Dyrektor: Wojciech Witkowski
Referat Gospodarki Nieruchomościami - GN-II
Do właściwości Referatu należy w szczególności:
- sprzedaż, oddawanie w użytkowanie wieczyste oraz wydzierżawianie nieruchomości w trybie bezprzetargowym oraz w drodze przetargu;
- sprzedaż nieruchomości w drodze rokowań;
- sprzedaż nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste;
- organizowanie i przeprowadzanie przetargów na sprzedaż i wydzierżawianie nieruchomości;
- regulowanie stanów prawnych nieruchomości na rzecz osób fizycznych i prawnych;
- przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntów zabudowanych lub przeznaczonych na cele mieszkaniowe, pod garaże oraz wykorzystywanych na cele rolne;
- ustalanie i przedłużanie terminów zabudowy nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste;
- ustalanie dodatkowych opłat z tytułu niedotrzymania terminów zagospodarowania nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste;
- wydawanie decyzji w sprawach rozwiązania umów wieczystego użytkowania i odebraniu gruntów;
- przedłużanie okresów trwania prawa użytkowania wieczystego nieruchomości;
- uśrednianie terminów prawa użytkowania wieczystego nieruchomości użytkowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe;
- przekazywanie nieruchomości w użytkowanie na rzecz osób fizycznych i prawnych;
- oddawanie nieruchomości w trwały zarząd;
- naliczanie opłat z tytułu zarządu, użytkowania i wieczystego użytkowania nieruchomości oraz rozpatrywanie wniosków o ustalenie innego terminu zapłaty;
- aktualizowanie opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego, użytkowania i trwałego zarządu nieruchomości w związku ze zmianą ich wartości;
- obciążanie nieruchomości komunalnych ograniczonymi prawami rzeczowymi;
- użyczanie nieruchomości na rzecz osób fizycznych i prawnych;
- przygotowywanie umów dzierżawy i użyczenia;
- zamiana nieruchomości z osobami fizycznymi, prawnymi, Skarbem Państwa oraz jednostkami samorządu terytorialnego;
- nabywanie nieruchomości na rzecz miasta;
- ustalanie i wypłata odszkodowań za grunty przejęte z mocy prawa pod drogi publiczne w wyniku podziału nieruchomości dokonanego na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego;
- prowadzenie spraw związanych z nabyciem nieruchomości na rzecz miasta w drodze decyzji wojewody;
- wykonywanie prawa pierwokupu;
- sprzedaż, dzierżawa oraz oddawanie: w trwały zarząd, użytkowanie i użytkowanie wieczyste nieruchomości Skarbu Państwa;
- naliczanie opłat z tytułu trwałego zarządu, użytkowania i wieczystego użytkowania nieruchomości Skarbu Państwa oraz rozpatrywanie wniosków o ustalenie innego terminu zapłaty;
- aktualizowanie opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego, użytkowania i trwałego zarządu nieruchomości Skarbu Państwa w związku ze zmianą ich wartości;
- regulowanie stanów prawnych nieruchomości Skarbu Państwa;
- obciążanie nieruchomości Skarbu Państwa ograniczonymi prawami rzeczowymi;
- nabywanie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa;
- prowadzenie spraw z zakresu wywłaszczania nieruchomości i ustalania odszkodowań związanych z wywłaszczaniem;
- prowadzenie spraw z zakresu zwrotu wywłaszczonych nieruchomości i rozliczeń z tego tytułu;
- przygotowywanie decyzji Prezydenta, wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej w sprawie wydawania zezwoleń na czasowe zajęcie nieruchomości w przypadku siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstaniu znacznej szkody oraz wydawanie decyzji o odszkodowaniu za szkody powstałe z tego tytułu;
- przygotowywanie decyzji Prezydenta, wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej w sprawie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości poprzez udzielenie zezwolenia na zakładanie i przeprowadzanie na nieruchomościach ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji oraz wydawanie decyzji o odszkodowaniu za szkody powstałe z tego tytułu;
- ustalanie odszkodowań za grunty przejęte pod drogi w ramach zadań zleconych z zakresu administracji rządowej;
- ustalanie opłat adiacenckich w wyniku wybudowania przez miasto urządzeń infrastruktury technicznej, urządzenia lub modernizacji drogi;
- sporządzanie umów i zlecanie wycen nieruchomości przez rzeczoznawców majątkowych;
- sporządzanie umów na wykonanie podziałów geodezyjnych nieruchomości;
- zlecanie podziałów nieruchomości związanych z zadaniami realizowanymi przez referat;
- prowadzenie spraw odszkodowań za niedostarczenie przez miasto mieszkań socjalnych;
- prowadzenie ewidencji środków trwałych w zakresie nieruchomości gruntowych zabudowanych i niezabudowanych;
- uzgadnianie projektów przebiegu sieci uzbrojenia technicznego przez teren nieruchomości komunalnych i stanowiących własność Skarbu Państwa;
- przygotowywanie dla Wydziału Nadzoru Właścicielskiego i Polityki Gospodarczej dokumentów związanych z wnoszeniem nieruchomości komunalnych jako wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek;
- ustalanie opłat na rzecz miasta w wyniku wzrostu wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem lub zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
- ustalanie odszkodowania, jeżeli wartość nieruchomości ulega obniżeniu w związku z ustaleniem lub zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a właściciel nie skorzystał z prawa wykupu lub zamiany nieruchomości na inną;
- prowadzenie ewidencji środków trwałych w zakresie nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych gminy-miasto Grudziądz, gminy-miasto Grudziądz na prawach powiatu i Skarbu Państwa;
- prowadzenie rejestru zasobu nieruchomości komunalnych i Skarbu Państwa;
- sporządzanie zestawień danych dotyczących czynszów najmu lokali mieszkalnych nienależących do publicznego zasobu mieszkaniowego, położonych na obszarze miasta lub jego części;
- prowadzenie spraw związanych z wykonaniem umowy o zarządzaniu nieruchomościami zawartej z MPGN sp. z o.o.
Referat Ewidencji Gruntów i Budynków - GN-III
Do właściwości Referatu należy w szczególności:
- prowadzenie i udostępnianie w systemie teleinformatycznym bazy danych ewidencji gruntów i budynków;
- zapewnienie dostępu do danych ewidencji gruntów i budynków uprawnionym do jego uzyskania podmiotom;
- sporządzanie dokumentacji dla celów informacyjnych i prawnych na zlecenie osób fizycznych i prawnych;
- sporządzanie zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków;
- tworzenie, prowadzenie i udostępnianie bazy danych rejestru cen nieruchomości (RCN);
- przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości;
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach gleboznawczej klasyfikacji gruntów;
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach rozgraniczeń nieruchomości;
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach scalania i podziałów nieruchomości.
Miejski Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej - GN-IV
Do właściwości Ośrodka należy w szczególności:
- tworzenie, prowadzenie i udostępnianie w systemie teleinformatycznym baz danych, obejmujących zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej, dotyczących:
- ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości),
- geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (GESUT),
- szczegółowych osnów geodezyjnych,
- obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych (BDOT500),
- ewidencji miejscowości, ulic i adresów;
- tworzenie i udostępnianie standardowych opracowań kartograficznych w postaci mapy ewidencyjnej oraz mapy zasadniczej;
- koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
- zakładanie aktualizacja i modernizacja osnów szczegółowych;
- ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
- przyjmowanie, ewidencjonowanie i koordynowanie zgłoszeń prac geodezyjnych i kartograficznych;
- udostępnianie danych z zasobu geodezyjnego i kartograficznego (zasobu);
- weryfikacja opracowań geodezyjnych i kartograficznych (operatów) przyjmowanych do zasobu, w zakresie zgodności z przepisami prawa obowiązującymi w geodezji i kartografii oraz kompletności przekazywanych wyników prac geodezyjnych i kartograficznych;
- ewidencjonowanie, przetwarzanie i przechowywanie dokumentów przyjętych do zasobu, ich modernizacja i cyfryzacja;
- wyłączanie dokumentów z zasobu, współpraca w tym zakresie z archiwum państwowym;
- tworzenie i aktualizacja kopii zabezpieczających baz danych miejskiej części państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
- zasilanie Geoportalu Krajowego, prowadzonego przez Głównego Geodetę Kraju, danymi z miejskiego zasobu.