ZARZĄDZENIE NR 78/11
PREZYDENTA GRUDZIĄDZA
z dnia 14 marca 2011 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie nadania Regulaminu Straży Miejskiej w Grudziądzu
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz. U. Nr 123, poz. 779, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. W Regulaminie Straży Miejskiej w Grudziądzu stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 130/10 Prezydenta Grudziądza z dnia 23 kwietnia 2010 r. w sprawie nadania Regulaminu Straży Miejskiej w Grudziądzu wprowadza się następujące zmiany:
1) § 2 otrzymuje brzmienie:
„§ 2. Straż Miejska umiejscowiona jest w strukturze organizacyjnej Urzędu Miejskiego w Grudziądzu i działa na zasadach wydziału.”;
2) § 3 otrzymuje brzmienie:
„§ 3. Ilekroć w Regulaminie Straży Miejskiej jest mowa o:
1) Regulaminie – rozumie się przez to Regulamin Straży Miejskiej w Grudziądzu;
2) Urzędzie Miejskim – rozumie się przez to Urząd Miejski w Grudziądzu;
3) jednostce Policji – rozumie się przez to Komendę Miejską Policji w Grudziądzu;
4) Prezydencie – rozumie się przez to Prezydenta Grudziądza;
5) Komendancie – rozumie się przez to Komendanta Straży Miejskiej w Grudziądzu;
6) Straży – rozumie się przez to Straż Miejską w Grudziądzu;
7) dyżurnym – rozumie się przez dyżurnego Straży Miejskiej w Grudziądzu;
8) strażniku – rozumie się przez to strażnika Straży Miejskiej w Grudziądzu.”;
3) § 4 otrzymuje brzmienie:
„§ 4. Straż Miejska może posiadać sztandar jako symbol służby na rzecz mieszkańców miasta Grudziądza.”.
4) § 8 otrzymuje brzmienie:
„§ 8. Zasady wykonywania nadzoru nad działalnością Straży określają odrębne przepisy.”;
5) w § 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W Wydziale Ochrony Porządku Publicznego działają:
1) Referat ds. Ruchu Drogowego;
2) Referat Patrolowo – Interwencyjny, w skład którego wchodzą:
a) patrole zmotoryzowane,
b) patrole piesze;
3) Referat Rewirowych, w skład którego wchodzą:
a) Posterunek stały Osiedle Strzemięcin,
b) Posterunek stały Osiedle Lotnisko,
c) Posterunek stały Osiedle Mniszek,
d) Posterunek stały Osiedle Tarpno,
e) Posterunek stały Osiedle Kopernika,
f) Posterunek stały Śródmieście;
4) Dyżurni Straży Miejskiej;
5) Samodzielne stanowisko ds. planowania służb i statystyki;
6) Patrol Szkolny.”;
6) w § 14 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W Wydziale Organizacyjnym działają:
1) Sekcja ds. Wykroczeń;
2) Sekcja Finansowo – Księgowa;
3) Obsługa sekretariatu;
4) Obsługa miejskiego monitoringu wizyjnego;
5) Samodzielne stanowisko ds. ekologii.
7) § 15 otrzymuje brzmienie:
„§ 15. Ilość i podporządkowanie posterunków stałych, sezonowych i patroli specjalnych, określa Prezydent w formie zarządzenia, na wniosek Komendanta zawierający obszar i zakres działania, liczbę oddelegowanych strażników oraz czas funkcjonowania.”;
8) w § 16 w ust. 1:
a) skreśla się pkt 7,
b) pkt 8 i 9 otrzymują oznaczenia odpowiednio 7 i 8;
9) w § 17 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Do właściwości Wydziału Ochrony Porządku Publicznego:
1.1. Referatu ds. Ruchu Drogowego należy w szczególności:
1) analizowanie zagrożeń występujących na terenie miasta związanych z naruszaniem przepisów ruchu drogowego;
2) sporządzanie planów kontroli ruchu drogowego z użyciem przenośnych albo zainstalowanych w pojeździe urządzeń rejestrujących i uzgadnianie ich z Komendantem Miejskim Policji w Grudziądzu;
3) rejestrowanie wykroczeń drogowych przy użyciu urządzeń rejestrujących;
4) przenoszenie zdjęć zarejestrowanych urządzeniami rejestrującymi naruszenie przepisów ruchu drogowego do rejestru osób naruszających te przepisy w bazie komputerowej Straży;
5) obróbka i drukowanie zdjęć oraz umieszczanie na nich daty wygenerowania zdjęcia jako daty ujawnienia wykroczenia;
6) sporządzanie notatek urzędowych z przeprowadzonej kontroli ruchu drogowego;
7) ustalanie sprawców wykroczeń drogowych przy wykorzystaniu informacji zawartych w rejestrach, ewidencjach i zbiorach, do których straż posiada dostęp na podstawie przepisów prawa;
8) prowadzenie czynności wyjaśniających niezwłocznie po ujawnieniu wykroczenia;
9) rejestrowanie nałożonych mandatów w Rejestrze mandatów karnych i wniosków do sądu;
10) prowadzenie rejestrów zdjęć wykonanych urządzeniami rejestrującymi naruszenie przepisów ruchu drogowego;
11) wysyłanie korespondencji dotyczącej wykroczeń zarejestrowanych urządzeniami rejestrującymi naruszenie przepisów ruchu drogowego;
12) prowadzenie postępowań w stosunku do kierowców popełniających wykroczenia drogowe zarejestrowane urządzeniami rejestrującymi w granicach przewidzianych w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia;
13) dyscyplinowanie kierowców popełniających wykroczenia drogowe zarejestrowane urządzeniami rejestrującymi naruszenie przepisów ruchu drogowego w granicach przewidzianych w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia na miejscu popełnienia wykroczenia lub w siedzibie Straży;
14) sporządzanie raportów miesięcznych z pracy urządzeń rejestrujących naruszenie przepisów ruchu drogowego;
15) przygotowywanie i przekazywanie dokumentacji związanej z wykroczeniami drogowymi zarejestrowanymi urządzeniami rejestrującymi naruszenie przepisów ruchu drogowego do archiwum zakładowego.
1.2. Referatu Patrolowo – Interwencyjnego należy w szczególności:
1) podejmowanie interwencji związanych z zakłócaniem spokoju i porządku publicznego na terenie miasta Grudziądza;
2) reagowanie na zgłoszone interwencje od mieszkańców oraz polecenia wydane przez dyżurnego;
3) wykonywanie dodatkowych zadań zleconych przez dyżurnego;
4) udzielanie pomocy i wspieranie patroli pieszych przez patrole zmotoryzowane;
5) doprowadzenie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień, jednostki Policji, miejsca zamieszkania lub pobytu;
6) konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych na potrzeby Urzędu Miejskiego.
1.3. Referatu Rewirowych należy w szczególności:
1) pełnienie służby dzielnicowego w rejonach przypisanych posterunkowi stałemu w ramach ustawowych zadań Straży poprzez obchód polegający na przemieszczaniu się w granicach przydzielonego rejonu służbowego i realizowanie innych zadań wynikających z zakresu obowiązków służbowych;
2) prowadzenie rozpoznania przydzielonego dzielnicowemu rejonu służbowego pod względem zjawisk i zdarzeń mających wpływ na stan porządku i bezpieczeństwa publicznego;
3) inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym;
4) realizowanie zadań z zakresu ścigania sprawców wykroczeń;
5) kontrolowanie przestrzegania przepisów powszechnie obowiązującego prawa oraz przepisów prawa miejscowego;
6) prowadzenie rozpoznania i gromadzenie niezbędnych informacji dotyczących przydzielonego dzielnicowemu rejonu służbowego, w szczególności w zakresie:
a) lokalizacji, rozmiaru i natężenia zjawisk patologicznych (wykroczeń),
b) konfliktów społecznych oraz ich genezy,
c) imprez sportowych, kulturalnych, rozrywkowych i handlowych;
7) przekazywanie informacji mających szczególny wpływ na poziom spokoju, porządku i bezpieczeństwa publicznego;
8) uzyskiwanie informacji o osobach zamieszkałych lub przebywających w rejonie służbowym dzielnicowego, które ze względu na aktualny tryb życia i zachowania stwarzają zagrożenie dla porządku publicznego, a w szczególności o osobach:
a) uzależnionych od alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających,
b) nieletnich zagrożonych demoralizacją oraz sprawcach wykroczeń;
9) utrzymywanie kontaktu z osobami, które – z racji wykonywanego zawodu, pełnionej funkcji oraz w związku z ich działalnością społeczną lub zainteresowaniami – mogą mieć wpływ na funkcjonowanie środowiska lokalnego i dzięki którym mogą być podejmowane skuteczne działania zapobiegające popełnianiu wykroczeń;
10) prowadzenie rozpoznania terenowego miejsc:
a) wymagających szczególnego nadzoru ze względu na nasilenie przestępstw i wykroczeń, bazarów, targowisk, okolic lokali gastronomicznych, a także miejsc gromadzenia się nieletnich,
b) ulic, placów, dróg dojazdowych, podwórek, przejść między ulicami i domami, skwerów, parków, terenów leśnych, opuszczonych obiektów oraz urządzeń obrony cywilnej,
c) siedzib organów administracji publicznej, instytucji, organizacji politycznych i społecznych, spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych oraz zarządów budynków komunalnych,
d) obiektów i placówek oświatowo – wychowawczych, kulturalnych, rozrywkowych, służby zdrowia i obiektów sportowych;
11) zgłaszanie Komendantowi wniosków i propozycji co do liczby i rozmieszczenia patroli oraz czasu pełnienia przez nie służby poprzez wskazanie konkretnych spraw do załatwienia;
12) realizowanie zadań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym, w szczególności poprzez:
a) inspirowanie i organizowanie działań i przedsięwzięć o charakterze profilaktycznym i prewencyjnym przy współdziałaniu z innymi strażnikami,
b) inicjowanie i uczestniczenie w spotkaniach organizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, szkoły lub organizacje mogące przyczynić się do poprawy porządku publicznego oraz zwalczania patologii,
c) informowanie mieszkańców o występujących zagrożeniach.
1.4. Dyżurnych Straży Miejskiej należy w szczególności:
1) sprawdzanie obecności i zdolności do służby strażników;
2) sporządzanie dyslokacji służb z przydziałem środków łączności bezprzewodowej;
3) przeprowadzanie odprawy do służby poprzez:
a) wyznaczenie składów patroli pieszych i zmotoryzowanych oraz wyznaczenie dowódców poszczególnych patroli,
b) przydzielenie środków łączności wraz z ich kryptonimami,
c) wyznaczenie rejonów oraz zadań do wykonania dla patroli podczas pełnienia służby,
d) wyznaczenie czasu i miejsc przerw,
e) sprawdzenie jednolitości umundurowania, wyposażenia w środki przymusu bezpośredniego i inny sprzęt oraz stosownych dokumentów służbowych,
f) sprawdzanie znajomości obowiązujących przepisów prawa niezbędnych do realizacji wyznaczonych zadań;
4) przyjmowanie i rejestrowanie zgłaszanych interwencji;
5) zapewnienie szybkiej reakcji na zgłoszone zdarzenia i interwencje;
6) przydzielanie poszczególnych interwencji strażnikom do rozpoznania i wykonania;
7) przyjmowanie meldunków z przebiegu służby i sposobu załatwienia spraw przekazanych interwencji;
8) utrzymywanie stałej łączności z patrolami w rejonach;
9) bieżące korygowanie zadań i rejonów dla służb patrolowych stosownie do potrzeb;
10) sprawne kierowanie i koordynowanie pracy strażników;
11) kontrolowanie przestrzegania dyscypliny czasu pracy i wyznaczonych przerw;
12) rozliczanie zmiany z realizacji wyznaczonych zadań;
13) sprawdzanie stanu technicznego i sprawności zdawanych przez strażników środków przymusu bezpośredniego i łączności bezprzewodowej;
14) dokumentowanie rozliczenia zmiany, przyjmowanie wymaganych notatek służbowych oraz odcinków mandatów karnych – zgodnie z książką rejestru mandatów;
15) wydawanie i pobieranie kluczy do pomieszczeń w siedzibie Straży;
16) sprawdzanie zabezpieczenia pomieszczeń Straży pod względem ochrony mienia i ppoż.;
17) wnioskowanie o uaktualnienie programów ewidencyjnych;
18) prowadzenie:
a) Książki wydawania sprzętu,
b) Rejestru użytkowania karty kryptograficznej oraz kluczy do pomieszczenia z dostępem do SI CEPiK,
c) Książki pobranych mandatów karnych,
d) Książki wydanych notatników;
19) udostępnianie strażnikom Zeszytu mandatów karnych;
20) wydawanie kart drogowych i bloczków mandatowych;
21) wydawanie i przyjmowanie notatników służbowych;
22) informowanie jednostki Policji o dyslokacji służb;
23) bieżące informowanie przełożonego o stanie załatwionych spraw zarejestrowanych w dniu poprzednim oraz ewentualnych trudnościach w ich załatwieniu;
1.41. Strażnicy wykonujący obowiązki dyżurnych posiadają w czasie dyżuru uprawnienia przełożonych wobec innych strażników.
1.5. Samodzielnego stanowiska ds. planowania służb i statystyki należy w szczególności:
1) przyjmowanie informacji z przebiegu służby poprzez dokonanie analizy poprawności zapisów w programach komputerowych Straży;
2) wprowadzanie stosownych zmian do programów komputerowych Straży;
3) przygotowywanie i sporządzanie zestawień statystycznych i raportów oraz udostępnianie przełożonym wszelkich danych ewidencyjnych dla celów sprawozdawczości, prowadzonych analiz, zdarzeń, zagrożeń, popełnianych wykroczeń;
4) sporządzanie grafiku służb;
5) podsumowywanie meldunków dziennych;
6) prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników:
7) prowadzenie grafiku spotkań dzielnicowych z mieszkańcami;
8) uzgadnianie i kontrolowanie Rejestru mandatów karnych z programami komputerowymi Straży;
9) ustalanie z jednostką Policji terminów i zasad prowadzenia wspólnych służb;
10) analizowanie występujących na terenie miasta zdarzeń i zagrożeń;
1.6. Patrolu szkolnego należy w szczególności:
1) prowadzenie prelekcji dotyczących zapobiegania popełnianiu przestępstw i wykroczeń w przedszkolach oraz szkołach podstawowych, a także w szkołach gimnazjalnych i średnich na indywidualną prośbę nauczycieli lub pedagogów szkół;
2) zapobieganie popełnianiu wykroczeń i przestępstw przez dzieci i młodzież na terenach placówek oświatowych, w ich pobliżu oraz eliminowanie występujących tam zagrożeń i zjawisk patologicznych;
3) prowadzenie rozmów z uczniami w celu pozyskania informacji o miejscach występujących zagrożeń;
4) współdziałanie z dyrektorami, pedagogami, nauczycielami szkół oraz instytucjami zajmującymi się problemami dzieci i młodzieży;
5) uczestniczenie, na prośbę nauczycieli, w apelach i rozmowach wychowawczych;
6) informowanie dyrekcji szkół o uczniach, wobec których Straż podjęła czynności służbowe;
7) współpraca z funkcjonariuszami jednostki Policji w zakresie dotyczącym nieletnich;
8) opracowywanie programów profilaktycznych i scenariuszy lekcyjnych dotyczących zapobiegania popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz programów związanych z bezpieczeństwem dzieci;
9) sporządzanie wykazów przeprowadzonych prelekcji w szkołach oraz miesięcznych raportów wyników pracy.”;
12) w § 17 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Do właściwości Wydziału Organizacyjnego:
2.1. Sekcji ds. Wykroczeń należy w szczególności:
1) prowadzenie czynności wyjaśniających związanych z kierowaniem wniosków o ukaranie do sądu;
2) przestrzeganie obowiązujących terminów prowadzonego postępowania;
3) rejestrowanie notatek urzędowych do wniosków o ukaranie w Rejestrze spraw o wykroczenia;
4) wysyłanie wezwań do osób podejrzanych o popełnienie wykroczenia oraz świadków;
5) zbieranie materiałów dowodowych do wniosków o ukaranie;
6) kierowanie zapytań o karalność osób obwinionych do Krajowego Rejestru Karnego;
7) przesłuchiwanie osób podejrzanych o popełnienie wykroczeń oraz świadków wraz z informowaniem o przysługujących im prawach;
8) sporządzanie wniosków o ukaranie do sądu oraz ich rejestracja w programie komputerowym;
9) przedstawianie Komendantowi kompletnej dokumentacji związanej z kierowaniem wniosku o ukaranie w celu zatwierdzenia lub umorzenia czynności wyjaśniających;
10) dostarczanie kart rejestracyjnych do jednostki Policji;
11) przekazywanie wniosków o ukaranie do sądu za odpowiednim potwierdzeniem w Rejestrze spraw o wykroczenia;
12) uczestniczenie w posiedzeniach sądowych i reprezentowanie Straży w charakterze oskarżyciela publicznego;
13) usprawiedliwianie uzasadnionej nieobecności świadków (strażników) podczas posiedzeń sądowych;
14) przekazywanie Komendantowi uwag, spostrzeżeń oraz wszelkich innych spraw proceduralnych związanych z postępowaniem sądowym;
15) sporządzanie apelacji w sprawach tego wymagających;
16) nadzorowanie terminów oraz uczestnictwo w postępowaniu przed sądem II instancji;
17) przygotowywanie wszelkich analiz dotyczących wniosków o ukaranie do celów sprawozdawczości;
18) bieżące i systematyczne prowadzenie w Rejestru spraw o wykroczenia.
2.2. Sekcji Finansowo – Księgowej należy w szczególności:
1) prowadzenie gospodarki finansowej oraz sprawozdawczości Straży;
2) prowadzenie Rejestru wydawania i przyjmowania bloczków mandatowych;
3) rejestrowanie nałożonych mandatów karnych;
4) rozliczanie bloczków mandatów karnych w kasie Urzędu Miejskiego;
5) sporządzanie do Urzędu Wojewódzkiego:
a) raportu miesięcznego z postępowania mandatowego,
b) sprawozdania z postępowania mandatowego za rok miniony;
6) dbałość o prawidłowy obieg dokumentów finansowych;
7) rejestracja dowodów księgowych;
8) rozliczanie wpływów i wydatków;
9) przygotowywanie zestawień finansowych;
10) wystawianie faktur korygujących;
11) przygotowywanie dokumentacji do zwrotów pieniężnych;
12) sprawna obsługa urządzeń biurowych;
13) wykonywanie innych poleceń przełożonych.
2.3. Obsługi sekretariatu należy w szczególności:
1) prowadzenie Dziennika korespondencyjnego;
2) przyjmowanie, rejestrowanie i rozdzielanie korespondencji;
3) załatwianie spraw według kolejności ich wpływu i stopnia pilności;
4) sporządzanie projektów pism załatwiających sprawę;
5) sprawdzanie pod względem formalnym pism przeznaczonych do wysłania;
6) przygotowanie pism do wysyłki oraz wysyłka korespondencji;
7) terminowe załatwianie spraw zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego;
8) sporządzanie zamówienia i zaopatrywanie Straży w niezbędne materiały biurowe;
9) prowadzenie Rejestru pieczęci;
10) przechowywanie akt spraw załatwionych w ciągu roku kalendarzowego z opisem teczki aktowej – przed przekazaniem ich do archiwum zakładowego;
11) przygotowywanie i zdawanie do archiwum zakładowego dokumentów zgodnie z Instrukcją kancelaryjną;
12) sporządzanie kopii dokumentów i stwierdzanie ich zgodności z oryginałem;
13) udostępnianie pracownikom Straży przepisów prawnych i innych aktów normatywnych w celu umożliwienia im zapoznania się z ich treścią;
14) zabezpieczanie dokumentów służbowych przed dostępem osób nieupoważnionych;
15) przekazywanie wniosków urlopowych do Wydziału Organizacyjnego Urzędu Miejskiego;
16) protokołowanie posiedzeń Komisji Bezpieczeństwa Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej według ustalonego porządku.
2.4. Obsługi miejskiego monitoringu wizyjnego należy w szczególności:
1) obserwowanie i rejestrowanie przy użyciu miejskiego monitoringu wizyjnego obrazu zdarzeń w miejscach publicznych;
2) archiwizowanie zarejestrowanego obrazu zdarzeń, zawierającego dowody pozwalające na wszczęcie postępowania karnego albo postępowania w sprawach o wykroczenia;
3) sporządzanie notatek służbowych dotyczących zniszczenia zarejestrowanego obrazu zdarzeń w sposób określony w odrębnych przepisach;
4) sporządzanie notatek z ujawnionego przestępstwa lub wykroczenia.
2.5. Samodzielnego stanowiska ds. ekologii należy w szczególności:
1) współpraca z podmiotami wywozowymi w zakresie aktualizacji i wyjaśniania wyposażenia nieruchomości w pojemniki na nieczystości stałe, ich litrażu w stosunku do ilości osób zameldowanych oraz kontrola zawartych umów;
2) bieżąca aktualizacja wykazów nieruchomości niewyposażonych w pojemniki na odpady stałe, przydomowe oczyszczalnie lub inne zbiorniki służące do gromadzenia ścieków;
3) sporządzanie harmonogramów kontroli;
4) współdziałanie z pracownikami innych komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego, Przedsiębiorstwa Usług Miejskich Sp. z o.o. i Miejskich Wodociągów i Oczyszczalni Sp. z o.o. w zakresie właściwości stanowiska.
13) Załącznik do regulaminu Straży Miejskiej w Grudziądzu otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Wykonanie zarządzenia powierza się Komendantowi Straży Miejskiej.
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Pobierz | Rozpakuj |
---|---|
Pobierz spakowane pliki | Rozpakuj pliki i pobierz |
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Tomasz Kopczyński | 02-05-2011 07:50 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 14-03-2011 | |
Ostatnia aktualizacja: | Tomasz Kopczyński | 02-05-2011 08:17 |