herb Grudziądza
Logo BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
gmina-miasto Grudziądz
Urząd Miejski w Grudziądzu
Logo ePUAP
panorama Grudziądza

ZARZĄDZENIE NR 72/25 o naborze wniosków w ramach Grudziądzkiego Budżetu Obywatelskiego na 2026 rok

Zarządzenie Nr  72/25
Prezydenta Grudziądza

z dnia 7 lutego2025 r.

o naborze wniosków w ramach Grudziądzkiego Budżetu Obywatelskiego na 2026 rok

Na podstawie art. 5a ust. 1  i ust. 3, art. 30 ust. 1, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024r. poz. 1465, 1572, 1907, 1940) oraz § 3 Uchwały Nr LXXXVII/756/24 z dnia 31 stycznia 2024 r. w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać projekt Grudziądzkiego Budżetu Obywatelskiego zarządzam, co następuje:

§ 1. 1. Na realizację Grudziądzkiego Budżetu Obywatelskiego w 2026 roku planuje się przeznaczyć  kwotę 5 098 172,00 zł.

2. Dokonuje się podziału środków finansowych na zadania realizowane w ramach GBO,  zgodnie z załącznikiem nr 1 do zarządzenia, wg następujących zasad:

1) przeznacza się z puli środków kwotę 760.000,00 zł na zadania ogólnomiejskie;

2) w ramach kwoty, o której mowa w pkt 1 wydziela się kwotę 60.000,00 zł na ogólnomiejskie zadania miękkie;

3) pozostałe środki podlegają podziałowi wg następujących zasad:

- 50 % środków, o których mowa w ust. 1 pomniejszonych o wartości, o których mowa w ust. 2 pkt 1 zostaje podzielonych po równo na każdy z okręgów;

    - 50 % środków, o których mowa w ust. 1 pomniejszonych o wartości, o których mowa w ust. 2 pkt 1, zostaje podzielonych proporcjonalnie do liczby mieszkańców zamieszkujących poszczególne okręgi wg stanu na dzień 31 grudnia 2024 r. ustalonego na podstawie danych pochodzących z ewidencji ludności, z zastrzeżeniem tiretu 3 niżej;

    - kwota środków przeznaczonych na poszczególny okręg nie może być mniejsza niż
200.000,00 zł.

3. Podział środków finansowych na realizację zadań w ramach Grudziądzkiego Budżetu Obywatelskiego zostanie przyjęty Uchwałą budżetową na rok 2026.

4. Granice okręgów i przyporządkowanie ulic do poszczególnych okręgów ustala się zgodnie z załącznikiem nr 2 do zarządzenia.

§ 2. 1. Nabór wniosków w ramach Grudziądzkiego Budżetu Obywatelskiego na 2026 rok prowadzony jest w okresie od 10  marca 2025 r. do 19 września 2025 r.

2. Nabór wniosków obejmuje następujące etapy:

1) zgłaszanie przez mieszkańców projektów zadań do realizacji;

2) ocena zgłoszonych projektów;

3) wybór projektów do realizacji w drodze głosowania.

3. Uprawnionymi do wzięcia udziału w naborze wniosków są mieszkańcy Grudziądza.

4. Projekt podlega zgłoszeniu na formularzu elektronicznym, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia, za pomocą systemu do obsługi GBO.

5. Zgłoszenie projektu dotyczącego zadania ogólnomiejskiego i ogólnomiejskiego miękkiego wymaga dołączenia listy poparcia z podpisami mieszkańców gminy-miasta Grudziądz, zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 4 do zarządzenia.

6. Projekt dotyczący zadania okręgowego lub ogólnomiejskiego przewidzianego do realizacji na nieruchomościach stanowiących własność gminy - miasto Grudziądz oddanych w trwały zarząd, na nieruchomościach gminy - miasto Grudziądz oddanych w użytkowanie wieczyste bądź na nieruchomościach niestanowiących przedmiotu własności gminy – miasto Grudziądz, wymaga dołączenia oświadczenia o woli udostępnienia nieruchomości do realizacji zadania, stanowiącego załącznik nr 5 do zarządzenia.

7. Projekt zadania ogólnomiejskiego miękkiego przewidzianego do realizacji na nieruchomościach stanowiących własność gminy – miasto Grudziądz oddanych w trwały zarząd (np. szkoły, przedszkole), nieruchomościach gminy-miasta Grudziądz oddanych
w użytkowanie wieczyste bądź na nieruchomościach niestanowiących przedmiotu własności gminy – miasto Grudziądz, wymaga dołączenia pisemnej zgody na bezpłatne udostępnienie nieruchomości na czas realizacji zadania, stanowiącej załącznik nr 6 do zarządzenia.

8. Harmonogram procedury konsultacji społecznych Grudziądzkiego Budżetu Obywatelskiego ustala się zgodnie z załącznikiem nr 7 do zarządzenia.

9. Zgłaszanie przez mieszkańców projektów zadań do realizacji następuje w formie elektronicznej z wykorzystaniem systemu dostępnego pod adresem https://grudziadz.budzetobywatelski.pl, w okresie od 10 marca 2025 r. do 24 marca 2025 r. (początek i koniec o godz. 12:00:00). Do ustalenia momentu złożenia projektu zadania przyjmuje się dane pozyskane z systemu, o którym mowa w zdaniu pierwszym.

10. Wybór projektów w drodze głosowania możliwy jest w formie elektronicznej, z wykorzystaniem portalu dostępnego pod adresem https://grudziadz.budzetobywatelski.pl, w okresie od  1 września 2025 r.  do  19 września 2025 r. (początek i koniec o godz. 12:00:00). Do ustalenia momentu oddania głosu przyjmuje się dane utrwalone na portalu,
o którym mowa w zdaniu pierwszym.

11. Określa się wzór karty do głosowania stanowiący załącznik nr 8 do zarządzenia.

12. Wyznacza się w budynku Urzędu Miejskiego przy ul. Ratuszowej 1 w Grudziądzu punkt konsultacyjny, w którym możliwe będzie oddanie elektronicznego głosu przez mieszkańców.

13. Punkt konsultacyjny, o którym mowa w ust. 12 będzie czynny w godzinach pracy Urzędu Miejskiego,  w terminach wskazanych w  harmonogramie określonym w załączniku nr 7 do zarządzenia.

14. Wartość zadania realizowanego w ramach GBO wynosi:

1) dla zadań okręgowych maksymalnie 200.000,00 zł;

2) dla zadań ogólnomiejskich: minimalnie 5.000,00 zł, a maksymalnie 350.000,00 zł;

3) dla zadań ogólnomiejskich miękkich: minimalnie 2.000,00 zł, a maksymalnie 20.000,00 zł.

§ 3. 1. Oceny spełnienia wymogów formalnych dokonuje Komisja ds. oceny formalnej, składająca się z pracowników komórki Urzędu Miejskiego w Grudziądzu odpowiedzialnej merytorycznie za obsługę organizacyjno - techniczną realizacji Grudziądzkiego Budżetu Obywatelskiego.

2. Powołuję Komisję ds. oceny formalnej w składzie:

1) Kinga Łaszewska - Dyrektor Wydziału Promocji i Współpracy z Mieszkańcami;

2) Sylwia Wojtakowska - Kierownik Referatu Współpracy z  Mieszkańcami w Wydziale Promocji i Współpracy z Mieszkańcami;

3) Michalina Kołodziejczak - Inspektor w Wydziale Promocji i Współpracy z Mieszkańcami.

3. Oceny wymogów co do zgodności z prawem i wykonalności technicznej, dokonuje powołana w tym celu Komisja ds. oceny merytorycznej. Komisję tworzą urzędnicy zapewniający merytoryczną ocenę projektów. W razie potrzeby Komisja może korzystać z pomocy ekspertów.

4. W zakres działania Komisji wchodzi również weryfikacja kalkulacji kosztów realizacji zadania, wskazanie przewidywanych rocznych kosztów utrzymania z wyszczególnieniem poszczególnych ich składników, a w przypadku, gdy podmiotem odpowiedzialnym za eksploatację i utrzymanie wykonanego zadania będzie gmina-miasto Grudziądz  wskazanie  jednostki odpowiedzialnej za ten zakres, tj. odpowiedniej komórki organizacyjnej Urzędu Miejskiego bądź innej jednostki organizacyjnej gminy lub miejskiej instytucji kultury.

5. W przypadku, gdy podmiotem odpowiedzialnym za eksploatację i utrzymanie wykonanego zadania będzie jedna z jednostek organizacyjnych gminy bądź jedna z miejskich instytucji kultury, członek Komisji odpowiedzialny za nadzór nad nią na podstawie § 65 ust. 2 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego (przyjętego Zarządzeniem nr 285/24 Prezydenta Grudziądza z dnia 23 maja 2024 roku), ma obowiązek skonsultowania z nią wysokości przewidywanych kosztów o których mowa w ust. 4, o ile w składzie komisji nie zasiada jakikolwiek przedstawiciel tej jednostki organizacyjnej gminy bądź miejskiej instytucji kultury.

6. W przypadku, gdy w składzie Komisji nie ma osoby odpowiedzialnej za nadzór nad daną jednostką organizacyjną lub miejską instytucją kultury na podstawie § 65 ust. 2 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego, konsultacje, o których mowa w ust. 5 wyżej, przeprowadza Skarbnik Miasta – członek Komisji.

7. Powołuję Komisję ds. oceny merytorycznej w składzie:

1)  Kinga Łaszewska – Dyrektor Wydziału Promocji i Współpracy z Mieszkańcami, przewodnicząca Komisji;

2)Sylwia Wojtakowska – Kierownik Referatu Współpracy z  Mieszkańcami w Wydziale Promocji i Współpracy z Mieszkańcami, zastępca przewodniczącej Komisji;

3) Małgorzata Kosinska – Skarbnik Miasta, członek Komisji;

4) Michał Czepek –  Dyrektor Wydziału Kultury i Sportu, członek Komisji;

5) Justyna Signerska – Dyrektor Wydziału Organizacyjno - Administracyjnego, członek Komisji;

6) Sylwia Łazarczyk – Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Grudziądzu, członek Komisji;

7) Lilianna Kowalska – Dyrektor Wydziału Finansowego, członek Komisji;

8) Kamila Melkowska – Lemke – Dyrektor Wydziału Edukacji, członek Komisji;

9) Maja Banasik – Dyrektor Wydziału Środowiska, członek Komisji;

10) Mateusz Cieślakiewicz – Dyrektor Wydziału Lasów Miejskich, członek Komisji;

11) Adam Przyborski –  Kierownik Biura Gospodarki Odpadami, członek Komisji;

12) Wojciech Witkowski – Dyrektor Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami, członek Komisji;

13) Stefan Baca – Dyrektor Wydziału Budownictwa i Planowania Przestrzennego, członek Komisji;

14) Jarosław Lewandowski – Dyrektor Wydziału Inwestycji i Remontów, członek Komisji;

15) Arkadiusz Gora – Kierownik Biura Informatyki, członek Komisji;

16) Izabela Fijałkowska – Miejski Konserwator Zabytków, członek Komisji;

17) Anna Majchrzak –  Poniewierka – Dyrektor Wydziału Transportu, członek Komisji;

18) Anna Dekarczyk – Czajka – Architekt Miasta, członek Komisji;

19) Małgorzata Gackowska – Dyrektor Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych, członek Komisji;

20) Rafał Cywiński – Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, członek Komisji;

21) Beata Szych – Dyrektor Wydziału Nadzoru Właścicielskiego i Polityki Gospodarczej, członek Komisji;

22) Tatiana Szymańska – Architekt Zieleni, członek Komisji;

23) Wiesław Dziadkowiec – Komendant Straży Miejskiej, członek Komisji;

24) Izabela Piwowarska – Dyrektor Miejskiego Ośrodka Rekreacji i Wypoczynku, członek Komisji.

8. W przypadku braku możliwości uczestniczenia w pracach Komisji, członka Komisji zastępuje wskazany przez niego pracownik podległej mu komórki organizacyjnej.

9. Powołuję komisję ds. ustalenia wyników głosowania w składzie:

1) Maciej Glamowski - Prezydent Grudziądza;

2) Kinga Łaszewska - Dyrektor Wydziału Promocji i Współpracy z Mieszkańcami;

3) Sylwia Wojtakowska  - Kierownik Referatu Współpracy z Mieszkańcami w Wydziale Promocji i Współpracy z Mieszkańcami.

10. Prace Komisji mogą być wykonywane zdalnie.

§ 4. 1. Wszystkie projekty zweryfikowane pozytywnie tworzą Bazę Projektów Poprawnych.

2. Wszystkie projekty, które nie przeszły pozytywnie oceny formalnej i/lub prawno-technicznej  i nie zostały dopuszczone do głosowania tworzą Bazę Projektów Odrzuconych.

3. Baza Projektów Poprawnych i Baza Projektów Odrzuconych publikowane są na stronie przeznaczonej do obsługi GBO a  projekty w nich zawarte publikowane są w podziale na okręgi, zadania ogólnomiejskie, zadania ogólnomiejskie miękkie i zawierają imię i nazwisko wnioskodawcy, nazwę zadania, wartość zadania brutto, a w przypadku projektów odrzuconych - także uzasadnienie odrzucenia.

4. Baza Projektów Poprawnych i Baza Projektów Odrzuconych podlegają aktualizacji po rozstrzygnięciu procedury odwoławczej realizowanej w terminie od 17 czerwca 2025 r.
do 25 czerwca 2025 r.

§ 5. Na każdym etapie Grudziądzkiego Budżetu Obywatelskiego, w charakterze obserwatorów mogą brać udział radni Rady Miejskiej Grudziądza oraz członkowie Miejskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.

§ 6. 1. Powstanie na etapie realizacji wniosku przeszkody faktycznej lub prawnej uniemożliwiającej wykonanie zadania,  powoduje odstąpienie od jego realizacji.

            2. Przekroczenie maksymalnych wartości zadań, o których mowa w § 2 ust. 14, po rozstrzygnięciu procedur wyboru wykonawców poszczególnych zadań, skutkuje koniecznością zmniejszenia zakresu zadania, a w przypadku braku takiej możliwości lub/i braku zgody zgłaszającego projekt na wprowadzenie zmian, powoduje odstąpienie od realizacji zadania.

3. W przypadku, gdy po rozstrzygnięciu procedur wyboru wykonawców poszczególnych zadań nastąpi konieczność zwiększenia wartości zadania do maksymalnej wartości zadań, o których mowa w § 2 ust. 14, zwiększenie to nie może spowodować przekroczenia kwot rezerwy na wydatki bieżące i inwestycyjne realizowane w ramach GBO ujęte w uchwale budżetowej na rok 2026.

           4. Przekroczenie kwot rezerwy, o której mowa w ust. 3 podczas zwiększenia wartości zadania, skutkuje koniecznością zmniejszenia zakresu zadania, a w przypadku braku takiej możliwości lub/i braku zgody zgłaszającego projekt na wprowadzenie zmian, powoduje odstąpienie od realizacji zadania.

           5.  W przypadku braku kontaktu z Wnioskodawcą na etapie realizacji złożonego przez Niego zadania, można dokonać zmniejszenia zakresu, o którym mowa w ustępie 2 i 4 bez Jego zgody.

            6. Odstąpienie od realizacji zadania nie skutkuje wprowadzeniem do realizacji kolejnego, niewyznaczonego dotychczas zadania z odpowiedniej listy.

§ 7. 1. Wyznaczone do realizacji zadania przewidziane do wykonania na nieruchomościach, których Gmina – miasto Grudziądz nie jest właścicielem, bądź zostały oddane w użytkowanie wieczyste, będą realizowane po zawarciu umowy użyczenia nieruchomości Gminie-miastu Grudziądz przez ich właścicieli, użytkowników wieczystych, bądź podmiotów posiadających inny tytuł prawny do nieruchomości nie stanowiącej przedmiotu własności gminy-miasta Grudziądz, na czas określony nie krótszy, niż niezbędny do realizacji wybranego  zadania oraz amortyzacji nakładów wykonanych w ramach realizacji zadania. W przypadku wytworzenia w ramach realizacji zadania rzeczy ruchomych, zostaną one użyczone właścicielowi, użytkownikowi wieczystemu bądź podmiotom posiadającym inny tytuł prawny do nieruchomości nie stanowiącej przedmiotu własności gminy-miasta Grudziądz na czas określony nie krótszy, niż niezbędny do ich amortyzacji.

2. Wzór umowy użyczenia nieruchomości gminie – miasto Grudziądz stanowi załącznik nr 9 do zarządzenia.

3. Wzór umowy użyczenia rzeczy ruchomych właścicielowi, użytkownikowi wieczystemu bądź podmiotom posiadającym inny tytuł prawny do nieruchomości nie stanowiącej przedmiotu własności gminy-miasta Grudziądz stanowi załącznik nr 10 do zarządzenia.

 4. W zależności od zakresu lub przedmiotu zadania realizowanego w ramach Grudziądzkiego Budżetu Obywatelskiego  umowy użyczenia mogą być odpowiednio modyfikowane.

§ 8. Określa się wykaz wydatków niezbędnych do uwzględnienia w projektach zadań ogólnomiejskich miękkich oraz wydatków, które nie mogą zostać sfinansowane z GBO w projektach ogólnomiejskich miękkich, stanowiący załącznik nr 11 do niniejszego Zarządzenia.

§ 9. Wykonanie Zarządzenia powierzam Dyrektorom Wydziałów, Kierownikom Biur, samodzielnym stanowiskom Urzędu Miejskiego w Grudziądzu, Komendantowi Straży Miejskiej oraz  kierownikom jednostek organizacyjnych gminy – miasto Grudziądz.

§ 10. Kontrolę nad realizacją Zarządzenia powierzam Dyrektorowi Wydziału Promocji i Współpracy z Mieszkańcami.

§ 11. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Załączniki do pobrania

Pobierz
Pobierz spakowane pliki

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Sylwia Wojtakowska 17-02-2025 09:39
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Sylwia Wojtakowska 07-02-2025
Ostatnia aktualizacja: Tomasz Kopczyński 18-02-2025 09:24