika, ustalony urlop może być przesunięty w części lub w całości na inny czas, lecz zawsze powinien być wykorzystany najpóźniej do dnia 30 września następnego roku kalendarzowego.

     12. Przerwanie urlopu oraz związane z tym roszczenia pracownika regulują odrębne przepisy.

 

     § 22. Na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części. W takim jednak przypadku co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

 

§ 23. 1. Wnioski o urlop należy składać, z odpowiednim wyprzedzeniem, do bezpośredniego przełożonego co najmniej w dniu poprzedzającym rozpoczęcie urlopu do godziny 12.00. Po akceptacji bezpośredni przełożony kieruje wniosek do pracownika kadr przed terminem rozpoczęcia urlopu przez pracownika.

     2. Pracownik może rozpocząć urlop wyłącznie po uzyskaniu zgody pracodawcy na wniosku urlopowym, przy czym pracodawca nie może odmówić tej zgody przy urlopie na żądanie.

 

     § 24. 1. Przesunięcie terminu urlopu może nastąpić na wniosek pracownika umotywowany ważnymi przyczynami.

     2. Przesunięcie terminu urlopu jest także dopuszczalne z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika w pracy spowodowałaby poważne zakłócenia w toku pracy.

     3. Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu tylko wówczas, gdy jego obecności w pracy wymagają ważne okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczęcia urlopu.

     4. Pracodawca jest obowiązany pokryć koszty poniesione przez pracownika pozostające w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu.

 

     § 25. 1. Na zasadach określonych przepisami Kodeksu pracy oraz przepisami odrębnymi pracownikowi udziela się urlopu wychowawczego w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem.

     2. Na wniosek pracownicy urlopu wychowawczego udziela się jej bezpośrednio po urlopie macierzyńskim. Dotyczy to także pracownika – ojca wychowującego dziecko, który korzysta z urlopu macierzyńskiego.

 

     § 26. 1. Pracodawca jest obowiązany udzielić na żądanie pracownika i w terminie przez niego wskazanym nie więcej niż 4 dni urlopu w każdym roku kalendarzowym.

     2. Pracownik może wystąpić z wnioskiem o udzielenie urlopu wypoczynkowego na żądanie najpóźniej przed rozpoczęciem pracy w danym dniu.

     3. Dopuszcza się wykorzystanie urlopu na żądanie w maksymalnie czterech częściach.

 

     § 27. 1. Pracodawca może udzielić pracownikowi, na jego umotywowany ważnymi przyczynami wniosek, urlopu bezpłatnego.

     2. Udzielenie urlopu bezpłatnego następuje po uzyskaniu opinii kierownika komórki organizacyjnej, iż jego udzielenie pracownikowi nie spowoduje zakłócenia normalnego toku pracy danej komórki.

     3. Okresu urlopu bezpłatnego nie wlicza się do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.

     4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się w przypadkach uregulowanych odmiennie przepisami szczególnymi.

 

     § 28. 1. Pracownikowi przysługuje zwolnienie od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia w wymiarze:

1) 2 dni roboczych – w razie ślubu pracownika lub urodzenia się jego dziecka albo zgonu i pogrzebu małżonka pracownika lub jego dziecka, ojca, matki, ojczyma lub macochy;

2) 1 dnia – w razie ślubu dziecka pracownika albo zgonu i pogrzebu jego siostry, brata, teściowej, teścia, babki, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką.

     2. Zwolnienia, wymienione powyżej, udzielane są w dniach następujących przed lub po zdarzeniu uzasadniającym ich udzielenie.

     3. Po wykorzystaniu przedmiotowego zwolnienia pracownik jest obowiązany przedstawić odpis skrócony aktu stanu cywilnego, dotyczący zdarzenia uzasadniającego udzielenie zwolnienia. Jeżeli pracownik korzysta już z jakiegoś zwolnienia od pracy np. urlopu wypoczynkowego, niezdolności do pracy z powodu choroby nie przysługują mu zwolnienia okolicznościowe , o których mowa w ust. 1.

     4. Zwolnienie od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia dla członków zarządu zakładowej organizacji związkowej przysługuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 167), a szczegółowy tryb korzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 31 ust. 1 ustawy ustalony zostanie przez pracodawcę i zarząd zakładowej organizacji związkowej w drodze pisemnego porozumienia.

 

     § 29. Pracownicy (pracownikowi) wychowującej przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat przysługuje w ciągu roku zwolnienie od pracy na dwa dni, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

 

     § 30. Pracodawca jest obowiązany zwolnić pracownika od pracy, jeżeli obowiązek taki wynika z przepisów Kodeksu pracy albo innych przepisów prawa.

 

Rozdział 4

Czas pracy

 

     § 31. 1. Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje do dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.

     2. Czas pracy pracowników samorządowych nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym.

     3. Okres rozliczeniowy czasu pracy wynosi jeden miesiąc rozpoczynający się pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego.

 

     § 32. 1. W Urzędzie Miejskim obowiązuje czas pracy codziennie od poniedziałku do piątku w ramach następującego rozkładu czasu pracy:

1) od godziny 7:30 do godziny 15:30 w poniedziałki, środy, czwartki i piątki;

2) od godziny 8:00 do godziny 16:00 we wtorki.

     2. Ustalony w ust. 1 rozkład czasu pracy nie dotyczy osób wymienionych w §§ 34–36 niniejszego zarządzenia.

 

     § 33. Pora nocna obejmuje godziny od 22:00do 6:00.

 

     § 34. 1. Funkcjonariusze Straży Miejskiej pracują od poniedziałku do niedzieli w syste-mie III zmianowym, w którym I zmiana rozpoczyna pracę o godz. 6:00, a kończy o godz. 14:00, II zmiana rozpoczyna pracę o godz. 14:00, a kończy o godz. 22:00, zaś zmiana III roz-poczyna pracę o godz.22:00, a kończy o godz. 6:00.

     2. Praca na III zmianie może odbywać się wyłącznie na polecenie lub za zgodą Prezyden-ta.

     3. Szczegółowy harmonogram pracy na dany miesiąc sporządza Komendant Straży Miejskiej.

     4. Okres rozliczeniowy czasu pracy funkcjonariuszy Straży Miejskiej wynosi 4 miesiące.

 

     § 35. 1. Dopuszcza się, w celu zapewnienia właściwej obsługi interesantów oraz sprawowania nadzoru nad funkcjonowaniem komunikacji miejskiej, pracę według harmonogramu pracowników Wydziału Transportu. Harmonogram ustalany jest przez Naczelnika Wydziału Transportu w uzgodnieniu z Sekretarzem Miasta.

     2. Dopuszcza się, w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania komórki organizacyjnej, pracę według harmonogramu pracowników Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska. Harmonogram ustalany jest przez Naczelnika Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska w uzgodnieniu z Sekretarzem Miasta.

     3. Pracownicy Straży Miejskiej, niebędący funkcjonariuszami Straży Miejskiej zajmujący się obsługą monitoringu miejskiego pracują według harmonogramu ustalonego przez Komendanta Straży Miejskiej.

     4. Gońcy pracują według zadaniowego systemu czasu pracy.

 

     § 36. Rozkład czasu pracy pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy oraz pracowników zatrudnionych na stanowisku woźnego, pracownika gospodarczego i sprzątaczki określają indywidualne harmonogramy czasu pracy.

 

     § 37. 1. Pracownikom zatrudnionym w niedziele i święta wskazane w przepisach o dniach wolnych od pracy zapewnia się w zamian inny dzień wolny od pracy.

     2. Za pracę w niedzielę i święta uważa się pracę wykonywaną pomiędzy godz. 6.00 w tym dniu a godz. 6.00 dnia następnego.

 

     §. 38. 1. Pracownikowi przysługuje 15 minutowa przerwa na odpoczynek, przy czym przerwa ta nie może zakłócać obsługi interesantów.

     2. Pracownikom niepełnosprawnym przysługuje dodatkowa 15 minutowa przerwa wliczana do czasu pracy przeznaczona na gimnastykę usprawniającą lub wypoczynek, przy czym przerwa ta nie może zakłócać obsługi interesantów.

     3. Funkcjonariuszom Straży Miejskiej pracującym w służbie patrolowej przysługuje 30 minutowa przerwa na odpoczynek.

     4. Godziny rozpoczęcia i zakończenia przerwy, o której mowa w ust. 3 ustala dyżurny Straży Miejskiej.

     5. Ze względu na trudne warunki atmosferyczne Komendant Straży Miejskiej może przedłużyć przerwę na odpoczynek lub wprowadzić dodatkową przerwę.

     6. Pracownikowi przysługuje co najmniej 5-minutowa przerwa, wliczana do czasu pracy, po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

 

     §. 39. Pracownikowi samorządowemu za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych przysługuje, według jego wyboru, wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze, z tym że czas wolny, na wniosek pracownika, może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu.

 

Rozdział 5

Przyjmowanie i obsługa interesantów

 

     § 40. 1. Przyjmowanie interesantów odbywa się w dni pracy Urzędu Miejskiego od godziny 7:30 do godziny 15:30, z wyjątkiem wtorku, gdzie przyjmowanie interesantów odbywa się od godz. 8:00 do 16:00.

     2. Parlamentarzyści oraz radni Rady Miejskiej w sprawach związanych z wykonywaniem mandatu przyjmowani są w pierwszej kolejności.

     3. Prezydent Grudziądza, Wiceprezydenci, Skarbnik oraz Sekretarz Miasta przyjmują interesantów we wtorki w godzinach od 9:00 do 16:00.

 

     § 41. Kierownicy komórek organizacyjnych są odpowiedzialni za należytą organizację przyjmowania interesantów.

 

     § 42. 1. Naczelnik Wydziału Organizacyjnego zapewnia właściwe oznaczenia budynku Urzędu Miejskiego zawierające następujące informacje:

1) nazwy komórek organizacyjnych i ich rozmieszczenie;

2) godziny przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków przez Prezydenta Grudziądza, Wiceprezydentów, Skarbnika i Sekretarza Miasta.

     2. Kierownicy komórek organizacyjnych we współpracy z Naczelnikiem Wydziału Organizacyjnego zapewniają aktualną informację na drzwiach pomieszczeń biurowych, na których winny być uwidocznione: numery pokojów, nazwy komórek organizacyjnych, imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe pracowników.

 

Rozdział 6

Odpowiedzialność pracowników

 

     § 43. Szczególnie rażącym naruszeniem obowiązków pracowniczych oraz porządku i dyscypliny jest:

1) nieprawidłowe wykonywanie pracy, a w szczególności niedołożenie należytej staranności w realizacji powierzonych obowiązków;

2) niewykonywanie poleceń służbowych;

3) niewłaściwy stosunek do interesantów, a w szczególności nierzetelność, stronniczość oraz brak taktu w kontaktach z interesantami;

4) niewłaściwy stosunek do przełożonych i współpracowników;

5) nieusprawiedliwiona nieobecność w pracy, samowolne jej opuszczenie bez usprawiedliwienia lub systematyczne spóźnianie się;

6) stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwym, pod wpływem substancji o działaniu odurzającym, spożywanie alkoholu lub zażywanie substancji o działaniu odurzającym w czasie pracy;

7) zakłócanie porządku i spokoju w miejscu pracy;

8) wyrządzenie szkody materialnej na skutek nienależytego wykonywania powierzonych obowiązków;

9) nieprzestrzeganie zasad i przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych;

10) udzielanie informacji dla prasy i innych mediów bez upoważnienia;

11) poświadczanie nieprawdy w sporządzanym dokumencie;

12) naruszenie przepisów ustaw: o ochronie danych osobowych i o ochronie informacji niejawnych;

13) korzystanie z internetu w celach niezwiązanych z wykonywaną pracą.

 

     § 44. 1. Za nieprzestrzeganie przez pracownika samorządowego ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania obecności w pracy pracodawca może stosować:

1) karę upomnienia;

2) karę nagany.

     2. Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczanie pracy bez usprawiedliwienia, stawianie się do pracy w stanie nietrzeźwości,pod wpływem substancji o działaniu odurzającym, spożywanie alkoholu lub zażywanie substancji o działaniu odurzającym w czasie pracy pracodawca może również zastosować karę pieniężną.

     3. Kara pieniężna za jedno przekroczenie, jak i za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności, nie może być wyższa, niż jednodniowe wynagrodzenie pracownika, a kary pieniężne nie mogą przewyższać dziesiątej części wynagrodzenia przypadającego pracownikowi do wypłaty.

     4. Wpływy z kar pieniężnych przeznacza się na poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

     § 45. 1. Kara nie może być zastosowana po upływie dwóch tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie 3 miesięcy od dopuszczenia się naruszenia.

     2. Kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu pracownika z czego należy sporządzić stosowną notatkę.

     3. Podczas wysłuchania, o którym mowa w ust. 2 może być obecny, na wniosek pracownika, przedstawiciel zakładowej organizacji związkowej, o ile nie narusza to przepisów odrębnych.

     4. Jeżeli z powodu nieobecności w zakładzie pracy pracownik nie może być wysłuchany, bieg przewidzianego dwutygodniowego terminu nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia stawienia się pracownika do pracy.

 

     § 46. 1. Kary porządkowe wymierza Sekretarz Miasta.

     2. O zastosowanej karze zawiadamia się pracownika na piśmie wskazując rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych i datę dopuszczenia się przez pracownika tego naruszenia oraz informując o prawie zgłoszenia sprzeciwu i terminie jego wniesienia.

     3. Odpis zawiadomienia  o ukaraniu składa się do akt osobowych pracownika.

     4. Przy stosowaniu kary bierze się pod uwagę w szczególności rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych, stopień winy pracownika i jego dotychczasowy stosunek do pracy.

 

     § 47. 1. Jeżeli zastosowanie kary nastąpiło z naruszeniem prawa pracownik może w ciągu 7 dni od daty doręczenia zawiadomienia o ukaraniu wnieść sprzeciw. O uwzględnieniu lub odrzuceniu sprzeciwu decyduje Prezydent Grudziądza po rozpatrzeniu stanowiska reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej. Nieodrzucenie sprzeciwu w ciągu 14 dni od dnia jego wniesienia jest równoznaczne z uwzględnieniem sprzeciwu.

     2. Pracownik, który wniósł sprzeciw może w ciągu 14 dni od dnia zawiadomienia o odrzuceniu sprzeciwu wystąpić do sądu pracy o uchylenie zastosowanej wobec niego kary.

     3. W razie uwzględnienia sprzeciwu wobec zastosowanej kary pieniężnej lub uchylenia tej kary przez sąd pracy, pracodawca jest obowiązany zwrócić pracownikowi równowartość kwot tej kary.

 

     § 48. 1. Karę uważa się za niebyłą, a odpis zawiadomienia usuwa się z akt osobowych pracownika po roku nienagannej pracy.

     2. Prezydent Grudziądza może z własnej inicjatywy lub na wniosek kierownika komórki organizacyjnej albo reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej, biorąc pod uwagę osiągnięcia w pracy i nienaganne zachowanie się pracownika po ukaraniu, może uznać karę za niebyłą przed upływem tego terminu.

 

     § 49. Każdy pracownik ponosi odpowiedzialność materialną za zniszczenie, uszkodzenie lub zaginięcie z jego winy mienia znajdującego się w miejscu pracy na zasadach określonych w Kodeksie pracy.

 

Rozdział 7

Bezpieczeństwo i higiena pracy

 

     § 50. 1. Pracodawca jest obowiązany w szczególności:

1) organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy;

2) zapewnić przestrzeganie w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonywanie tych poleceń;

3) zapewnić wykonywanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy;

4) zapewnić wykonanie zaleceń społecznego inspektora pracy.

     2. Pracodawca konsultuje z pracownikami lub ich przedstawicielami wszystkie działania związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, w szczególności dotyczące :

1) zmian w organizacji pracy i wyposażeniu stanowisk pracy, wprowadzania nowych procesów technologicznych oraz substancji i preparatów chemicznych, jeżeli mogą one stwarzać zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników;

2) oceny ryzyka zawodowego występującego przy wykonywaniu określonych prac oraz informowania pracowników o tym ryzyku;

3) tworzenia służby bhp lub powierzania wykonywania zadań tej służby innym osobom oraz wyznaczania pracowników do udzielania pierwszej pomocy;

4) przydzielania pracownikom środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego;

5) szkolenia pracowników w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

     3. Pracownicy lub ich przedstawiciele mogą przedstawiać pracodawcy wnioski w sprawie eliminacji lub ograniczenia zagrożeń zawodowych.

     4. Pracodawca zapewnia odpowiednie warunki do przeprowadzania konsultacji, a zwłaszcza zapewnia, aby odbywały się w godzinach pracy. Za czas nieprzepracowany w związku
z udziałem w konsultacjach pracownicy lub ich przedstawiciele zachowują prawo do wynagrodzenia.

     5. U pracodawcy tworzy się służbę bezpieczeństwa i higieny pracy, zwaną dalej „służbą bhp” pełniącą funkcję doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

     § 51. 1. Przed dopuszczeniem do pracy pracodawca jest obowiązany przeszkolić pracowników w zakresie znajomości przepisów oraz zasad bhp, ochrony przeciwpożarowej, zagrożeń zawodowych oraz poinformować o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą.

     2. Instruktaż wstępny pracownika w zakresie przepisów oraz zasad bhp przeprowadzają:

1) specjalista ds. bhp – instruktaż ogólny;

2) bezpośredni przełożony – instruktaż stanowiskowy na stanowisku pracy.

     3. Pierwsze szkolenie okresowe w zakresie bhp dla osób będących pracodawcami oraz innych osób kierujących pracownikami, w szczególności kierowników przeprowadza się w okresie do 6 miesięcy od rozpoczęcia pracy na tych stanowiskach, natomiast dla pozostałych pracowników w okresie do 12 miesięcy od rozpoczęcia pracy na tych stanowiskach.

     4. Szkolenie okresowe:

1) pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych przeprowadza się w formie instruktażu, nie rzadziej niż raz na 3 lata, a na stanowiskach robotniczych, na których są wykonywane prace szczególnie niebezpieczne, nie rzadziej niż raz w roku;

2) pracodawców, kierowników, pracowników służby bezpieczeństwa przeprowadza się nie rzadziej niż raz na 5 lat;

3) pracowników administracyjno-biurowych przeprowadza się nie rzadziej niż raz na 6 lat.

     5. Przeszkolenie w zakresie przepisów oraz zasad bhp, ppoż. powinno być potwierdzone przez pracowników na piśmie.

     6. Czas szkolenia w zakresie bhp jest traktowany na równi z czasem pracy.

 

     § 52. 1. Podstawowym obowiązkiem pracownika jest przestrzeganie przepisów i zasad bhp.

     2. Do obowiązków pracownika należy w szczególności:

1) znajomość przepisów i zasad bhp, udział w szkoleniach i instruktażach z tego zakresu oraz poddawanie się wymaganym egzaminom sprawdzającym;

2) wykonywanie pracy w sposób zgodny z przepisami i zasadami bhp oraz stosowanie się do wydanych w tym zakresie poleceń i wskazań przełożonych;

3) dbałość o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy;

4) stosowanie zgodnie z przeznaczeniem środków ochrony zbiorowej, a także używanie przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem;

5) poddawanie się wstępnym, okresowym, kontrolnym oraz innym zleconym badaniom lekarskim zgodnie z obowiązującymi przepisami;

6) niezwłoczne zawiadamianie przełożonego o wypadku przy pracy albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzeganie współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia o grożącym niebezpieczeństwie;

7) współdziałanie z pracodawcą, przełożonymi i innymi przedstawicielami pracodawcy w wypełnianiu obowiązków dotyczących bhp.

 

     § 53. 1. W zakresie ochrony przeciwpożarowej pracownicy obowiązani są do:

1) sprawowania nadzoru nad włączonymi do sieci urządzeniami elektrycznymi (komputerami, maszynami do pisania, liczenia, czajnikami elektrycznymi itp.);

2) zawiadomienia Naczelnika Wydziału Organizacyjnego o zauważonych usterkach, które mogą być przyczyną pożaru;

3) zawiadomienia w razie pożaru Straży Pożarnej oraz zaalarmowania pracowników zagrożonego pożarem pomieszczenia;

4) udziału w szkoleniach w zakresie ochrony przeciwpożarowej.

     2. Zabrania się dokonywania przez pracowników jakichkolwiek napraw sprzętu elektrycznego znajdującego się w budynku Urzędu oraz manipulowania przy tablicach rozdzielczych, wyłącznikach i gniazdkach.

     3. Korzystanie z grzejników elektrycznych wymaga uzgodnienia z Sekretarzem Miasta.

 

     § 54. 1. W budynkach Urzędu Miejskiego obowiązuje całkowity zakaz palenia tytoniu.

     2. Dopuszcza się palenie tytoniu wyłącznie w oznakowanym miejscu na zewnątrz budynków Urzędu Miejskiego.

 

     § 55. 1. Pracodawca jest obowiązany informować pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą.

     2. Szczegółowych informacji o ryzyku zawodowym występującym w poszczególnych komórkach organizacyjnych są obowiązani udzielać ich kierownicy, informując pracowników o czynnikach szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych i niebezpiecznych, o poziomie tych czynników, wypadkach przy pracy i chorobach zawodowych związanych z wykonywaną pracą, a także o niezbędnych środkach ochrony.

  

Rozdział 8

Procedury związane z podejrzeniem nadużywania przez pracownika alkoholu, leków psychotropowych lub innych substancji o działaniu odurzającym

 

     § 56. 1. Każdy pracownik obowiązany jest do przestrzegania obowiązku trzeźwości.

     2. Obowiązek sprawowania bieżącego nadzoru nad przestrzeganiem przez podległych pracowników obowiązku trzeźwości ciąży na bezpośrednich przełożonych tych pracowników.

     3. Realizacja obowiązku wymienionego w ust. 2 polega na niedopuszczaniu do pracy osób, których stan lub zachowanie wskazuje na spożycie alkoholu albo jeżeli uzasadniają to inne okoliczności – na surowym reagowaniu na przypadki spożywania alkoholu w czasie pracy lub miejscu pracy.

     4. Przełożony jest obowiązany do bezzwłocznego zgłaszania Prezydentowi Grudziądza lub Sekretarzowi faktu podejrzenia spożycia przez pracownika alkoholu w czasie pracy.

 

     § 57. 1. Zabrania się wstępu na teren zakładu pracy pracownikom po spożyciu alkoholu, zarówno w celu świadczenia pracy, jak i w okresie przebywania na urlopie oraz innej usprawiedliwionej nieobecności, zwalniającej od obowiązku świadczenia pracy.

     2. Pracownik będący w stanie nietrzeźwym, w przypadku konieczności załatwienia pilnych spraw, winien komunikować się telefonicznie lub za pośrednictwem osób trzecich ze swoim przełożonym albo też komórką organizacyjną zakładu pracy, która jest władna do załatwienia sprawy.

 

     § 58. 1. Osoba prowadząca kontrolę trzeźwości sporządza protokół, który powinien zawierać :

1) dane osoby zgłaszającej naruszenie obowiązku trzeźwości lub informację ogólną o zgłoszeniu;

2) określenie czasu i miejsca przyjęcia zgłoszenia;

3) dane osobowe pracownika podejrzanego o naruszenie obowiązku trzeźwości oraz opis sposobu i okoliczności naruszenia tego obowiązku;

4) krótki opis podejmowanych w trakcie postępowania czynności;

5) wskazanie dowodów (świadków itp.);

6) datę sporządzenia protokołu , czas prowadzenia postępowania, czytelne podpisy osoby sporządzającej protokół i osób podejrzanych o naruszenie obowiązku trzeźwości;

7) załączone dowody, w tym protokoły przesłuchań świadków, wyniki badań na zawartość alkoholu oraz wnioski lub decyzje dyscyplinarne.

     2. Protokół przekazuje się Sekretarzowi Miasta.

 

     § 59. Używanie, obecność w organizmie, sprzedaż, rozprowadzanie lub posiadanie narkotyków przez pracowników podczas pracy, w trakcie przebywania na terenie zakładu pracy lub w miejscu pracy jest zabronione i stanowi ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracownika.

 

Rozdział 9

Wyposażanie pracowników w odzież i obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej

 

     § 60. Pracownikom wykonującym prace mogące powodować zniszczenie lub znaczne zabrudzenie odzieży własnej pracownika bądź ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy przydzielana jest odzież i obuwie robocze do stałego, indywidualnego użytkowania na podstawie karty ewidencyjnej przydziału.

 

     § 61. Odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej stanowią własność pracodawcy i podlegają rozliczeniu się z ich używania.

 

     § 62. 1. W przypadku rozwiązania stosunku pracy przez pracownika – pracownik wpłaca w kasie Urzędu Miejskiego równowartość kosztu przydzielonej odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej, pomniejszoną o stopień zużycia proporcjonalnie do ustalonego okresu użytkowania.

     2. W przypadku rozwiązania stosunku pracy przez pracodawcę (z wyjątkiem rozwiązania stosunku pracy na podstawie art. 52 Kodeksu pracy) koszt, o którym mowa w ust. 1, ponosi pracodawca.

     3. Zwalnia się pracowników z obowiązku wymienionego w ust. 1, jeśli okres użytkowania przydzielonej odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej przez pracownika przekracza 75% ustalonego okresu użytkowania.

 

     § 63. 1. Pracodawca dostarcza odzież i obuwie robocze spełniające wymagania określone w Polskich Normach.

     2. Pracodawca dostarcza środki ochrony indywidualnej, które spełniają wymagania dotyczące oceny zgodności określone w Polskich Normach.

 

     § 64. 1. Pracodawca nie zapewnia prania odzieży roboczej.

     2. Czynność ta jest obowiązkiem pracownika, który z tego tytułu otrzymuje ekwiwalent pieniężny.

     3. Stawki za pranie odzieży roboczej należy ustalić na podstawie aktualnej ceny usług pralniczych w gminie-miasto Grudziądz.

     4. Ekwiwalent za pranie odzieży roboczej wypłaca się w miesiącu listopadzie każdego roku.

     5. Osoby z którymi umowy o pracę rozwiązane zostaną przed listopadem danego roku kalendarzowego otrzymują, proporcjonalnie w zależności od czasu trwania umowy, ekwiwalent niezwłocznie po rozwiązaniu umowy.

     6. Wysokość przysługującego ekwiwalentu określa Załącznik nr 5 do niniejszego zarządzenia.

 

     § 65. Niedopuszczalne jest czyszczenie oraz konserwacja lub odkażanie przez pracownika odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej, które uległy skażeniu środkami chemicznymi lub promieniotwórczymi albo materiałami biologicznie zakaźnymi.

 

     § 66. 1. Środki higieny osobistej (ręcznik, mydło, papier toaletowy) są dostępne dla pracowników bez ograniczeń w pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych.

     2. Pracownicy wykonujący stale pracę w terenie otrzymują środki higieny osobistej (ręcznik, mydło).

 

     § 67. 1. Tabela norm przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej, a także okresy ich używalności stanowi Załącznik Nr 2 do niniejszego zarządzenia. Dla stanowisk niewymienionych w tabeli norm, zakres wyposażenia w odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej ustala się jak dla podstawowych stanowisk pracy wymienionych w tabeli, o której mowa w zdaniu pierwszym. W przypadku rozszerzenia zakresu wykonywanych czynności na danym stanowisku pracy Prezydent może przyznać pracownikowi dodatkową odzież roboczą lub ochronną.

     2. W przypadku używania przez pracownika własnej odzieży i obuwia wypłaca mu się ekwiwalent pieniężny w wysokości obliczonej na podstawie Tabeli norm przydziału i aktualnych cen.

     3. Wykaz stanowisk, na których dopuszcza się używanie przez pracowników, za ich zgodą, własnej odzieży i obuwia roboczego, spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy stanowi Załącznik Nr 6 do niniejszego zarządzenia.

     4. Wzory umundurowania i oznak osób zajmujących się nadzorem nad gospodarką leśną, określają przepisy rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 12 marca 2007 r. w sprawie wzoru mundurów leśnika i oznak dla osób uprawnionych do ich noszenia (Dz. U. Nr 51, poz. 342).

     5. Ilości i rodzaje przedmiotów umundurowania oraz okresów ich używalności określone są w Załączniku Nr 3 do niniejszego zarządzenia.

 

     § 68. 1. Ekwiwalent pieniężny wypłaca się w okresach rocznych, a decyzje w tej sprawie podejmuje Sekretarz Miasta.

     2. Wysokość miesięcznego ekwiwalentu pieniężnego stanowi sumę ekwiwalentów za poszczególne rodzaje odzieży roboczej, wyliczonego poprzez podzielenie ustalonej ceny nowego asortymentu odzieży przez określony w Tabeli Norm Przydziału okres jego używalności wyrażony w miesiącach kalendarzowych.

 

     § 69. 1. Okres rzeczywistego używania odzieży lub okres uprawniający do wypłaty ekwiwalentu ustala się w pełnych miesiącach kalendarzowych, licząc od dnia wydania lub dnia nabycia uprawnień do ekwiwalentu.

     2. Przy ustalaniu rzeczywistego okresu używania odzieży lub okresu uprawniającego do wypłaty ekwiwalentu nie uwzględnia się nieobecności w pracy trwającej dłużej niż 15 dni,
z wyjątkiem urlopu wypoczynkowego.

     3. Pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu pracy, okres używalności odzieży określony w Tabeli Norm Przydziału przedłuża się proporcjonalnie do czasu pracy.

     4. Osoby z którymi umowy o pracę rozwiązane zostaną przed ustalonym dniem wypłaty ekwiwalentu otrzymują, proporcjonalnie w zależności od czasu trwania umowy, ekwiwalent niezwłocznie po rozwiązaniu umowy.

 

     § 70. Postanowienia §§ 61–65 oraz §§ 67–69 nie mają zastosowania do funkcjonariuszy Straży Miejskiej.

 

Rozdział 10

Zasady przydziału strażnikom Straży Miejskiej przedmiotów umundurowania i wyposażenia

 

     § 71. 1. Wzory umundurowania, legitymacji, dystynkcji oraz znaków identyfikacyjnych strażników miejskich określają przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1998 r. w sprawie umundurowania, legitymacji, dystynkcji i znaków identyfikacyjnych strażników gminnych (miejskich) (Dz. U. Nr 112, poz. 713 z późn. zm.).

     2. Ilości i rodzaje przedmiotów umundurowania, wyposażenia oraz okresów ich używalności określone są w Załączniku Nr 4 do niniejszego zarządzenia.

     3. Komendant Straży Miejskiej określi zarządzeniem szczegółowe kryteria przydziału umundurowania i wyposażenia w zależności od wykonywanych czynności służbowych oraz warunki jego używania przez strażników.

     4. W trakcie wykonywania wewnętrznych czynności kontrolnych strażnik, w szczególnych przypadkach, za zgodą Komendanta Straży Miejskiej lub na jego polecenie, może nie nosić umundurowania.

 

     § 72. 1. Uprawnienie do zaopatrzenia w przedmioty umundurowania i wyposażenia powstaje  z dniem zatrudnienia i wygasa z dniem rozwiązania stosunku pracy strażnika.

     2. Okres używalności przedmiotów umundurowania i wyposażenia liczy się od dnia wydania ich strażnikowi.

     3. Okres używalności wydłuża się automatycznie o czas nieobecności w pracy dłuższy niż 180 dni w roku.

     4. Strażnikowi zatrudnionemu na czas określony można przydzielić przedmioty umundurowania i wyposażenia używane, zdatne do dalszej używalności, uprzednio wyczyszczone
z wyjątkiem obuwia, skarpet, getrów i rękawiczek.

     5. Strażnik, z którym rozwiązano stosunek pracy obowiązany jest do zwrotu legitymacji służbowej oraz środków przymusu bezpośredniego. Jeżeli rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło przed upływem okresu używalności przedmiotów umundurowania i wyposażenia strażnik obowiązany jest także do zwrotu tych przedmiotów, z wyjątkiem obuwia, skarpet, getrów i rękawiczek.

 

     § 73. 1. Prezydent Grudziądza na wniosek Komendanta Straży Miejskiej powołuje raz w roku Komisję do stwierdzenia przydatności przedmiotów umundurowania do dalszej uży-walności w składzie:

1) wyznaczony przez Komendanta Straży Miejskiej przedstawiciel kierownictwa Straży Miejskiej;

2) wyznaczony przez pracodawcę przedstawiciel Urzędu Miejskiego w Grudziądzu;

3) wyznaczony przez zarząd zakładowej organizacji związkowej przedstawiciel tej organizacji będący jednocześnie funkcjonariuszem Straży Miejskiej.

     2. Jeżeli w Urzędzie Miejskim nie działają związki zawodowe zamiast osoby wskazanej w ust. 1 pkt 3 pracodawca wyznacza do komisji Zakładowego Społecznego inspektora Pracy lub innego z członków komisji bhp.

     3. W przypadku stwierdzenia przydatności przedmiotów umundurowania do dalszej używalności, fakt ten odznacza się w karcie mundurowej strażnika. Po zakończonych czynnościach przez komisję strażnik zapoznaje się z zapisami na swej karcie mundurowej i potwierdza ten fakt własnoręcznym podpisem. Za przedłużony okres używalności strażnikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny.

     4. Ekwiwalent pieniężny w wysokości 100 % naliczonej kwoty przysługuje funkcjonariuszowi Straży Miejskiej, który wykonywał swoje zadania i czynności służbowe przynajmniej przez 60 % rocznego czasu pracy, w trakcie których faktycznie użytkował składniki umundurowania wymienione w Załączniku nr 4 do niniejszego zarządzenia.

     5. Ekwiwalent pomniejsza się za każdy dzień niewykonywania obowiązków służbowych poniżej 60 % rocznego czasu pracy. Dzienna kwota ekwiwalentu stanowi iloraz wysokości wartości ekwiwalentu do ilości dni kalendarzowych w okresie rozliczeniowym.

     6. W przypadku przedłużonego okresu używalności przedmiotów umundurowania strażnikowi należy się ekwiwalent pieniężny stanowiący odpowiedni procent (iloraz okresu dalszego użytkowania do okresu normalnej używalności) wartości przedmiotu umundurowania netto z dnia uznania go za przydatny do dalszego użytkowania.

     7. Ekwiwalent wypłacany jest raz w roku do końca maja na wniosek sporządzony przez Komendanta Straży Miejskiej.

     8. Ekwiwalent wypłacany jest po upływie okresu przedłużonej używalności.

 

     § 74. 1. W przypadku utraty lub zniszczenia przedmiotów umundurowania lub wyposażenia przed upływem okresu ich używalności nowe składniki przysługują według następujących zasad:

1) bezpłatnie, jeżeli utrata lub zniszczenie nastąpiło z przyczyn niezależnych od strażnika – na jego udokumentowany wniosek;

2) odpłatnie, jeżeli utrata lub zniszczenie nastąpiło z winy strażnika, za zwrotem wartości wydanych przedmiotów umundurowania i wyposażenia utraconego lub zniszczonego, obliczonej proporcjonalnie do okresu jego użytkowania;

     2. W przypadku utraty lub zniszczenia przez strażnika przedmiotów umundurowania lub wyposażenia Komendant Straży Miejskiej przeprowadza postępowanie wyjaśniające, a protokół utraty lub zniszczenia wraz z wnioskami uznania lub poniesienia odpowiedzialności dyscyplinarnej i/lub materialnej przedstawia niezwłocznie Prezydentowi Grudziądza oraz zapoznaje z protokołem i wnioskami zarząd zakładowej organizacji związkowej.

 

     § 75. 1. Strażnik jest obowiązany do posiadania i użytkowania kompletu przedmiotów umundurowania i wyposażenia zapewniającego wykonywanie obowiązków służbowych o każdej porze roku.

     2. Zabrania się samowolnego dokonywania przeróbek, poprawek i zniekształcania przedmiotów umundurowania.

     3. Umundurowanie powinno być utrzymane w należytym stanie, zapewniającym estetyczny wygląd zewnętrzny podczas wykonywania obowiązków służbowych.

     4. Komendant może wprowadzić inne, niezbędne ze względu na charakter i miejsce pełnionej służby przez strażników, przedmioty umundurowania nie naruszające przepisów, o których mowa w § 71 ust. 1 niniejszego zarządzenia.

     5. Pracodawca nie zapewnia prania przedmiotów umundurowania.

     6. Strażnikom przysługuje za pranie umundurowania ekwiwalent pieniężny w wysokości:

1) 48,40 zł (słownie złotych: czterdzieści osiem 40/100) miesięcznie, wypłacany kwartalnie do 15 dnia nowego kwartału;

2) 123,50 zł (słownie złotych: sto dwadzieścia trzy 50/100) – jednorazowo wypłacany do 15 listopada za pranie chemiczne zimowych składników umundurowania.

     7. Ekwiwalent, o którym mowa w ust. 6 pkt 2 wypłaca się po dokonaniu w terminie do 31 października przeglądu przygotowanych zimowych składników umundurowania (kurtki zimowe i czapki zimowe) w zakresie ich czystości i przydatności po uprzednim wyczyszczeniu. Przegląd ten  zostanie przeprowadzony przez komisję powołaną przez Komendanta Straży Miejskiej z udziałem wyznaczonego przedstawiciela zakładowej organizacji związkowej, a jeżeli nie działają związki zawodowe, to przedstawiciela komisji bhp lub zakładowego społecznego inspektora pracy.

     8. Ekwiwalent, o którym mowa w ust. 6 pkt 2 wypłaca się strażnikom pozostającym w stosunku pracy według stanu na dzień 31 października każdego roku.

     9. Ekwiwalent, o którym mowa w ust. 6 pkt 1  pomniejsza się za każdy dzień nieobecności, z wyłączeniem okresów urlopów wypoczynkowych. Dzienna kwota ekwiwalentu stanowi iloraz wysokości wartości ekwiwalentu do ilości dni roboczych w okresie rozliczeniowym.

     10. Wysokość ekwiwalentu jest waloryzowana raz w roku według obowiązującego średniorocznego wskaźnika inflacji CPI (Consumer Price Index) podanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w październiku roku bieżącego w porównaniu do października roku poprzedniego.

 

Rozdział 11

Ochrona pracy kobiet

 

     § 76. 1. Nie wolno zatrudniać kobiet przy pracach szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia, których wykaz określa załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 września 1996r. w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet (Dz.U. Nr 114, poz. 545 z póź. zm.).

     2. Stan ciąży powinien być stwierdzony zaświadczeniem lekarskim.

 

     § 77. 1. Pracownicy w ciąży nie wolno zatrudniać w godzinach nadliczbowych ani w porze nocnej. Pracownicy w ciąży nie wolno bez jej zgody delegować poza stałe miejsce pracy ani zatrudniać w systemie czasu pracy, o którym mowa w art. 139 Kodeksu pracy.

     2. Pracownika opiekującego się dzieckiem w wieku do ukończenia przez nie 4 roku życia nie wolno bez jego zgody zatrudniać w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej, w systemie czasu pracy, o którym mowa w art. 139 Kodeksu pracy, jak również delegować poza stałe miejsce pracy.

 

     § 78. 1. Pracownica karmiąca dziecko piersią ma prawo do dwóch półgodzinnych przerw w pracy wliczanych do czasu pracy. Pracownica karmiąca więcej niż jedno dziecko ma prawo do dwóch przerw w pracy po 45 minut każda.

     2. Pracownicy zatrudnionej przez czas krótszy niż 4 godziny dziennie przerwy na karmienie nie przysługują. Jeżeli czas pracy pracownicy nie przekracza 6 godzin dziennie, przysługuje jej jedna przerwa na karmienie.

     3. Pracownicy będącej w ciąży przysługuje dodatkowa przerwa na odpoczynek po złożeniu przez nią do pracodawcy odpowiedniego zaświadczenia od lekarza specjalisty.

 

     § 79. Do innej odpowiedniej pracy przenosi się kobietę w ciąży:

1) zatrudnioną przy pracy wzbronionej kobietom w ciąży;

2) w razie przedłożenia orzeczenia lekarskiego stwierdzającego, że ze względu na stan ciąży nie powinna wykonywać dotychczasowej pracy.

 

Rozdział 12

Wypłata wynagrodzenia

 

     § 80. 1. Wypłata wynagrodzenia odbywa się w formie gotówkowej w kasie Urzędu i bezgotówkowej za pośrednictwem rachunków bankowych – kont osobistych pracowników.

     2. Pracownicy, którzy wybrali bezgotówkową formę wypłaty wynagrodzenia są obowiązani do podania numeru rachunku bankowego w terminie 14 dnia od daty nawiązania stosunku pracy.

     3. Wypłata wynagrodzenia dokonywana jest do rąk własnych pracownika lub osoby przez niego upoważnionej (pełnomocnictwo wymaga potwierdzenia podpisu pracownika przez pracownika kadr lub notariusza), a w razie gdy nie może on osobiście odebrać wynagrodzenia z powodu przemijającej przeszkody i nie złożył pisemnego sprzeciwu co do wykonywania wypłaty, do rąk współmałżonka.

     4. Pracownik w dniu podpisania umowy o pracę składa pisemne oświadczenie o wyborze formy wypłaty wynagrodzenia.

     5. Wypłata wynagrodzenia następuje najpóźniej na trzy dni robocze przed końcem miesiąca. Szczegółowe terminy wypłat określa kalendarz wypłat wynagrodzenia dla pracowników Urzędu Miejskiego ustalany na dany rok kalendarzowy i zatwierdzony przez Prezydenta Grudziądza.

 

     § 81. 1. Wynagrodzenie zasadnicze wraz z dodatkiem za wieloletnią pracę, funkcyjnym i specjalnym oraz dodatkiem kontrolerskim płatne jest co miesiąc z dołu.

     2. Dodatkowe wynagrodzenie prowizyjne wypłacane jest co miesiąc z dołu do 10-go dnia następnego miesiąca.

     3. Dodatek za skutecznie doręczoną korespondencję oraz dodatek eksploatacyjny wypłacane są wraz z wynagrodzeniem zasadniczym w następnym miesiącu.

     4. Wynagrodzenie zasadnicze, dodatek funkcyjny, dodatek specjalny i dodatek kontrolerski zmniejsza się w związku z pobieraniem zasiłku chorobowego.

 

     § 82. Radcom prawnym przysługuje wynagrodzenie z tytułu zastępstwa procesowego na podstawie zawartych z nimi umów.

 

     § 83. Uznanie rachunku bankowego pracownika jest równoznaczne z wypłatą wynagrodzenia.

 

Rozdział 13

Postanowienia końcowe

 

     § 84. 1. Nadzór nad przestrzeganiem zarządzenia sprawuje Sekretarz Miasta oraz kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych.

     2. Kontrolę przestrzegania zarządzenia sprawują wyznaczeni pracownicy Wydziału Organizacyjnego stosownie do posiadanych zakresów czynności.

 

     § 85. 1. Prezydent Grudziądza lub wyznaczony przez niego zastępca przyjmuje pracowników w wyznaczonych terminach w sprawach skarg i wniosków.

     2. Terminy, o których mowa w ust. 1 podaje się do wiadomości pracowników poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń.

 

     § 86. Wątpliwości mogące powstać przy stosowaniu niniejszego zarządzenia rozstrzyga Prezydent Grudziądza.

 

     § 87. Zmiana zarządzenia może nastąpić tylko w trybie właściwym do jego ustalenia.

 

     § 88. Niniejsze zarządzenie dostępne jest w Wydziale Organizacyjnym.

 

     § 89. Pracownicy zatrudnieni w Urzędzie Miejskim obowiązani są do złożenia oświadczenia w formie określonej w § 4 o zapoznaniu się z treścią zarządzenia w terminie 30 dni od dnia podania jego postanowień do wiadomości pracowników.

 

     § 90. W sprawach nieuregulowanych niniejszym zarządzeniu zastosowanie mają przepisy Kodeksu pracy, wydane na jego podstawie przepisy wykonawcze oraz przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm. ) i wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze.

 

     § 91. Wykonanie Zarządzenia powierzam Sekretarzowi Miasta.

 

     § 92. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2014 r. po uprzednim podaniu ich postanowień do wiadomości pracowników poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń na okres 2 tygodni przed wejściem w życie.

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Tomasz Kopczyński 28-05-2014 13:33
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 27-05-2014
Ostatnia aktualizacja: Tomasz Kopczyński 28-05-2014 14:03