herb Grudziądza
Logo BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
gmina-miasto Grudziądz
Urząd Miejski w Grudziądzu
Logo ePUAP
panorama Grudziądza

ZARZĄDZENIE NR 402/19 w sprawie określenia zasad organizowania w sezonie letnim ogródków gastronomicznych na gruntach stanowiących własność Gminy ? miasto Grudziądz i zarządzanych przez Gminę ? miasto Grudziądz oraz w pasie drogowym dróg publicznych zarządzanych przez Prezydenta Grudziądza

ZARZĄDZENIE NR 402

PREZYDENTA GRUDZIĄDZA

z dnia 26 września 2019 r.

 

w sprawie określenia zasad organizowania w sezonie letnim ogródków gastronomicznych na gruntach stanowiących własność Gminy – miasto Grudziądz i zarządzanych przez Gminę – miasto Grudziądz oraz w pasie drogowym dróg publicznych zarządzanych przez Prezydenta Grudziądza

 

Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.) oraz art.40 ust.1 i ust.2 pkt 3 i 4 w związku z art. 19 ust.5 ustawy z dnia 21 marca 1985 o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2068 z późn. zm.) i Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1264) oraz art. 36 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 2067 z późn. zm.), zarządza się, co następuje:

 

§ 1

Zakres stosowania

  1. Zarządzenie reguluje zasady organizowania w sezonie letnim ogródków gastronomicznych na gruntach stanowiących własność lub zarządzanych przez Gminę-miasto Grudziądz w Obszarze Staromiejskim, a jego postanowienia obowiązują w zakresie nieuregulowanym odmiennie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, oraz odpowiednio przy zajmowaniu pasa drogowego na powyższe cele, zgodnie z art. 40 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.
  2. Zasady określone niniejszym zarządzeniem stosuje się odpowiednio w przypadku organizowania okazjonalnych ogródków gastronomicznych w ramach imprez odbywających się na terenie Obszaru Staromiejskiego  w Grudziądzu.

 

§ 2

Terminologia

  1. W rozumieniu niniejszego zarządzenia:

1) „Obszar Staromiejski” to obszar objęty następującymi ulicami: od północy ulicą Solną i ulicą gen. Sikorskiego; od południa ulicą Gdyńską i ulicą Józefa Włodka; od wschodu ulicą marsz. Ferdynanda Focha i ulicą marsz. Józefa Piłsudskiego; od zachodu korytem rzeki Wisły, zgodnie z częścią graficzną stanowiącą załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia;

2) sezonem letnim jest okres od 15 kwietnia do 15 października danego roku;

3) ogródek gastronomiczny jest formą zwiększenia miejsc konsumenckich w ramach funkcjonującego lokalu gastronomicznego poprzez okresowe zajęcie na ten cel terenu miejskiego;

4) „Zarządca” - to właściwa jednostka organizacyjna Gminy-miasto Grudziądz, zarządzająca określoną nieruchomością będącą terenem miejskim, to jest: Zarząd Dróg Miejskich, Miejski Ośrodek Rekreacji i Wypoczynku lub właściwy Wydział Urzędu Miejskiego w Grudziądzu. Informację o aktualnym zarządcy określonej nieruchomości będącej terenem miejskim można uzyskać w Wydziale Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miejskiego w Grudziądzu;

5) „Zezwolenie” – oznacza zezwolenie upoważniające do zorganizowania ogródka gastronomicznego, w okresie opisanym w § 2 ust. 1 pkt 2.

  1. Inwestor ma obowiązek zorganizowania ogródka gastronomicznego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1186 z późn. zm.), o ile stan faktyczny będzie tego wymagał.

 

§ 3

Wniosek o wydanie Zezwolenia

  1. Z wnioskiem o wydanie Zezwolenia, może wystąpić wyłącznie właściciel lub najemca lokalu użytkowego prowadzący w nim działalność gastronomiczną.

 

  1. Wniosek powinien określać powierzchnię, termin oraz koncepcję zagospodarowania ogródka gastronomicznego (w tym opis mebli, parasoli, ogrodzenia, elementów            i treści reklamowych, dekoracyjnych itp.) ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb sanitarno-higienicznych konsumentów.

 

  1. Do wniosku o wydanie Zezwolenia należy dołączyć:

       1) zaświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej lub wypis z Krajowego Rejestru Sądowego przedsiębiorców;

       2) podkład geodezyjny w skali 1: 500 z zaznaczeniem lokalizacji ogródka oraz wykaz właścicieli i władających;

       3) projekt urządzenia ogródka lub stoiska (w tym wskazanie powierzchni, czasu użytkowania obiektu w okresie letnim, opis mebli, parasoli, ogrodzenia, dekoracji itp.), ze szczególnym uwzględnieniem elementów i treści o charakterze promocyjnym oraz reklamowym;

       4) zgoda właściwego Konserwatora Zabytków;

       5) zgoda Gospodarza Starówki;

       6) określenie sposobu zabezpieczenia potrzeb sanitarno-higienicznych klientów i zgoda Powiatowego Inspektora Sanitarnego na funkcjonowanie ogródka gastronomicznego;

       7) umowa (kopia potwierdzająca zgodność z oryginałem) tytuł władania lokalem, przed którym ma być usytuowany ogródek gastronomiczny;

       8) w przypadku organizowania ogródka gastronomicznego w pasie drogowym - opinię Zarządu Dróg Miejskich w zakresie zasad organizacji i bezpieczeństwa ruchu.

 

  1. Wnioski o wydanie Zezwolenia należy składać do właściwego Zarządcy w roku planowanego rozpoczęcia organizowania ogródka gastronomicznego, w terminie do dnia 15 lutego, z zastrzeżeniem § 4 ust.3.
  2. Właściciel (najemca) lokalu użytkowego, prowadzący w nim działalność gastronomiczną, który po raz kolejny ubiega się o wydanie Zezwoleniania nie jest zobowiązany do przedkładania pełnej dokumentacji ogródka określonej w ust.2,w przypadku gdy koncepcja zagospodarowania ogródka gastronomicznego (powierzchnia, meble, parasole, ogrodzenie, elementy i treści reklamowe, dekoracyjne itp.) nie ulega zmianie w stosunku do wersji uzgodnionej w latach poprzednich, jak również przed rozpoczęciem sezonu letniego nie wykonano prac remontowo-modernizacyjnych nawierzchni na terenie lokalizacji ogródka (lub w bezpośredniej okolicy) i prac takich się nie planuje. W takim przypadku, właściciel (najemca) lokalu użytkowego składa wniosek, zawierający informację, iż koncepcja zagospodarowania ogródka gastronomicznego nie ulega zmianie w stosunku do wersji uzgodnionej w latach poprzednich, oraz dokumenty o których mowa w ust. 3 pkt 7.

 

§ 4

Zezwolenie

  1. Zezwolenie wydaje:

       1) na gruntach stanowiących własność Gminy - miasto Grudziądz i zarządzanych przez Gminę lub Miejski Ośrodek Rekreacji i Wypoczynku - Prezydent Grudziądza,

       2) w pasie drogowym dróg publicznych zarządzanych przez Prezydenta Grudziądza – Zarząd Dróg Miejskich w Grudziądzu, z zastrzeżeniem ust.2.

  1. Zezwolenie jest dokumentem niezbędnym do złożenia wniosku w sprawie o  wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego upoważniającego do zorganizowania ogródka gastronomicznego, w okresie opisanym w § 2 ust. 1 pkt 2 na terenie stanowiącym drogi publiczne w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2068 z późn. zm.). W przypadku lokalizacji ogródka w pasie drogowym dróg publicznych zarządzanych przez Prezydenta Grudziądza, zorganizowanie ogródka jest możliwe po uzyskaniu ostatecznej decyzji - zezwolenia na zajęcie pasa drogowego zgodnie z art.40 ust.1,2 pkt 3 i ust.3,5,11,13 i 15 ustawy z dnia 21 marca 1985 o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2068 z późn. zm.).
  2. Zarządca rozpatruje w pierwszej kolejności wnioski o wydanie Zezwolenia składane przez podmiot prowadzący działalność gastronomiczną w bezpośrednio przyległym budynku. Gdy w budynku funkcjonują lokale gastronomiczne na różnych kondygnacjach, pierwszeństwo w uzyskaniu powierzchni pod ogródek ma lokal usytuowany na parterze. W przypadku gdy podmioty prowadzące działalność gastronomiczną w bezpośrednio przyległym budynku nie wystąpią z wnioskiem o wydanie Zezwolenia, z wnioskiem takim może wystąpić inny podmiot, prowadzący działalność gastronomiczną w Obszarze Staromiejskim. W takim przypadku, termin na złożenie wniosku o wydanie Zezwolenia w roku planowanego rozpoczęcia organizowania ogródka gastronomicznego, określony w § 3 ust.4 jako 15 luty, nie znajduje zastosowania; wniosek może być złożony do dnia 15 marca danego roku.
  3. Zezwolenie wydaje się na maksymalny okres od 15 kwietnia do 15 października danego roku i minimalny okres od 1 maja do 30 sierpnia. Nie wydaje się Zezwolenia na lata kolejne. Wniosek o wydanie Zezwolenia na dany rok można złożyć jedynie w roku, w którym wnioskodawca ubiega się o wydanie Zezwolenia.
  4. W przypadku, o którym mowa w ust.1 pkt 1 umowa dotycząca dzierżawy terenu pod ogródek gastronomiczny musi być zawierana z zainteresowanym corocznie, najpóźniej na 7 dni przed planowanym rozpoczęciem działalności ogródka. Obowiązywanie takiej umowy obejmuje okres od 15 kwietnia do 15 października danego roku. Dopuszcza się możliwość, na uzasadniony wniosek zainteresowanego, złożony wraz z wnioskiem, o którym mowa w § 3, wydłużenia tego terminu na okres do 30 października danego roku. Do dzierżawy terenu pod ogródek gastronomiczny zastosowanie mają właściwe przepisy prawa miejscowego i ustaw.
  5. Organizowanie ogródków gastronomicznych na gruntach nie stanowiących własności Gminy-miasto Grudziądz, ale na obszarze Gminy-miasto Grudziądz objętym ścisłą ochroną Konserwatora Zabytków, wymaga uzgodnień i pozytywnej opinii Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków.
  6. W przypadku, o którym mowa w ust.1 pkt 2 i ust.2 decyzja administracyjna - zezwolenia na zajęcie pasa drogowego upoważniającego do zorganizowania ogródka gastronomicznego, w okresie opisanym w § 2 ust. 1 pkt 2 jest wydawana na okres odpowiadający okresowi wynikającemu z Zezwolenia.
  7. Podmiot na rzecz którego Zezwolenie zostało wydane ma obowiązek zorganizowania  i prowadzenia ogródka gastronomicznego w okresie:tygodnia od daty rozpoczęcia obowiązywania Zezwolenia, do co najmniej tygodnia przed wygaśnięciem obowiązywania Zezwolenia. W przypadku niewykonania tego zobowiązania organ, który Zezwolenie wydał ma prawo jego cofnięcia.
  8. Cofnięcie zezwolenia lub jego brak w okresie wymaganym niniejszym zarządzeniem, stanowi podstawę do natychmiastowego rozwiązania umowy dzierżawy lub uchylenia/wygaśnięcia decyzji administracyjnej - zezwolenia na zajęcie pasa drogowego upoważniającego do zorganizowania ogródka gastronomicznego na podstawie art.162 Kpa w przypadku, o którym mowa w ust.1 pkt 2 i ust.2. Po wejściu w życie niniejszego zarządzenia, właściwe organy powyższe warunki winny uwzględnić w treści umowy dzierżawy i decyzji – zezwolenia na zajęcie pasa drogowego upoważniającego do zorganizowania ogródka gastronomicznego w sezonie letnim.

 

§ 5

Zasady urządzania i funkcjonowania ogródków gastronomicznych

1. Zasady urządzania i funkcjonowania ogródków gastronomicznych w Obszarze Staromiejskim:

1) lokalizacja ogródka gastronomicznego promocyjnego wymaga uprzedniej zgody właściwego  Konserwatora Zabytków oraz Gospodarza Starówki;

2) ustala się czas funkcjonowania ogródków gastronomicznych zlokalizowanych w Obszarze Staromiejskim w następujący sposób:

a) w dniach od poniedziałku do czwartku i w niedziele od godz. 06:00 do godz. 24:00 w danym dniu,

b) w piątki i soboty od godz. 06:00 do godz. 02:00 dnia następnego,

c) w przypadku, gdy dniem następnym jest dzień ustawowo wolny od pracy, ogródek gastronomiczny również może funkcjonować od godz. 06:00 do godz. 02:00 dnia następnego,

d) dopuszcza się doliczenie dodatkowych 30 minut do ww. godzin funkcjonowania ogródków gastronomicznych - jako czasu potrzebnego na jego zamknięcie;

3) stoliki oraz siedziska powinny charakteryzować się wysokim standardem wykonania z naturalnych surowców, a ogródki powinny być ozdabiane naturalną zielenią;

4) lady chłodnicze do lodów, napojów i inne winny być usytuowane w obrębie ogródka;

5) organizator ogródka powinien umożliwiać dostęp do wszystkich istniejących urządzeń podziemnych (zasuwy wodociągowe i gazowe);

6) elementy oświetlenia winny być wkomponowane w wystrój ogródka, oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne musi spełniać stosowne wymogi bezpieczeństwa i estetyki;

7) ogródek winien być wyposażony w kosze na śmieci, które powinny być codziennie opróżniane i okresowo dezynfekowane;

8) organizator ogródka winien dbać o czystość i porządek na terenie ogródka, stoiska i w odległości do 2 m od jego granicy;

9) zabronione jest umieszczanie na terenie ogródków, stoisk kubaturowych obiektów dekoracyjnych, użytkowych i innych, np. stanowiących zaplecze (bufety, kioski);

10) zakazana jest emisja muzyki mechanicznej o poziomie natężenia dźwięku powyżej   70 dB, dopuszczalna jest muzyka „na żywo” z zachowaniem godzin funkcjonowania ogródków, stoisk zgodnie z § 5 ust. 1 a-d;

11) na widocznym miejscu musi być umieszczona informacja o dostępnych toaletach, z których mogą korzystać klienci danego ogródka;

12) zadaszenie stolików, markizy lub parasole nie powinny wykraczać poza ogródek;

13) dopuszcza się umieszczanie logo i nazwy lokalu oraz nazwiska właścicieli na elementach składowych i wyposażeniu ogródków;

14) dopuszcza się umieszczanie informacji o sponsorowaniu (w rozumieniu ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi) jednostek organizacyjnych Gminy-miasto Grudziądz, jedynie na :

a) pasie o szerokości do 20 cm, licząc od dolnej krawędzi parasoli lub markiz rozmieszczonych na terenie ogródków gastronomicznych,

b) stołach, krzesłach i zastawie stołowej, stanowiących wyposażenie ogródka.

Przedsiębiorcy udzielający wsparcia jednostkom organizacyjnym Miasta mogą również, z zachowaniem powyższych warunków, umieszczać informację o sponsorowaniu grudziądzkich klubów sportowych.

2.  Dzierżawca jest zobowiązany do terminowego płacenia czynszu dzierżawnego ustalonego w umowie, a strona decyzji – zezwolenia na zajęcie pasa drogowego upoważniającego do zorganizowania ogródka gastronomicznego jest zobowiązana do terminowego uiszczania opłaty za zajęcie pasa drogowego wynikającej z treści decyzji i obowiązującej uchwały Rady Miejskiej Grudziądza w sprawie ustalenia wysokości stawek opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego.

3. Dzierżawca terenu i strona decyzji – zezwolenia na zajęcie pasa drogowego upoważniającego do zorganizowania ogródka gastronomicznego zobowiązani są do przestrzegania zasad określonych w ust. 1 i 2, a ich nieprzestrzeganie powinno skutkować cofnięciem Zezwolenia.

4.  W przypadku konieczności wykonania robót drogowych, sieciowych itp. organizator ogródka zobowiązany jest niezwłocznie udostępnić zajmowany teren na wezwanie uprawnionych jednostek bez prawa do odszkodowania za utracone korzyści.

5. Zarządców zobowiązuje się do przeprowadzania okresowych kontroli dzierżawców              i podmiotów będących stronami decyzji – zezwolenia na zajęcie pasa drogowego upoważniającego do zorganizowania ogródka gastronomicznego w zakresie wywiązywania się z warunków wynikających z niniejszego zarządzenia i wydanego Zezwolenia.

 

§ 6

Przepisy przejściowe i końcowe

 

  1. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega opublikowaniu w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Grudziądzu.
  2. Wykonanie zarządzenia powierza się właściwym Zarządcom.

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Tomasz Kopczyński 02-12-2019 11:04
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 26-09-2019
Ostatnia aktualizacja: - 02-12-2019 11:04