ZARZĄDZENIE NR 547/23
PREZYDENTA GRUDZIĄDZA
z dnia 12 października 2023 r.
w sprawie ogłoszenia otwartego konkursu ofert na realizację zadania publicznego z zakresu udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa i udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego
Na podstawie art. 13 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571) w związku z art. 11 ust. 1, 1c, 2, 2a i 2b ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 945) zarządzam, co następuje:
Rozdział 1
Rodzaj zadania i wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania
§ 1. 1. Ogłaszam otwarty konkurs ofert na realizację zadania publicznego z zakresu udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa i udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego na powierzenie prowadzenia na terenie gminy-miasto Grudziądz:
1) punktu udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej wraz z realizacją dwóch zadań z zakresu edukacji prawnej;
2) punktu świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego wraz z realizacją dwóch zadań z zakresu edukacji prawnej,
zwanego dalej „zadaniem”.
§ 2. Wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację zadania wynosi 136.490,64 zł, w tym:
1) na prowadzenie punktu udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej wraz z dwoma zadaniami z zakresu edukacji prawnej – 68.245,32 zł (w tym prowadzenie punktu – 64.023,96 zł, edukacja prawna – 4.221,36 zł);
2) na prowadzenie punktu świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego wraz
z dwoma zadaniami z zakresu edukacji prawnej – 68.245,32 zł (w tym prowadzenie punktu – 64.023,96 zł, edukacja prawna – 4.221,36 zł).
Rozdział 2
Zasady przyznawania dotacji
§ 3. 1. O przyznanie dotacji mogą ubiegać się organizacje pozarządowe wpisane na prowadzoną przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego listę organizacji pozarządowych uprawnionych do prowadzenia punktów odpowiednio w zakresie udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
1) oferent może ubiegać się o powierzenie prowadzenia punktu przeznaczonego na:
2) w przypadku, gdy w konkursie nie wpłynie żadna oferta na powierzenie prowadzenia punktu świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego albo żadna ze złożonych ofert nie spełni wymogów konkursu w części dotyczącej świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, organizacjom pozarządowym zostanie powierzone prowadzenie obu punktów z przeznaczeniem na udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej;
3) oferent składający ofertę na prowadzenie punktu udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej jest zobowiązany uwzględnić dwa zadania z zakresu edukacji prawnej, realizowane
w formie zajęć edukacyjnych dla seniorów (warsztaty, spotkania, prelekcje itp.) oraz opracowania i wydania informatorów lub poradników (połowa nakładu wydawnictw zawierających informację o umiejscowieniu punktów i godzinach urzędowania
w pierwszym półroczu, a połowa nakładu w drugim półroczu 2024 r.);
3) oferent składający ofertę na prowadzenie punktu świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego jest zobowiązany uwzględnić dwa zadania z zakresu edukacji prawnej, realizowane w formie zajęć edukacyjnych dla młodzieży (warsztaty, spotkania, prelekcje itp.) oraz opracowania i wydania informatorów lub poradników (połowa nakładu wydawnictw zawierających informację o umiejscowieniu punktów i godzinach urzędowania w pierwszym półroczu, a połowa nakładu w drugim półroczu 2024 r.).
Rozdział 3
Termin i warunki realizacji zadania
§ 4. 1. Zadanie należy zrealizować w terminie od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.
1) adwokat, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach z jego upoważnienia aplikant adwokacki;
2) radca prawny, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach z jego upoważnienia aplikant radcowski;
3) doradca podatkowy – w zakresie prawa podatkowego, z wyłączeniem spraw podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej;
4) osoba, która:
5) mediator w zakresie nieodpłatnej mediacji.
1) posiada wykształcenie wyższe;
2) ukończyła z oceną pozytywną szkolenie z zakresu świadczenia poradnictwa obywatelskiego albo posiada doświadczenie w świadczeniu poradnictwa obywatelskiego i uzyskała zaświadczenie potwierdzające posiadanie wiedzy i umiejętności w tym zakresie wydane przez podmiot uprawniony do prowadzenia szkolenia oraz kursu doszkalającego, o którym mowa w art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej;
3) korzysta z pełni praw publicznych oraz ma pełną zdolność do czynności prawnych;
4) nie była karana za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
1) są niezbędne dla realizacji zadania;
2) są racjonalne i efektywne;
3) zostały faktycznie poniesione w okresie wskazanym w umowie;
4) zostały udokumentowane;
5) zostały przewidziane w kalkulacji kosztów.
1) podatek od towarów i usług (VAT), jeżeli zleceniobiorca ma możliwość jego odliczenia w oparciu o ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.
z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.);
2) finansowanie kosztów działalności gospodarczej;
3) amortyzację;
4) leasing;
5) odsetki z tytułu niezapłaconych w terminie zobowiązań;
6) kary i grzywny;
7) zakup napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych.
1) wkład osobowy – świadczenia wolontariuszy lub praca społeczna członków organizacji;
2) wkład rzeczowy – przedmioty służące realizacji zadania.
1) przesunięcia w zakresie poszczególnych pozycji kosztów działania oraz pomiędzy działaniami określonymi w kalkulacji kosztów realizacji zadania w wysokości nie przekraczającej 20 % danego kosztu;
2) zmiany w zakresie poszczególnych działań i terminu ich realizacji, o ile nie zmieniają istoty zadania i nie naruszają terminu realizacji zadania określonego w umowie;
3) zmiana numeru rachunku bankowego zleceniobiorcy.
1) przesunięć pomiędzy poszczególnymi pozycjami kosztów działania oraz pomiędzy działaniami określonymi w kalkulacji kosztów realizacji zadania w wysokości przekraczającej 20 % danego kosztu;
2) utworzenia nowej pozycji kosztów w kalkulacji kosztów realizacji zadania;
3) istotnych zmian w zakresie poszczególnych działań, w tym wprowadzenia nowych działań i/lub rezygnacji z zaplanowanych działań,
pod warunkiem, że zmiany te nie wpływają na warunki realizacji zadania i kryteria oceny oferty określone w ogłoszeniu o konkursie.
1) będzie zobowiązany do wyjaśnienia przyczyn nieosiągnięcia rezultatów;
2) może być zobowiązany do zwrotu części dotacji proporcjonalnie do stopnia realizacji zadania.
22. W przypadku, gdy założone rezultaty zostaną osiągnięte na poziomie niższym niż 50 %, zleceniobiorca będzie zobowiązany do zwrotu całości dotacji.
23. Przy ocenie stopnia realizacji zadania, zleceniodawca weźmie pod uwagę w szczególności czy nieosiągnięcie rezultatów:
1) nastąpiło z winy zleceniobiorcy czy z przyczyn obiektywnych;
2) ma wpływ na koszty jednostkowe zadania;
3) spowodowało niezrealizowanie celu zadania.
Rozdział 4
Termin składania ofert
§ 5. 1. Oferent składa ofertę w formie elektronicznej poprzez generator ofert, sporządzoną zgodnie ze wzorem oferty określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań.
1) w części III pkt 5 – analizę ryzyka, odnoszącą się do możliwych do wystąpienia problemów podczas realizacji zadania oraz określić sposoby mające na celu przeciwdziałanie ich wystąpieniu;
2) w części III pkt 6 – informacje dotyczące rezultatów realizacji zadania i sposobów ich monitorowania;
3) w części IV pkt 2:
4) w części VI – szczegółowy opis zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności: architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej – w zakresie zależnym od oferenta.
1) w przypadku, gdy oferent nie podlega wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego – skan aktualnego zaświadczenia lub wypisu z właściwego rejestru lub ewidencji, niezależnie od tego kiedy został wydany (obowiązek nie dotyczy podmiotów wpisanych do rejestrów lub ewidencji prowadzonych przez Prezydenta Grudziądza);
2) w przypadku, gdy ofertę podpisują inne osoby, niż uprawnione do reprezentacji oferenta, zgodnie z wpisem do rejestru lub ewidencji – skan pełnomocnictwa do składania oświadczeń woli w imieniu oferenta wraz z dowodem zapłaty opłaty skarbowej (złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej
w wysokości 17,00 zł; zapłaty opłaty skarbowej należy dokonać przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Grudziądzu o numerze 80 1020 5040 0000 6802 0085 9595 z adnotacją „Opłata skarbowa z tytułu pełnomocnictwa”; opłaty skarbowej nie uiszczają podmioty mające status organizacji pożytku publicznego).
5. Oferent może załączyć dodatkowo porozumienia o wolontariacie zawarte z osobami, które będą wykonywały świadczenia w ramach prowadzonego punktu, w tym będą służyły asystą osobom uprawnionym mającym trudności w samodzielnej realizacji porady,
w szczególności z powodu niepełnosprawności, podeszłego wieku albo innych okoliczności życiowych. Oferent może załączyć skany dokumentów dotyczących osób, które będą udzielały pomocy prawnej lub świadczyły poradnictwo obywatelskie w punktach
(np. umowy, dokumenty potwierdzające kwalifikacje tj. wpisy na odpowiednie listy osób uprawnionych lub potwierdzające odbycie określonych szkoleń a także CV tych osób).
6. Oferent nie załącza do oferty dokumentów innych, niż wymienione w ust. 4 i 5.
7. Oferent, po złożeniu oferty, pobiera z generatora ofert wydruk potwierdzenia złożenia oferty, zawierający sumę kontrolną zgodną z wersją elektroniczną oferty. Wydruk podpisuje osoba lub osoby upoważnione do składania oświadczeń woli w imieniu oferenta, zgodnie z wpisem do rejestru lub ewidencji albo pełnomocnictwem.
8. Oferent, po odblokowaniu przez pracownika Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego Urzędu Miejskiego w Grudziądzu, zwanego dalej „Wydziałem”, dostępu w generatorze ofert, załącza w formie elektronicznej do złożonej oferty skan wydruku, o którym mowa w ust. 7,
w terminie do 3 dni roboczych od dnia odblokowania oferty.
9. Za datę złożenia oferty uważa się datę złożenia oferty poprzez generator ofert.
10. Przed złożeniem oferty dodatkowych informacji i wyjaśnień oferentom udzielają:
1) w sprawach merytorycznych dotyczących konkursu – pracownik Wydziału pod numerem telefonu 564510255 oraz drogą elektroniczną pod adresem e-mail t.kopczynski@um.grudziadz.pl;
2) w sprawach technicznych związanych z obsługą generatora – pracownicy firmy Witkac.pl drogą elektroniczną pod adresem e-mail bok@witkac.pl.
Rozdział 5
Tryb i kryteria stosowane przy wyborze ofert oraz termin dokonania wyboru ofert
§ 6. 1. Oferta spełnia wymogi formalne, jeżeli:
1) została złożona poprzez generator ofert;
2) została złożona w terminie, o którym mowa w § 5 ust. 3;
3) została złożona przez oferenta wpisanego na prowadzą przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego listę organizacji pozarządowych uprawnionych do prowadzenia punktów odpowiednio udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;
4) jest zgodna z warunkami ogłoszenia o konkursie, w szczególności dotyczącymi celu i terminu realizacji zadania publicznego;
5) została wypełniona w sposób kompletny, nie zawiera istotnych błędów i ma prawidłowo wypełnione wszystkie oświadczenia;
6) zawiera załączniki w formie elektronicznej, określone w § 5 ust. 4;
7) zawiera skan wydruku potwierdzenia złożenia oferty, zawierającego sumę kontrolną zgodną z wersją elektroniczną oferty i podpisanego przez osobę lub osoby upoważnione do składania oświadczeń woli w imieniu oferenta, zgodnie z wpisem do rejestru lub ewidencji albo pełnomocnictwem.
1) oferty na powierzenie prowadzenia punktu udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej wraz z realizacją dwóch zadań z zakresu edukacji prawnej:
Lp. |
Kryteria oceny oferty |
Liczba punktów |
1 |
Możliwość i jakość realizacji zadania publicznego oraz kwalifikacje osób, przy udziale których oferent będzie realizował zadanie publiczne |
20 |
1) opis zadania jest konkretny, opis działań jest spójny i logiczny, opis zakładanych rezultatów zawiera konkretne, mierzalne rezultaty (ilościowe |
10 |
|
2) charakterystyka oferenta – oferent dysponuje zasobami kadrowymi i rzeczowymi niezbędnymi do realizacji zadania |
10 |
|
2 |
Kalkulacja kosztów realizacji zadania, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania |
20 |
1) koszty są spójne z opisem działań i niezbędne dla realizacji zadania |
10 |
|
2) koszty są racjonalne, wysokość stawek jednostkowych nie odbiega od cen rynkowych |
10 |
3 |
Planowany przez oferenta udział środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł (możliwość wyboru jednej odpowiedzi) |
10 |
1) oferent nie planuje wkładu własnego finansowego lub środków z innych źródeł |
0 |
|
2) oferent planuje wkład własny finansowy i/lub środki z innych źródeł w wysokości niższej lub równej 20 % sumy kosztów zadania |
5 |
|
3) oferent planuje wkład własny finansowy i/lub środki z innych źródeł w wysokości wyższej niż 20 % sumy kosztów zadania |
10 |
|
4 |
Planowany przez oferenta wkład rzeczowy i osobowy |
15 |
1) oferent planuje wkład rzeczowy |
5 |
|
2) oferent planuje wkład osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków |
10 |
|
5 |
Ocena realizacji zadań publicznych zleconych w latach poprzednich przez gminę-miasto Grudziądz, w tym rzetelność, terminowość i sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków (możliwość wyboru jednej odpowiedzi): |
10 |
1) oferent nieprawidłowo realizował zlecone zadania i/lub nierzetelnie i nieterminowo rozliczał otrzymane środki |
0 |
|
2) oferent poprawnie realizował zlecone zadania i rozliczał otrzymane środki |
5 |
|
3) oferent dotychczas nie realizował zadań na zlecenie miasta |
5 |
|
4) oferent wzorcowo realizował zlecone zadania oraz rzetelnie i terminowo rozliczał otrzymane środki |
10 |
|
6 |
Dodatkowe preferencje |
20 |
1) oferent jest gotowy realizować mediację, gdy zajdzie taka potrzeba |
5 |
|
2) oferent deklaruje, że dyżur w punkcie będzie pełnił radca prawny lub adwokat |
5 |
|
3) oferent deklaruje używanie własnego sprzętu komputerowego i dostępu do zbioru aktów prawnych (3 pkt) oraz Internetu (2 pkt) |
5 |
|
4) oferent deklaruje dodatkowe godziny, w których punkt będzie przyjmował interesantów |
5 |
|
Razem |
95 pkt |
Lp. |
Kryteria oceny oferty |
Liczba punktów |
1 |
Możliwość i jakość realizacji zadania publicznego oraz kwalifikacje osób, przy udziale których oferent będzie realizował zadanie publiczne |
20 |
1) opis zadania jest konkretny, opis działań jest spójny i logiczny, opis zakładanych rezultatów zawiera konkretne, mierzalne rezultaty (ilościowe |
10 |
|
2) charakterystyka oferenta – oferent dysponuje zasobami kadrowymi i rzeczowymi niezbędnymi do realizacji zadania |
10 |
|
2 |
Kalkulacja kosztów realizacji zadania, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania |
20 |
1) koszty są spójne z opisem działań i niezbędne dla realizacji zadania |
10 |
|
2) koszty są racjonalne, wysokość stawek jednostkowych nie odbiega od cen rynkowych |
10 |
3 |
Planowany przez oferenta udział środków finansowych własnych lub środ-ków pochodzących z innych źródeł (możliwość wyboru jednej odpowiedzi) |
10 |
1) oferent nie planuje wkładu własnego finansowego lub środków z innych źródeł |
0 |
|
2) oferent planuje wkład własny finansowy i/lub środki z innych źródeł w wysokości niższej lub równej 20 % sumy kosztów zadania |
5 |
|
3) oferent planuje wkład własny finansowy i/lub środki z innych źródeł w wysokości wyższej niż 20 % sumy kosztów zadania |
10 |
|
4 |
Planowany przez oferenta wkład rzeczowy i osobowy |
15 |
1) oferent planuje wkład rzeczowy |
5 |
|
2) oferent planuje wkład osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków |
10 |
|
5 |
Ocena realizacji zadań publicznych zleconych w latach poprzednich przez gminę-miasto Grudziądz, w tym rzetelność, terminowość i sposób rozlicze-nia otrzymanych na ten cel środków (możliwość wyboru jednej odpowiedzi): |
10 |
1) oferent nieprawidłowo realizował zlecone zadania i/lub nierzetelnie i nieterminowo rozliczał otrzymane środki |
0 |
|
2) oferent poprawnie realizował zlecone zadania i rozliczał otrzymane środki |
5 |
|
3) oferent dotychczas nie realizował zadań na zlecenie miasta |
5 |
|
4) oferent wzorcowo realizował zlecone zadania oraz rzetelnie i terminowo rozliczał otrzymane środki |
10 |
|
6 |
Dodatkowe preferencje |
15 |
1) oferent jest gotowy realizować mediację, gdy zajdzie taka potrzeba |
5 |
|
2) oferent deklaruje używanie własnego sprzętu komputerowego i dostępu do zbioru aktów prawnych (3 pkt) oraz Internetu (2 pkt) |
5 |
|
3) oferent deklaruje dodatkowe godziny, w których punkt będzie przyjmował interesantów |
5 |
|
Razem |
90 pkt |
1) ofertę, która uzyskała najwyższą liczbę punktów na powierzenie prowadzenia punktu udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz
2) ofertę, która uzyskała najwyższą liczbę punktów na powierzenie prowadzenia punktu świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, a w przypadku, gdy w konkursie nie wpłynie żadna oferta na prowadzenie punktu albo żadna ze złożonych ofert nie spełni wymogów konkursu w części dotyczącej świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego – drugą z najwyższą liczbą punktów ofertę na powierzenie prowadzenia punktu udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej.
1) w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Grudziądzu www.bip.grudziadz.pl;
2) na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Grudziądzu www.grudziadz.pl;
3) na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu.
Rozdział 6
Zadania publiczne zrealizowane w roku poprzednim i w roku ogłoszenia konkursu
§ 7. W latach 2022-2023 zadanie publiczne z zakresu udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa i udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego było realizowane zarówno przez administrację publiczną (dwa punkty pomocy prawnej), jak i przez organizację pozarządową (jeden punkt pomocy prawnej i jeden punkt poradnictwa obywatelskiego). Realizację zadania publicznego Prezydent Grudziądza zlecił Zaborskiemu Towarzystwu Naukowemu, przekazując dotację w wysokości 128.040,00 zł rocznie.
Rozdział 7
Przepisy końcowe
§ 8. 1. Zapraszam organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
do wskazywania osób do udziału w pracach komisji konkursowej.
1) dostarczyć do Biura Obsługi Interesantów Urzędu Miejskiego w Grudziądzu, ul. Ratuszowa 1 (do godz. 13:30) albo
2) przesłać w formie skanu pocztą elektroniczną na adres e-mail ngo@um.grudziadz.pl.
§ 9. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Zarządzeniu mają zastosowanie przepisy:
1) ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
2) ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej;
3) ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
4) rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących
realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań;
5) Zarządzenia Nr 632/21 Prezydenta Grudziądza z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie procedury zlecania przez gminę-miasto Grudziądz zadań publicznych organizacjom pozarządowym.
§ 10. Wykonanie Zarządzenia powierzam Sekretarzowi Miasta oraz Dyrektorom Wydziału Komunikacji Społecznej i Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego Urzędu Miejskiego w Grudziądzu.
§ 11. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Anna Górska | 13-10-2023 08:38 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Anna Górska | 12-10-2023 |
Ostatnia aktualizacja: | Tomasz Kopczyński | 20-10-2023 08:25 |