herb Grudziądza
Logo BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
gmina-miasto Grudziądz
Urząd Miejski w Grudziądzu
Logo ePUAP
panorama Grudziądza

ZARZĄDZENIE NR 78/11 zmieniające zarządzenie w sprawie nadania Regulaminu Straży Miejskiej w Grudziądzu

ZARZĄDZENIE NR 78/11
PREZYDENTA GRUDZIĄDZA
z dnia 14 marca 2011 r.

zmieniające zarządzenie w sprawie nadania Regulaminu Straży Miejskiej w Grudziądzu
 

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz. U. Nr 123, poz. 779, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

     § 1. W Regulaminie Straży Miejskiej w Grudziądzu stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 130/10 Prezydenta Grudziądza z dnia 23 kwietnia 2010 r. w sprawie nadania Regulaminu Straży Miejskiej w Grudziądzu wprowadza się następujące zmiany:

1) § 2 otrzymuje brzmienie:
     „§ 2. Straż Miejska umiejscowiona jest w strukturze organizacyjnej Urzędu Miejskiego w Grudziądzu i działa na zasadach wydziału.”;

2) § 3 otrzymuje brzmienie:
     „§ 3. Ilekroć w Regulaminie Straży Miejskiej jest mowa o:
     1) Regulaminie – rozumie się przez to Regulamin Straży Miejskiej w Grudziądzu;
     2) Urzędzie Miejskim – rozumie się przez to Urząd Miejski w Grudziądzu;
     3) jednostce Policji – rozumie się przez to Komendę Miejską Policji w Grudziądzu;
     4) Prezydencie – rozumie się przez to Prezydenta Grudziądza;
      5) Komendancie – rozumie się przez to Komendanta Straży Miejskiej w Grudziądzu;
      6) Straży – rozumie się przez to Straż Miejską w Grudziądzu;
      7) dyżurnym – rozumie się przez dyżurnego Straży Miejskiej w Grudziądzu;
     8) strażniku – rozumie się przez to strażnika Straży Miejskiej w Grudziądzu.”;

3) § 4 otrzymuje brzmienie:
     „§ 4. Straż Miejska może posiadać sztandar jako symbol służby na rzecz mieszkańców miasta Grudziądza.”.

4) § 8 otrzymuje brzmienie:
     „§ 8. Zasady wykonywania nadzoru nad działalnością Straży określają odrębne przepisy.”;

5) w § 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
     „1. W Wydziale Ochrony Porządku Publicznego działają:
     1) Referat ds. Ruchu Drogowego;
     2) Referat Patrolowo – Interwencyjny, w skład którego wchodzą:
          a) patrole zmotoryzowane,
          b) patrole piesze;
     3) Referat Rewirowych, w skład którego wchodzą:
          a) Posterunek stały Osiedle Strzemięcin,
          b) Posterunek stały Osiedle Lotnisko,
          c) Posterunek stały Osiedle Mniszek,
          d) Posterunek stały Osiedle Tarpno,
          e) Posterunek stały Osiedle Kopernika,
          f) Posterunek stały Śródmieście;
     4) Dyżurni Straży Miejskiej;
     5) Samodzielne stanowisko ds. planowania służb i statystyki;
     6) Patrol Szkolny.”;

6) w § 14 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
     „2. W Wydziale Organizacyjnym działają:
     1) Sekcja ds. Wykroczeń;
     2) Sekcja Finansowo – Księgowa;
     3) Obsługa sekretariatu;
     4) Obsługa miejskiego monitoringu wizyjnego;
      5) Samodzielne stanowisko ds. ekologii.

7) § 15 otrzymuje brzmienie:
     „§ 15. Ilość i podporządkowanie posterunków stałych, sezonowych i patroli specjalnych, określa Prezydent w formie zarządzenia, na wniosek Komendanta zawierający obszar i zakres działania, liczbę oddelegowanych strażników oraz czas funkcjonowania.”;

8) w § 16 w ust. 1:
     a) skreśla się pkt 7,
     b) pkt 8 i 9 otrzymują oznaczenia odpowiednio 7 i 8;

9) w § 17 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
     „1. Do właściwości Wydziału Ochrony Porządku Publicznego:
     1.1. Referatu ds. Ruchu Drogowego należy w szczególności:
     1) analizowanie zagrożeń występujących na terenie miasta związanych z naruszaniem przepisów ruchu drogowego;
      2) sporządzanie planów kontroli ruchu drogowego z użyciem przenośnych albo zainstalowanych w pojeździe urządzeń rejestrujących i uzgadnianie ich z Komendantem Miejskim Policji w Grudziądzu;
     3) rejestrowanie wykroczeń drogowych przy użyciu urządzeń rejestrujących;
      4) przenoszenie zdjęć zarejestrowanych urządzeniami rejestrującymi naruszenie przepisów ruchu drogowego do rejestru osób naruszających te przepisy w bazie komputerowej Straży;
     5) obróbka i drukowanie zdjęć oraz umieszczanie na nich daty wygenerowania zdjęcia jako daty ujawnienia wykroczenia;
      6) sporządzanie notatek urzędowych z przeprowadzonej kontroli ruchu drogowego;
      7) ustalanie sprawców wykroczeń drogowych przy wykorzystaniu informacji zawartych w rejestrach, ewidencjach i zbiorach, do których straż posiada dostęp na podstawie przepisów prawa;
      8) prowadzenie czynności wyjaśniających niezwłocznie po ujawnieniu wykroczenia;
     9) rejestrowanie nałożonych mandatów w Rejestrze mandatów karnych i wniosków do sądu;
     10) prowadzenie rejestrów zdjęć wykonanych urządzeniami rejestrującymi naruszenie przepisów ruchu drogowego;
     11) wysyłanie korespondencji dotyczącej wykroczeń zarejestrowanych urządzeniami rejestrującymi naruszenie przepisów ruchu drogowego;
      12) prowadzenie postępowań w stosunku do kierowców popełniających wykroczenia drogowe zarejestrowane urządzeniami rejestrującymi w granicach przewidzianych w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia;
     13) dyscyplinowanie kierowców popełniających wykroczenia drogowe zarejestrowane urządzeniami rejestrującymi naruszenie przepisów ruchu drogowego w granicach przewidzianych w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia na miejscu popełnienia wykroczenia lub w siedzibie Straży;
     14) sporządzanie raportów miesięcznych z pracy urządzeń rejestrujących naruszenie przepisów ruchu drogowego;
     15) przygotowywanie i przekazywanie dokumentacji związanej z wykroczeniami drogowymi zarejestrowanymi urządzeniami rejestrującymi naruszenie przepisów ruchu drogowego do archiwum zakładowego.
     1.2. Referatu Patrolowo – Interwencyjnego należy w szczególności:
     1) podejmowanie interwencji związanych z zakłócaniem spokoju i porządku publicznego na terenie miasta Grudziądza;
     2) reagowanie na zgłoszone interwencje od mieszkańców oraz polecenia wydane przez dyżurnego;
     3) wykonywanie dodatkowych zadań zleconych przez dyżurnego;
      4) udzielanie pomocy i wspieranie patroli pieszych przez patrole zmotoryzowane;
     5) doprowadzenie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień, jednostki Policji, miejsca zamieszkania lub pobytu;
      6) konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych na potrzeby Urzędu Miejskiego.
     1.3. Referatu Rewirowych należy w szczególności:
      1) pełnienie służby dzielnicowego w rejonach przypisanych posterunkowi stałemu w ramach ustawowych zadań Straży poprzez obchód polegający na przemieszczaniu się w granicach przydzielonego rejonu służbowego i realizowanie innych zadań wynikających z zakresu obowiązków służbowych;
     2) prowadzenie rozpoznania przydzielonego dzielnicowemu rejonu służbowego pod względem zjawisk i zdarzeń mających wpływ na stan porządku i bezpieczeństwa publicznego;
     3) inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym;
     4) realizowanie zadań z zakresu ścigania sprawców wykroczeń;
      5) kontrolowanie przestrzegania przepisów powszechnie obowiązującego prawa oraz przepisów prawa miejscowego;
     6) prowadzenie rozpoznania i gromadzenie niezbędnych informacji dotyczących przydzielonego dzielnicowemu rejonu służbowego, w szczególności w zakresie:
           a) lokalizacji, rozmiaru i natężenia zjawisk patologicznych (wykroczeń),
          b) konfliktów społecznych oraz ich genezy,
           c) imprez sportowych, kulturalnych, rozrywkowych i handlowych;
      7) przekazywanie informacji mających szczególny wpływ na poziom spokoju, porządku i bezpieczeństwa publicznego;
     8) uzyskiwanie informacji o osobach zamieszkałych lub przebywających w rejonie służbowym dzielnicowego, które ze względu na aktualny tryb życia i zachowania stwarzają zagrożenie dla porządku publicznego, a w szczególności o osobach:
          a) uzależnionych od alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających,
           b) nieletnich zagrożonych demoralizacją oraz sprawcach wykroczeń;
     9) utrzymywanie kontaktu z osobami, które – z racji wykonywanego zawodu, pełnionej funkcji oraz w związku z ich działalnością społeczną lub zainteresowaniami – mogą mieć wpływ na funkcjonowanie środowiska lokalnego i dzięki którym mogą być podejmowane skuteczne działania zapobiegające popełnianiu wykroczeń;
      10) prowadzenie rozpoznania terenowego miejsc:
           a) wymagających szczególnego nadzoru ze względu na nasilenie przestępstw i wykroczeń, bazarów, targowisk, okolic lokali gastronomicznych, a także miejsc gromadzenia się nieletnich,
           b) ulic, placów, dróg dojazdowych, podwórek, przejść między ulicami i domami, skwerów, parków, terenów leśnych, opuszczonych obiektów oraz urządzeń obrony cywilnej,
           c) siedzib organów administracji publicznej, instytucji, organizacji politycznych i społecznych, spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych oraz zarządów budynków komunalnych,
          d) obiektów i placówek oświatowo – wychowawczych, kulturalnych, rozrywkowych, służby zdrowia i obiektów sportowych;
      11) zgłaszanie Komendantowi wniosków i propozycji co do liczby i rozmieszczenia patroli oraz czasu pełnienia przez nie służby poprzez wskazanie konkretnych spraw do załatwienia;
     12) realizowanie zadań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym, w szczególności poprzez:
          a) inspirowanie i organizowanie działań i przedsięwzięć o charakterze profilaktycznym i prewencyjnym przy współdziałaniu z innymi strażnikami,
          b) inicjowanie i uczestniczenie w spotkaniach organizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, szkoły lub organizacje mogące przyczynić się do poprawy porządku publicznego oraz zwalczania patologii,
           c) informowanie mieszkańców o występujących zagrożeniach.
     1.4. Dyżurnych Straży Miejskiej należy w szczególności:
     1) sprawdzanie obecności i zdolności do służby strażników;
     2) sporządzanie dyslokacji służb z przydziałem środków łączności bezprzewodowej;
     3) przeprowadzanie odprawy do służby poprzez:
           a) wyznaczenie składów patroli pieszych i zmotoryzowanych oraz wyznaczenie dowódców poszczególnych patroli,
           b) przydzielenie środków łączności wraz z ich kryptonimami,
          c) wyznaczenie rejonów oraz zadań do wykonania dla patroli podczas pełnienia służby,
           d) wyznaczenie czasu i miejsc przerw,
           e) sprawdzenie jednolitości umundurowania, wyposażenia w środki przymusu bezpośredniego i inny sprzęt oraz stosownych dokumentów służbowych,
          f) sprawdzanie znajomości obowiązujących przepisów prawa niezbędnych do realizacji wyznaczonych zadań;
     4) przyjmowanie i rejestrowanie zgłaszanych interwencji;
     5) zapewnienie szybkiej reakcji na zgłoszone zdarzenia i interwencje;
      6) przydzielanie poszczególnych interwencji strażnikom do rozpoznania i wykonania;
      7) przyjmowanie meldunków z przebiegu służby i sposobu załatwienia spraw przekazanych interwencji;
     8) utrzymywanie stałej łączności z patrolami w rejonach;
     9) bieżące korygowanie zadań i rejonów dla służb patrolowych stosownie do potrzeb;
     10) sprawne kierowanie i koordynowanie pracy strażników;
      11) kontrolowanie przestrzegania dyscypliny czasu pracy i wyznaczonych przerw;
      12) rozliczanie zmiany z realizacji wyznaczonych zadań;
     13) sprawdzanie stanu technicznego i sprawności zdawanych przez strażników środków przymusu bezpośredniego i łączności bezprzewodowej;
      14) dokumentowanie rozliczenia zmiany, przyjmowanie wymaganych notatek służbowych oraz odcinków mandatów karnych – zgodnie z książką rejestru mandatów;
     15) wydawanie i pobieranie kluczy do pomieszczeń w siedzibie Straży;
     16) sprawdzanie zabezpieczenia pomieszczeń Straży pod względem ochrony mienia i ppoż.;
      17) wnioskowanie o uaktualnienie programów ewidencyjnych;
     18) prowadzenie:
           a) Książki wydawania sprzętu,
            b) Rejestru użytkowania karty kryptograficznej oraz kluczy do pomieszczenia z dostępem do SI CEPiK,
           c) Książki pobranych mandatów karnych,
          d) Książki wydanych notatników;
     19) udostępnianie strażnikom Zeszytu mandatów karnych;
     20) wydawanie kart drogowych i bloczków mandatowych;
     21) wydawanie i przyjmowanie notatników służbowych;
     22) informowanie jednostki Policji o dyslokacji służb;
      23) bieżące informowanie przełożonego o stanie załatwionych spraw zarejestrowanych w dniu poprzednim oraz ewentualnych trudnościach w ich załatwieniu;
     1.41. Strażnicy wykonujący obowiązki dyżurnych posiadają w czasie dyżuru uprawnienia przełożonych wobec innych strażników.
      1.5. Samodzielnego stanowiska ds. planowania służb i statystyki należy w szczególności:
     1) przyjmowanie informacji z przebiegu służby poprzez dokonanie analizy poprawności zapisów w programach komputerowych Straży;
      2) wprowadzanie stosownych zmian do programów komputerowych Straży;
     3) przygotowywanie i sporządzanie zestawień statystycznych i raportów oraz udostępnianie przełożonym wszelkich danych ewidencyjnych dla celów sprawozdawczości, prowadzonych analiz, zdarzeń, zagrożeń, popełnianych wykroczeń;
      4) sporządzanie grafiku służb;
     5) podsumowywanie meldunków dziennych;
     6) prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników:
     7) prowadzenie grafiku spotkań dzielnicowych z mieszkańcami;
     8) uzgadnianie i kontrolowanie Rejestru mandatów karnych z programami komputerowymi Straży;
      9) ustalanie z jednostką Policji terminów i zasad prowadzenia wspólnych służb;
     10) analizowanie występujących na terenie miasta zdarzeń i zagrożeń;
     1.6. Patrolu szkolnego należy w szczególności:
     1) prowadzenie prelekcji dotyczących zapobiegania popełnianiu przestępstw i wykroczeń w przedszkolach oraz szkołach podstawowych, a także w szkołach gimnazjalnych i średnich na indywidualną prośbę nauczycieli lub pedagogów szkół;
      2) zapobieganie popełnianiu wykroczeń i przestępstw przez dzieci i młodzież na terenach placówek oświatowych, w ich pobliżu oraz eliminowanie występujących tam zagrożeń i zjawisk patologicznych;
     3) prowadzenie rozmów z uczniami w celu pozyskania informacji o miejscach występujących zagrożeń;
      4) współdziałanie z dyrektorami, pedagogami, nauczycielami szkół oraz instytucjami zajmującymi się problemami dzieci i młodzieży;
     5) uczestniczenie, na prośbę nauczycieli, w apelach i rozmowach wychowawczych;
     6) informowanie dyrekcji szkół o uczniach, wobec których Straż podjęła czynności służbowe;
     7) współpraca z funkcjonariuszami jednostki Policji w zakresie dotyczącym nieletnich;
     8) opracowywanie programów profilaktycznych i scenariuszy lekcyjnych dotyczących zapobiegania popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz programów związanych z bezpieczeństwem dzieci;
      9) sporządzanie wykazów przeprowadzonych prelekcji w szkołach oraz miesięcznych raportów wyników pracy.”;

12) w § 17 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
     „2. Do właściwości Wydziału Organizacyjnego:
     2.1. Sekcji ds. Wykroczeń należy w szczególności:
     1) prowadzenie czynności wyjaśniających związanych z kierowaniem wniosków o ukaranie do sądu;
     2) przestrzeganie obowiązujących terminów prowadzonego postępowania;
     3) rejestrowanie notatek urzędowych do wniosków o ukaranie w Rejestrze spraw o wykroczenia;
      4) wysyłanie wezwań do osób podejrzanych o popełnienie wykroczenia oraz świadków;
     5) zbieranie materiałów dowodowych do wniosków o ukaranie;
      6) kierowanie zapytań o karalność osób obwinionych do Krajowego Rejestru Karnego;
      7) przesłuchiwanie osób podejrzanych o popełnienie wykroczeń oraz świadków wraz z informowaniem o przysługujących im prawach;
     8) sporządzanie wniosków o ukaranie do sądu oraz ich rejestracja w programie komputerowym;
      9) przedstawianie Komendantowi kompletnej dokumentacji związanej z kierowaniem wniosku o ukaranie w celu zatwierdzenia lub umorzenia czynności wyjaśniających;
     10) dostarczanie kart rejestracyjnych do jednostki Policji;
      11) przekazywanie wniosków o ukaranie do sądu za odpowiednim potwierdzeniem w Rejestrze spraw o wykroczenia;
      12) uczestniczenie w posiedzeniach sądowych i reprezentowanie Straży w charakterze oskarżyciela publicznego;
     13) usprawiedliwianie uzasadnionej nieobecności świadków (strażników) podczas posiedzeń sądowych;
      14) przekazywanie Komendantowi uwag, spostrzeżeń oraz wszelkich innych spraw proceduralnych związanych z postępowaniem sądowym;
     15) sporządzanie apelacji w sprawach tego wymagających;
     16) nadzorowanie terminów oraz uczestnictwo w postępowaniu przed sądem II instancji;
     17) przygotowywanie wszelkich analiz dotyczących wniosków o ukaranie do celów sprawozdawczości;
     18) bieżące i systematyczne prowadzenie w Rejestru spraw o wykroczenia.
     2.2. Sekcji Finansowo – Księgowej należy w szczególności:
     1) prowadzenie gospodarki finansowej oraz sprawozdawczości Straży;
      2) prowadzenie Rejestru wydawania i przyjmowania bloczków mandatowych;
     3) rejestrowanie nałożonych mandatów karnych;
     4) rozliczanie bloczków mandatów karnych w kasie Urzędu Miejskiego;
      5) sporządzanie do Urzędu Wojewódzkiego:
          a) raportu miesięcznego z postępowania mandatowego,
           b) sprawozdania z postępowania mandatowego za rok miniony;
     6) dbałość o prawidłowy obieg dokumentów finansowych;
      7) rejestracja dowodów księgowych;
      8) rozliczanie wpływów i wydatków;
     9) przygotowywanie zestawień finansowych;
     10) wystawianie faktur korygujących;
      11) przygotowywanie dokumentacji do zwrotów pieniężnych;
     12) sprawna obsługa urządzeń biurowych;
     13) wykonywanie innych poleceń przełożonych.
      2.3. Obsługi sekretariatu należy w szczególności:
     1) prowadzenie Dziennika korespondencyjnego;
      2) przyjmowanie, rejestrowanie i rozdzielanie korespondencji;
      3) załatwianie spraw według kolejności ich wpływu i stopnia pilności;
      4) sporządzanie projektów pism załatwiających sprawę;
      5) sprawdzanie pod względem formalnym pism przeznaczonych do wysłania;
      6) przygotowanie pism do wysyłki oraz wysyłka korespondencji;
     7) terminowe załatwianie spraw zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego;
      8) sporządzanie zamówienia i zaopatrywanie Straży w niezbędne materiały biurowe;
     9) prowadzenie Rejestru pieczęci;
      10) przechowywanie akt spraw załatwionych w ciągu roku kalendarzowego z opisem teczki aktowej – przed przekazaniem ich do archiwum zakładowego;
     11) przygotowywanie i zdawanie do archiwum zakładowego dokumentów zgodnie z Instrukcją kancelaryjną;
     12) sporządzanie kopii dokumentów i stwierdzanie ich zgodności z oryginałem;
     13) udostępnianie pracownikom Straży przepisów prawnych i innych aktów normatywnych w celu umożliwienia im zapoznania się z ich treścią;
      14) zabezpieczanie dokumentów służbowych przed dostępem osób nieupoważnionych;
     15) przekazywanie wniosków urlopowych do Wydziału Organizacyjnego Urzędu Miejskiego;
     16) protokołowanie posiedzeń Komisji Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej według ustalonego porządku.
     2.4. Obsługi miejskiego monitoringu wizyjnego należy w szczególności:
     1) obserwowanie i rejestrowanie przy użyciu miejskiego monitoringu wizyjnego obrazu zdarzeń w miejscach publicznych;
     2) archiwizowanie zarejestrowanego obrazu zdarzeń, zawierającego dowody pozwalające na wszczęcie postępowania karnego albo postępowania w sprawach o wykroczenia;
      3) sporządzanie notatek służbowych dotyczących zniszczenia zarejestrowanego obrazu zdarzeń w sposób określony w odrębnych przepisach;
      4) sporządzanie notatek z ujawnionego przestępstwa lub wykroczenia.
     2.5. Samodzielnego stanowiska ds. ekologii należy w szczególności:
     1) współpraca z podmiotami wywozowymi w zakresie aktualizacji i wyjaśniania wyposażenia nieruchomości w pojemniki na nieczystości stałe, ich litrażu w stosunku do ilości osób zameldowanych oraz kontrola zawartych umów;
      2) bieżąca aktualizacja wykazów nieruchomości niewyposażonych w pojemniki na odpady stałe, przydomowe oczyszczalnie lub inne zbiorniki służące do gromadzenia ścieków;
     3) sporządzanie harmonogramów kontroli;
     4) współdziałanie z pracownikami innych komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego, Przedsiębiorstwa Usług Miejskich Sp. z o.o. i Miejskich Wodociągów i Oczyszczalni Sp. z o.o. w zakresie właściwości stanowiska.

13) Załącznik do regulaminu Straży Miejskiej w Grudziądzu otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.

§ 2. Wykonanie zarządzenia powierza się Komendantowi Straży Miejskiej.

§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
 

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Tomasz Kopczyński 02-05-2011 07:50
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 14-03-2011
Ostatnia aktualizacja: Tomasz Kopczyński 02-05-2011 08:17