herb Grudziądza
Logo BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
gmina-miasto Grudziądz
Urząd Miejski w Grudziądzu
Logo ePUAP
panorama Grudziądza

UCHWAŁA NR XXXIX/17/09 w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli

UCHWAŁA NR XXXIX/17/09
RADY MIEJSKIEJ GRUDZIĄDZA
z dnia 25 marca 2009 r.

w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli

          Na podstawie art. 30 ust. 6, art. 49 ust. 2 w związku z art. 91d pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, Nr 170, poz. 1218, Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 17, poz. 15, Nr 80 poz. 542, Nr 158, poz. 1103, Nr 102, poz. 689, Nr 176, poz. 1238, Nr 191, poz. 1369 i Nr 247, poz. 1821, z 2008 r. Nr 145, poz. 917, Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 1), w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi: Związkiem Nauczycielstwa Polskiego - Oddział w Grudziądzu oraz Międzyzakładową Komisją NSZZ Solidarność Pracowników Oświaty i Wychowania w Grudziądzu uchwala się, co następuje:

          § 1. Uchwala się regulamin wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez gminę – miasto Grudziądz, zwany dalej regulaminem, który określa:

1) wysokość stawek dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków;
2) szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe oraz za godziny doraźnych zastępstw;
3) wysokość i warunki wypłacania nagród za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze.

          § 2. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:

1) rozporządzenie – rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Nr 22, poz. 181, z 2006 nr 43, poz. 293, z 2007 r. Nr 56, poz. 372, z 2008 r. Nr 42, poz.257);
2) ustawa – ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, Nr 170, poz. 1218, Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 17, poz. 15, Nr 80 poz. 542, Nr 158, poz. 1103, Nr 102, poz. 689, Nr 176, poz. 1238, Nr 191, poz. 1369 i Nr 247, poz. 1821, z 2008 r. Nr 145, poz. 917, Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 1);
3) wynagrodzenie zasadnicze – należne nauczycielowi wynagrodzenie zasadnicze;
4) szkoła – podmiot zatrudniający nauczycieli, dla których organem prowadzącym jest gmina-miasto Grudziądz w rozumieniu ustawy - Karta Nauczyciela.

          § 3. Regulaminu nie stosuje się do pracowników szkół nie będących nauczycielami.

          § 4. 1. Nauczycielowi przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości określonej w art. 33 ust. 1 ustawy.
          2. Okresy zatrudnienia oraz inne okresy uprawniające do dodatku określa § 7 rozporządzenia.
          3. Dodatek za wysługę lat przysługuje:

1) począwszy od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym nauczyciel nabył prawo do dodatku lub do wyższej stawki dodatku, jeżeli nabycie prawa nastąpiło w ciągu miesiąca;
2) za dany miesiąc, jeżeli nabycie prawa do dodatku lub wyższej jego stawki nastąpiło od pierwszego dnia miesiąca.

          4. Dodatek przysługuje:

1) za okres urlopu dla poratowania zdrowia oraz za dni, za które nauczyciel otrzymuje wynagrodzenie, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej;
2) za dni nieobecności w pracy wskutek choroby, bądź konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub innym chorym członkiem rodziny, za które nauczyciel otrzymuje wynagrodzenie lub zasiłek z ubezpieczenia społecznego;
2) nauczycielowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze godzin w wysokości proporcjonalnej do wymiaru zatrudnienia.

          5. Dodatek wypłaca się z góry, w terminie wypłaty wynagrodzenia.

          § 5. 1. Ogólne warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego określa § 6 rozporządzenia.
          2. Nauczycielowi dodatek przyznaje dyrektor szkoły a dyrektorowi Prezydent Miasta.
          3. Warunkiem przyznania nauczycielowi dodatku motywacyjnego jest:

1) uzyskiwanie szczególnych osiągnięć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, a w szczególności:
  a) uzyskiwanie przez uczniów, z uwzględnieniem ich możliwości oraz warunków pracy nauczyciela, dobrych osiągnięć dydaktyczno-wychowawczych potwierdzonych wynikami klasyfikacji lub promocji, efektami egzaminów i sprawdzianów albo sukcesami w konkursach, zawodach, olimpiadach itp.,
  b) dostosowanie metod i form zajęć edukacyjnych do indywidualnych psychofizycznych i edukacyjnych potrzeb uczniów,
  c) umiejętne rozwiązywanie problemów wychowawczych uczniów we współpracy z ich rodzicami (opiekunami prawnymi),
  d) pełne rozpoznanie środowiska wychowawczego uczniów, aktywne i efektywne działanie na rzecz uczniów i wychowanków potrzebujących szczególnej opieki,
  e) trafne konstruowanie planów pomocy wychowankowi i jego rodzinie, uwzględniających utrzymanie więzi i przygotowujących warunki do powrotu wychowanka do rodziny,
  f) realizacja zadań i podejmowanie inicjatyw zwiększających udział i rolę szkoły w środowisku lokalnym;
2) jakość świadczonej pracy, w tym związanej dodatkowym zadaniem lub zajęciem, w szczególności:
  a) systematyczne i efektywne wykonywanie powierzonych zadań,
  b) podnoszenie umiejętności zawodowych,
  c) wzbogacanie własnego warsztatu pracy,
  d) dbałość o estetykę wykorzystywanych pomieszczeń, sprawność pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń szkolnych,
  e) rzetelne i terminowe wywiązywanie się z poleceń służbowych,
  f) przestrzeganie dyscypliny pracy;
3) zaangażowanie w realizację czynności i zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy, a w szczególności:
  a) udział w organizowaniu imprez i uroczystości szkolnych,
  b) udział w komisjach powoływanych przez dyrektora szkoły, organy samorządowe i inne instytucje,
  c) opiekowanie się samorządem uczniowskim lub innymi organizacjami uczniowskimi działającymi na terenie szkoły,
  d) aktywny udział w realizowaniu innych zadań statutowych szkoły,
  e) realizowanie w szkole zadań edukacyjnych wynikających z przyjętych przez organ prowadzący priorytetów lokalnej polityki oświatowej.

          4. Kryteriami przyznawania dodatku motywacyjnego dla dyrektora są:

1) stwarzanie warunków dla prowadzenia prawidłowej działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły poprzez:
  a) właściwe organizowanie pracy rady pedagogicznej,
  b) zachęcanie do podnoszenia kwalifikacji, doskonalenia zawodowego nauczycieli i awansu zawodowego nauczycieli,
  c) stwarzanie warunków do wprowadzenia innowacji pedagogicznych,
  d) zachęcanie nauczycieli i uczniów do udziału w olimpiadach i konkursach,
  e) właściwe sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
  f) właściwe administrowanie majątkiem szkoły,
  g) prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej;
2) racjonalne i zgodne z prawem gospodarowanie środkami finansowymi przydzielonymi szkole oraz pozyskiwanie środków pozabudżetowych;
3) współpraca ze środowiskiem szkolnym i lokalnym, aktywizacja uczniów do udziału w imprezach publicznych;
4) stwarzanie właściwych stosunków interpersonalnych i kreowanie twórczej atmosfery w pracy;
5) dbałość o czystość, estetykę szkoły i jej otoczenia;
6) właściwa realizacja zadań remontowych;
7) znajomość i stosowanie prawa oświatowego i prawa pracy;
8) prawidłowe prowadzenie spraw kadrowych (zatrudnianie, zwalnianie, nagrody, kary);
9) wykazywanie gotowości do podejmowania decyzji w zakresie swoich kompetencji;
10) terminowe i rzetelne wykonywanie poleceń służbowych.

          5. Wysokość dodatku motywacyjnego dla dyrektora i nauczycieli ustala się kwotowo uwzględniając poziom spełniania warunków, o których mowa w ust. 3 i 4.
          6. Dodatek motywacyjny dla nauczyciela, w przypadku jego przyznania nie może przekroczyć 20% wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego, nie mniej jednak niż 30 zł.
          7. Dodatek motywacyjny dla dyrektora nie może przekroczyć 35% wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego.
          8. Dodatek przyznaje się na czas określony: styczeń – kwiecień, maj – sierpień, wrzesień – grudzień.
          9. Wysokość środków finansowych na dodatki motywacyjne dla nauczycieli określone w ust.6 ustala się w uchwale budżetowej.
          10. Nauczycielowi rozpoczynającemu po raz pierwszy pracę w szkole lub podejmującemu pracę w szkole, po przerwie przekraczającej rok przyznanie dodatku może nastąpić po upływie jednego okresu, na który przyznaje się dodatek a dyrektorowi, któremu powierzono po raz pierwszy funkcję dyrektora dodatek ustala się na poziomie 20% wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela mianowanego.
          11. Nauczycielom uzupełniającym etat w innej szkole dodatek motywacyjny przyznaje dyrektor szkoły macierzystej w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły, w której uzupełnia etat.
          12. Dodatek motywacyjny nie przysługuje w okresie urlopu dla poratowania zdrowia.
          13. Dodatek przysługuje za dni nieobecności w pracy wskutek choroby, bądź konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub innym chorym członkiem rodziny, za które nauczyciel otrzymuje wynagrodzenie lub zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
          14. Dodatek motywacyjny wypłaca się z góry, w terminie wypłaty wynagrodzenia.

          § 6. 1. Wykaz stanowisk i funkcji, których zajmowanie bądź wykonywanie uprawnia do dodatku funkcyjnego określa § 5 rozporządzenia.
          2. Nauczycielom przysługuje dodatek funkcyjny w wysokości określonej w tabeli w ust.6 oraz w ust.5 niniejszego paragrafu.
          3. Wysokość dodatku funkcyjnego dla dyrektora ustala Prezydent w granicach stawek określonych w tabeli biorąc pod uwagę wielkość przedszkola, szkoły lub placówki, jej warunki organizacyjne, lokalowe, środowiskowe w jakich funkcjonuje, liczbę uczniów i oddziałów, zmianowość, liczbę szkół funkcjonujących w ramach zespołu szkół, liczbę stanowisk kierowniczych w danej szkole oraz ilość zatrudnionych nauczycieli i pracowników administracji i obsługi.
          4. Wysokość dodatków funkcyjnych dla wicedyrektorów, osób zajmujących inne stanowiska kierownicze oraz osób wymienionych w ust. 5 w granicach stawek określonych w tabeli w ust. 6 i ust. 5 ustala dyrektor szkoły w granicach przyznanych środków finansowych na ten cel.
          5. Dodatek funkcyjny przysługuje:

1) nauczycielowi, któremu powierzono obowiązki wychowawcy klasy lub wychowawcy oddziału przedszkolnego w wysokości 70 zł miesięcznie;
2) nauczycielowi, któremu powierzono obowiązki opiekuna stażu w wysokości 35 zł miesięcznie za każdego powierzonego nauczyciela.

          6. Nauczycielom, którym powierzono stanowisko dyrektora, wicedyrektora szkoły albo inne stanowisko kierownicze w szkole przysługuje dodatek funkcyjny w wysokości określonej w poniższej tabeli:

Lp. Funkcja Kwota dodatku w zł
1. Przedszkola  
- dyrektor od 160 do 400
- wicedyrektor od 100 do 300
2. Szkoły wszystkich typów  
- dyrektor, od 160 do 800
- wicedyrektor od 160 do 450
- kierownik warsztatu szkolnego od 200 do 450
- kierownik laboratorium, kierownik szkolenia praktycznego, zastępca kierownika warsztatu od 100 do 400
- zastępca kierownika szkolenia praktycznego od 100 do 250
3. Całodobowe placówki opiekuńczo-wychowawcze od 160 do 800
- dyrektor od 160 do 800
- wicedyrektor od 160 do 450
4. Dyrektor rodzinnego domu dziecka od 200 do 550
5. Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze,  
- dyrektor od 200 do 550
- wicedyrektor, kierownik internatu od 150 do 400
6. Bursy, internaty, szkolne schronisko młodzieżowe  
- dyrektor bursy, internatu od 200 do 650
- wicedyrektor bursy od 150 do 400
z-ca kierownika internatu od 50 do 250
7. Kierownik świetlicy szkolnej od 50 do 250
8. Dyrektor ogniska pracy pozaszkolnej, poradni psychologiczno-pedagogicznej od 100 do 350
- wicedyrektor PPP od 50 do 250
9. Doradca metodyczny, nauczyciel konsultant od 200 do 400

          7. Prawo do dodatku powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło objęcie stanowiska lub funkcji uprawniających do dodatku, a jeżeli objęcie stanowiska lub funkcji nastąpiło pierwszego dnia miesiąca - od tego dnia.
          8. Dodatek funkcyjny przysługuje również nauczycielom, którym powierzono obowiązki kierownicze w zastępstwie. W tych wypadkach prawo do dodatku powstaje od pierwszego dnia miesiąca po upływie jednomiesięcznego okresu pełnienia tych obowiązków i gaśnie z pierwszym dniem miesiąca następującego po zaprzestaniu pełnienia tych obowiązków.
          9. Dodatek funkcyjny w stawce ustalonej dla dyrektora szkoły przysługuje wicedyrektorowi od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po trzech miesiącach zastępstwa.
          10. Nauczycielowi przysługuje tylko jeden dodatek funkcyjny, a w razie zbiegu tytułów do dwóch lub więcej dodatków funkcyjnych przysługuje dodatek wyższy, z zastrzeżeniem ust. 11.
          11. W razie zbiegu tytułów do dwóch lub więcej dodatków, o których mowa w § 6 ust. 5 nauczycielowi przysługuje dodatek funkcyjny z każdego tytułu.
          12. Nauczyciel, któremu powierzono stanowisko lub funkcję, traci prawo do dodatku z końcem miesiąca, w którym upłynął okres zajmowania stanowiska lub sprawowania funkcji.
          13. Dodatek nie przysługuje w okresie nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy, w okresie stanu nieczynnego i urlopu dla poratowania zdrowia, w okresie, za który nie przysługuje wynagrodzenie zasadnicze oraz od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nauczyciel zaprzestał pełnienia z innych powodów obowiązków, do których jest przypisany ten dodatek, a jeżeli zaprzestanie nastąpiło od pierwszego dnia miesiąca – od tego dnia.
          14. Przy ustalaniu wysokości dodatku funkcyjnego należy uwzględnić:

1) wielkość szkoły i jej strukturę organizacyjną;
2) złożoność zadań wynikających z zajmowanego stanowiska;
3) liczbę pozostałych stanowisk w szkole;
4) warunki w jakich szkoła funkcjonuje.

          15. Dodatek funkcyjny wypłacany jest co miesiąc z góry, w terminie wypłaty wynagrodzenia.

          § 7. 1. Nauczycielowi przysługuje dodatek za pracę w trudnych warunkach:

1) za prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych w szkołach specjalnych w wysokości 20% wynagrodzenia zasadniczego;
2) za prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego w wysokości 20% wynagrodzenia zasadniczego;
3) za prowadzenie zajęć wychowawczych bezpośrednio z wychowankami lub na ich rzecz w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i placówkach opiekuńczo-wychowawczych zapewniających dzieciom i młodzieży całodobową opiekę w ciągu całego roku kalendarzowego w wysokości 30% wynagrodzenia zasadniczego;
4) za prowadzenie zajęć dydaktycznych w klasach łączonych w szkołach podstawowych specjalnych w wysokości 10% wynagrodzenia zasadniczego;
5) za prowadzenie praktycznej nauki zawodu w szkołach specjalnych w wysokości 20% wynagrodzenia zasadniczego;
6) za prowadzenie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim w wysokości 20% wynagrodzenia zasadniczego;
7) za prowadzenie przez nauczycieli praktycznej nauki zawodu szkoły rolniczej zajęć praktycznych w terenie z zakresu produkcji roślinnej, zwierzęcej i mechanizacji rolnictwa w wysokości 5% wynagrodzenia zasadniczego;
8) za prowadzenie zajęć grupowych i indywidualnych, wynikających z realizacji zadań diagnostycznych, terapeutycznych, doradczych i profilaktycznych z młodzieżą i dziećmi niepełnosprawnymi, upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim, z zaburzeniami zachowania, zagrożonymi niedostosowaniem społecznym, uzależnieniem oraz z ich rodzicami w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w wysokości 7,5% wynagrodzenia zasadniczego;
9) za prowadzenie praktycznej nauki zawodu szkół medycznych – zajęć w pomieszczeniach zakładów opieki zdrowotnej, domów pomocy społecznej i ośrodków opiekuńczych przeznaczonych dla noworodków, dzieci do lat trzech, dla dzieci niepełnosprawnych ruchowo oraz dla osób (dzieci i dorosłych) upośledzonych umysłowo, psychicznie chorych, przewlekle chorych, z uszkodzeniami centralnego i obwodowego układu nerwowego, w oddziałach intensywnej opieki medycznej oraz w żłobkach w wysokości 5% wynagrodzenia zasadniczego;

          2. Z tytułu pracy w warunkach uciążliwych określonych w § 9 rozporządzenia przysługuje dodatek w wysokości ustalonej dla odpowiedniej kategorii dodatku za trudne warunki pracy, określonego w ust.1 pkt. 1-7 zwiększony o 10% wynagrodzenia zasadniczego.
          3. Dodatek za warunki pracy wypłaca się w całości, jeżeli nauczyciel realizuje w warunkach trudnych, uciążliwych cały obowiązujący go wymiar zajęć oraz w przypadku, gdy nauczyciel, któremu powierzono stanowisko kierownicze, realizuje w tych warunkach obowiązujący go wymiar zajęć. Dodatek wypłaca się w odpowiedniej części, jeżeli nauczyciel realizuje w trudnych i uciążliwych warunkach tylko część obowiązującego wymiaru lub jeżeli jest zatrudniony w niepełnym wymiarze zajęć.
          4. Dodatek za warunki pracy przysługuje za okres faktycznego wykonywania pracy, z którą dodatek jest związany oraz w okresie nie wykonywania pracy, za który przysługuje wynagrodzenie liczone jak za okres urlopu wypoczynkowego.
          5. Dodatek za warunki pracy ustala dla nauczyciela dyrektor szkoły, a dla dyrektora Prezydent Grudziądza.
          6. Dodatki za trudne i uciążliwe warunki pracy wypłaca się z dołu.
          7. Nauczycielowi realizującemu tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć wychowawczych w porze nocnej przysługuje prawo do dodatku zgodnie z art. 42b ustawy - Karta Nauczyciela.

          § 8. 1. Nauczycielom, za godziny ponadwymiarowe oraz zastępstw doraźnych, przysługuje wynagrodzenie przyznawane z zachowaniem niżej wymienionych zasad:

1) wynagrodzenie za jedną godzinę ponadwymiarową i za jedną godzinę doraźnego zastępstwa ustala się dzieląc sumę stawki przysługującego nauczycielowi wynagrodzenia zasadniczego i dodatku za warunki pracy przez miesięczną liczbę godzin obowiązkowego wymiaru zajęć, ustalonego dla rodzaju zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych realizowanych w ramach godzin ponadwymiarowych nauczyciela;
2) miesięczną liczbę obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela ustala się mnożąc tygodniowy, obowiązkowy wymiar godzin przez 4,16 z zaokrągleniem do pełnych godzin w ten sposób, że czas zajęć krótszy niż 0,5 godziny pomija się, a co najmniej 0,5 godziny liczy się za pełną godzinę.

          2. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe przydzielone w planie organizacyjnym nie przysługuje za dni, w których nauczyciel nie realizuje zajęć z powodu przerw przewidzianych w organizacji roku szkolnego oraz za dni nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy.
          3. Godziny ponadwymiarowe przypadające w dniach, w których nauczyciel nie mógł ich zrealizować z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, w szczególności w związku z:

1) zawieszeniem zajęć z powodu epidemii lub mrozów;
2) wyjazdem dzieci i młodzieży na wycieczki lub imprezy;
3) udziałem nauczycieli w konferencjach metodycznych;
4) rekolekcjami;
5) dniami wolnymi od zajęć dydaktycznych związanych z przeprowadzeniem sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych;
6) rozpoczęciem i zakończeniem roku szkolnego;
7) dniem wolnym od zajęć dydaktycznych w Dniu Edukacji Narodowej
  - traktuje się jak godziny faktycznie odbyte.

          4. Dla ustalenia wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe w tygodniach, w których przypadają dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy nauczyciela z powodu choroby lub innej przyczyny, określonej w przepisach szczególnych lub dni ustawowo wolne od pracy oraz w tygodniach, w których zajęcia rozpoczynają się lub kończą w środku tygodnia – za podstawę ustalenia liczby godzin ponadwymiarowych przyjmuje się obowiązkowy tygodniowy wymiar zajęć określony w art. 42 ust.3 ustawy, pomniejszony o 1/5 tego wymiaru (lub ¼, gdy dla nauczyciela ustalono czterodniowy tydzień pracy) za każdy dzień usprawiedliwionej nieobecności w pracy lub dzień ustawowo wolny od pracy. Liczba godzin ponadwymiarowych, za które przysługuje wynagrodzenie w takim tygodniu, nie może być jednakże większa niż liczba godzin przydzielonych w planie organizacyjnym.
          5. W razie zastępstwa nieobecnych nauczycieli przez nauczycieli zatrudnionych w niepełnym wymiarze godzin, za faktycznie zrealizowane godziny zastępstw przysługuje wynagrodzenie według zasad ustalonych dla godzin ponadwymiarowych.
          6. Nauczycielowi, który uczestniczy w ustnym egzaminie maturalnym w czasie przekraczającym tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych przysługuje wynagrodzenie jak za godziny ponadwymiarowe.
          7. Za wycieczki realizowane w dni wolne od pracy nauczycielowi przysługują dni wolne w innym uzgodnionym terminie lub o ile wycieczka trwa dłużej nie jeden dzień i nie otrzymuje on w zamian dni wolnych, to przysługuje mu wynagrodzenie jak za 8 godzin ponadwymiarowych za każdy dzień.
          8. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i zastępstwa doraźne przysługuje za godziny faktycznie zrealizowane i jest wypłacane z dołu w terminie określonym w regulaminie pracy w każdej szkole.
          9. Wynagrodzenie za pracę nauczycieli w dniu wolnym od pracy reguluje § 10 rozporządzenia.
          10. Nauczycielom zajmującym stanowiska kierownicze, sprawującym w dniu wolnym od pracy nadzór nad przebiegiem zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych nie przysługuje z tego tytułu dodatkowe wynagrodzenie.

          § 9. 1. Ustala się kryteria i tryb przyznawania nagród dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze ze środków specjalnego funduszu stanowiącego 1% planowanego rocznego funduszu wynagrodzeń dla nauczycieli.
          2. Ze środków, o których mowa w ust.1 wypłacane są:

1) nagrody Prezydenta Grudziądza, na które przeznacza się 20% środków specjalnego funduszu nagród;
2) nagrody dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek, na które przeznacza się 80% środków specjalnego funduszu.

          3. Fundusz nagród w wysokości określonej w ust. 2 pozostaje w dyspozycji organów przyznających nagrody.
          4. Nagrody przyznawane są z okazji Dnia Edukacji Narodowej. W szczególnie uzasadnionych przypadkach nagroda może być przyznana w innym czasie według zasad określonych w niniejszym regulaminie.

          § 10. 1. Do nagrody Prezydenta może być typowany nauczyciel, w tym nauczyciel, któremu powierzono funkcję kierowniczą.
          2. Wysokość nagrody Prezydenta wynosi:

1) I stopnia – 250% średniego wynagrodzenia stażysty, o którym mowa w art. 30 ust. 3 Karty Nauczyciela;
2) II stopnia – 200% średniego wynagrodzenia stażysty.

          3. Do nagrody Prezydenta może być typowany dyrektor oraz nauczyciel, który w przeszłości otrzymał co najmniej nagrodę dyrektora. W przypadku wybitnych osiągnięć warunek ten może być pominięty.
          4. Z wnioskiem o przyznanie nagrody Prezydenta występują:

1) dyrektor szkoły w stosunku do wicedyrektora i nauczyciela;
2) naczelnik Wydziału Edukacji lub Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w stosunku do dyrektorów szkół i placówek (merytorycznie podległych), a w szczególnie uzasadnionych przypadkach także w stosunku do nauczycieli.

          5. Wniosek o przyznanie nagrody Prezydenta należy składać w jednym egzemplarzu do Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego w terminie do 15 września każdego roku.
          6. Wniosek o przyznanie nagrody Prezydenta musi być zaopiniowany przez radę pedagogiczną (dotyczy również kadry kierowniczej, z wyjątkiem dyrektora) oraz przez właściwe instancje związków zawodowych.
          7. Wniosek o przyznanie nagrody dyrektorowi lub nauczycielowi sporządzony przez kierownika Wydziału Edukacji lub dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie nie wymaga opiniowania przez radę pedagogiczną.
          8. Wniosek, o którym mowa w ust.7 w stosunku do nauczyciela opiniowany jest dodatkowo przez dyrektora szkoły zatrudniającego danego nauczyciela.
          9. Przedstawione wnioski o nagrodę rozpatruje komisja w składzie:

1) osoba wskazana przez Prezydenta Grudziądza;
2) naczelnik Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego;
3) przewodniczący Komisji Edukacji Rady Miejskiej;
4) radny – członek Komisji Edukacji Rady Miejskiej;
5) przedstawiciel NSZZ „Solidarność” i przedstawiciel Związku Nauczycielstwa Polskiego.

          10. Ostateczną decyzję o przyznaniu nagrody podejmuje Prezydent Grudziądza. Prezydent ma prawo z własnej inicjatywy przyznać nagrodę osobie przez siebie wskazanej.
          11. Nauczyciel oraz dyrektor, któremu została przyznana nagroda otrzymuje dyplom, którego odpis umieszcza się w jego aktach osobowych.
          12. Dyrektor szkoły informuje radę pedagogiczną o przyznanych nagrodach.

          § 11. Nagroda, o której mowa w § 9 ust. 2 pkt 2 może być przyznana nauczycielowi po przepracowaniu w szkole co najmniej roku i spełnieniu co najmniej 3 z następujących kryteriów:

1) w zakresie pracy dydaktyczno-wychowawczej:
  a) osiąga dobre wyniki w nauczaniu potwierdzone w sprawdzianach i egzaminach uczniów, przeprowadzanych przez okręgowe komisje egzaminacyjne,
  b) podejmuje działalność innowacyjną w zakresie wdrażania nowatorskich metod nauczania i wychowania, opracowywania autorskich programów i publikacji,
  c) osiąga dobre wyniki w nauczaniu, uczniowie osiągają liczące się w skali województwa wyniki w olimpiadach, konkursach i zawodach sportowych,
  d) posiada udokumentowane osiągnięcia w pracy z uczniami uzdolnionymi lub z uczniami mającymi trudności w nauce,
  e) przygotowuje i wzorowo organizuje uroczystości szkolne lub środowiskowe,
  f) prowadzi znaczącą działalność wychowawczą w klasie, szkole lub placówce przez organizowanie wycieczek, udział uczniów w spektaklach teatralnych, koncertach, wystawach i spotkaniach,
  g) organizuje imprezy kulturalne, sportowe, rekreacyjne i wypoczynkowe,
  h) doskonali swój warsztat pracy, podnosi kwalifikacje, wyróżnia się w pracy zespołu przedmiotowego,
  i) osiąga dobre wyniki w pracy resocjalizacyjnej z uczniami;
2) w zakresie pracy opiekuńczej:
  a) zapewnia pomoc i opiekę uczniom lub wychowankom będącym w trudnej sytuacji materialnej lub życiowej, pochodzącym z rodzin ubogich lub patologicznych,
  b) prowadzi działalność mającą na celu zapobieganie i zwalczanie przejawów patologii społecznej wśród dzieci i młodzieży, w szczególności narkomanii i alkoholizmu,
  c) organizuje współpracę szkoły lub placówki z jednostkami systemu ochrony zdrowia, Policją, organizacjami i stowarzyszeniami oraz rodzicami w zakresie zapobiegania i usuwania przejawów patologii społecznej i niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży,
  d) wykazuje umiejętność diagnozowania problemów dziecka i trafnie konstruuje plany pomocy dziecku i rodzinie,
  e) organizuje udział rodziców w życiu szkoły lub placówki, rozwija formy współdziałania szkoły lub placówki z rodzicami;
3) w zakresie działalności pozaszkolnej, polegającej na:
  a) udziale w zorganizowanych formach doskonalenia zawodowego,
  b) udzielaniu aktywnej pomocy w adaptacji zawodowej nauczycieli podejmujących pracę w zawodzie nauczyciela.

          § 12. W przypadku nauczycieli, którym powierzono stanowisko dyrektora lub wicedyrektora szkoły, katalog kryteriów określony w § 11 poszerza się o:

1) osiąganie przez szkołę dobrych wyników nauczania i wychowania;
2) osiąganie wyróżniających wyników przez uczniów w konkursach, olimpiadach oraz ich masowy udział w zawodach międzyszkolnych, regionalnych, krajowych;
3) przygotowywanie i realizowanie znaczących imprez w procesie wychowawczym;
4) inicjowanie różnorodnych działań rady pedagogicznej służących podnoszeniu jakości pracy szkoły;
5) tworzenie warunków dla wdrażania innowacji pedagogicznej;
6) tworzenie właściwej atmosfery pracy w szkole, prawidłowej współpracy z organami szkoły i organizacjami działającymi na ich terenie;
7) pozyskiwanie pozabudżetowych środków finansowych;
8) wzbogacanie i doskonalenie bazy dydaktycznej;
9) zaangażowanie w pracach remontowych i modernizacyjnych;
10) inne osiągnięcia promujące szkołę.

          § 13. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Grudziądza oraz dyrektorom szkół.

          § 14. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

 

  Przewodniczący Rady Miejskiej

Arkadiusz Goszka
 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Katarzyna Stellmacher 26-03-2009 10:44
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 25-03-2009
Ostatnia aktualizacja: Tomasz Kopczyński 25-05-2009 08:18