herb Grudziądza
Logo BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
gmina-miasto Grudziądz
Urząd Miejski w Grudziądzu
Logo ePUAP
panorama Grudziądza

Protokół z XXXIX sesji Rady Miejskiej Grudziądza odbytej w dniu 25 marca 2009 r.

Protokół

z XXXIX sesji

Rady Miejskiej Grudziądza

odbytej 25 marca 2009 r.

 

 

            XXXIX sesję Rady Miejskiej Grudziądza rozpoczęto o godz. 13:00, zakończono o godz. 15:25. W posiedzeniu udział wzięło 21 radnych.

 

/Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do protokołu/

 

Ad. 1 a

            XXXIX sesję Rady Miejskiej Grudziądza rozpoczęto hymnem państwowym. Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej Arkadiusz Goszka dokonał otwarcia, wypowiadając słowa: „otwieram obrady XXXIX sesję Rady Miejskiej Grudziądza”. Powitał radnych, prezydentów, przybyłych gości, radnego Sejmiku Województwa Kujawsko – Pomorskiego Pana Bogdana Lewandowskiego, naczelników wydziałów, przedstawicieli prasy, radia i telewizji oraz mieszkańców Grudziądza.

 

            Sekretarzem obrad był radny Michał Czepek.

 

Ad. 1 b

            Przedstawienie porządku obrad 

 

            Nie było uwag do porządku obrad.

 

/Porządek obrad stanowi załącznik Nr 2 do protokołu/

 

Ad. 1 c

 

            W wyniku przeprowadzonych głosowań Rada Miejska przyjęła protokoły z: XXXV, XXXVI, XXXVII i XXXVIII sesji Rady Miejskiej Grudziądza.

 

Ad. 2

            Informacje Prezydenta

 

Wystąpienie Prezydenta stanowi załącznik Nr 3 do protokołu/

Wykaz zarządzeń stanowi załącznik Nr  4 do protokołu/

 

Radny Andrzej Wiśniewski

            Zacznę od strony tej, którą uważam za najważniejszą, mianowicie przekazał Pan informację o tym, że II etap  średnicówki nie znalazł się, nie znalazł się jednak, podkreślam, na liście projektów podstawowych i myślę, że to jest bardzo zła wiadomość, ja nie podzielam ani Pańskiej niefrasobliwości, ani Pańskiego optymizmu. Bardzo wnikliwie przeanalizowałem wszystkie materiały na ten temat i powiem szczerze, że jestem w tej sprawie pesymistą, dlatego że I etap oceny merytorycznej, jakkolwiek nie jest oczywiście ostateczny, bo wtedy nie byłoby sensu organizowania II etapu, to niestety jest etapem w znacznej części wiążącym. Przede wszystkim dlatego, że zostały wybrane te projekty, które w pierwszym okresie zdobyły największą ilość punktów, które uzyskały możliwość dofinansowania, podzielono pełna kwotę pieniędzy, jakie na ten cel posiadają, wynika  to również z dokumentu, z informacji Ministerstwa Infrastruktur, która podaje, że dodatkowo przyjęto wcześniej nie publikowane, jakby nie stawiane warunki, mianowicie ze tylko jeden beneficjent, jeden wniosek danego beneficjenta, bo były miasta które złożyły więcej wniosków. Dwa, ze względu na to, ze zabrakło pieniędzy dla tych jedenastu, to niektórym z nich obniżono wysokość tego dofinansowania, więc pieniądze zostały podzielone wszystkie. Lista rezerwowa zawiera te projekty, które mogą co prawda być sfinansowane pod warunkiem, że miasta z listy podstawowej po prostu nie spełnią podstawowych warunków, albo po prostu nie dostarczą czegoś, co jest konieczne. Pozwolę sobie mieć daleko idące wątpliwości, aby którekolwiek miasto, a są tam duże aglomeracje, jak Bydgoszcz, Warszawa, Wrocław, aby którekolwiek miasto pozwoliło sobie na utratę pieniędzy, albo na niefrasobliwość w dostarczaniu dokumentacji, jestem co do tego sceptyczny. Ponadto, załóżmy nawet, że z tych jedenastu miast, które otrzymały jakby promesę na sfinansowanie ich zadań, jedno czy drugie czegoś nie spełni, to może tak będzie, ale my jesteśmy dopiero na ósmym miejscu w kolejce jako ci, którzy ewentualnie mogliby z tego skorzystać, myślę że Gliwice, czy tam Leszno, które są na dwunastym, trzynastym miejscu, to pewne nadzieję mogą mieć, ale Grudziądz nie. Dlatego, Panie Prezydencie, tu jest wiele innych informacji, ja nie chciałbym tego zagadać,  bo to jest za poważna sprawa, żeby ludziom mieszać w głowach i po prostu utopić to w słowach. Chciałbym tylko w tym miejscu zaapelować o jedno, o natychmiastowe, bo to jest nasz wspólny interes, tak samo, Pański, jak i radnych i mój, jak i miasta, o natychmiastowe odwołanie się, czy wejście w procedurę odwoławczą od wyników I etapu tego rankingu. Nie wiem jakie powody, jak nie znajdziecie prawdziwych, a myślę, że są, nawet w tych dokumentach wydaje się, które Ministerstwo opublikowało, są pewne możliwości kwestionowania wyników tego I etapu, po prostu odwołujcie się, po to chociażby żeby zyskać na czasie. Myślę, że jak nie dostaniemy tych pieniędzy, to dla naszego miasta, nie wiem na ile wszyscy zdają sobie z tego sprawę, to jest katastrofa, stało się coś, co wydawało się dwa lata temu niemożliwe, żebyśmy nie dostali pieniędzy na II etap, po tym, jak dostaliśmy na I etap. Myśl, że teraz to niebezpieczeństwo jest bardzo bliskie i dlatego prosiłbym, żeby niczego nie zaniechać, nie czekać spokojnie, bo czekanie spokojne może się skończyć tylko tym, że w maju, czy w czerwcu rozłożymy ręce i powiemy, że nie udało się. Naprawdę apeluję  o natychmiastowe wejście w procedurę odwoławczą, za to nikt po gębie nie da, a można jeszcze coś uratować, naprawdę mówię to jako osoba, która jest bardzo poważnie tym, co się stało zaniepokojona. To jest moja pierwsza sprawa najważniejsza.

            Mam jeszcze jedno pytanie do Pana Prezydenta, ja przejrzałem zarządzenia, które otrzymaliśmy i od razu mówię, że raczej tutaj korzystam z wiadomości zasłyszanej, więc nie jestem w stanie powiedzieć, na ile jest prawdziwa. Słyszałem, że udało się rozwiązać, co jest uważam bardzo dobrą wiadomością, problem budowy węzła na Trasie Średnicowej, tam na nieruchomości Pana Janusza Dziubka. To oczywiście bardzo dobra wiadomość, tylko słyszałem tam o pewnych kwotach, które są wynikiem negocjacji, ale doszły mnie też informacje, że doszło tam do zamiany, jakby elementem, jakby elementem tej transakcji jest zamiana terenów, oprócz wpłaty finansowej jest jakaś zamiana czegoś z czymś. Myślę, że to też jest dobre rozwiązanie, tyle tylko, że chciałbym wiedzieć, czego z czym. Rozumiem, że to będzie musiało być, albo było przedmiotem zarządzenia Pana Prezydenta., albo będzie, w dotychczasowych zarządzeniach nie znalazłem, więc prosiłbym o odpowiedź, czy to będzie dopiero finalizowane, czy też ja przeoczyłem, czy tez z jakiś powodów tego zarządzenia nie zauważyłem, jeżeli już zostało wydane, to prosiłbym o podanie numeru i ja postaram się do niego dotrzeć.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Odpowiem na drugie pytanie. To prawda,  Pana Dziubka reprezentował zespół mecenasów umocowany do podejmowania decyzji w jego imieniu, żadnego jeszcze specjalnego zarządzenia w tej sprawie nie podpisywałem, czekamy za aktem notarialnym i za zarządzeniem w tej sprawie. Jeżeli coś takiego będzie, to państwa radnych poinformuję natychmiast, jakie są szczegóły tej transakcji związanej z Panem Dziubkiem, która się ciągnie od wielu, wielu lat, także żadnych formalnych działań nie było, dopiero są uzgodnienia. Myślę, że są takie ustalenia, są odpowiedzialni ludzie, więc pewnie takie decyzje w marcu już będą.

            Bardzo dziękuję za sugestie, że mamy się spieszyć, szanowni państwo, te listy rankingowe robi Centrum Unijnych Projektów Transportowych, ja poproszę Pana Wiceprezydenta Sikorę w dalszej części o  podanie nieco więcej szczegółów. Czekamy po prostu za oficjalna informacja Ministerstwa Infrastruktury oceniającą, co zostało ocenione, a co nie było oceniane, tylko jest w Internecie. My już nic nie musimy w tej sprawie zrobić, mamy wszystkie niezbędne dokumenty. Chcę państwu powiedzieć, że wszystkie dokumenty, które były potrzebne na I etap tej oceny, to dostarczyliśmy, zgodnie z listą. Dostarczymy na II etap kolejne, oczywiście musimy się zapoznać, co było i jak było oceniane, żeby móc dalej procesować. Sprawa dla mnie też jest poważna, chociaż konkurs, jak każdy konkurs, budzi jakiś tam niepokój, niepewność, ja sobie nie wyobrażam, abyśmy tego nie otrzymali. Ja powiem państwu tak, oczywiście tutaj nieprawdą jest, Panie radny, że podzielono pełną kwotę środków finansowych, to jest nieprawda oczywiście, tam jest ponad trzysta, dwieście z kawałkiem podzielono. Natomiast powiem państwu tak, I etap Trasy Średnicowej tez byliśmy na liście rezerwowej, dziewiętnaście projektów było przy I zakończonym, który już funkcjonuje, dziewiętnaście projektów było na liście podstawowej, osiem w tym Grudziądz był na liście rezerwowej i trzynaście odrzucono, mamy zakończony I etap. Tak się dziwnie składa, że tutaj do realizacji w tym konkursie mogły być zgłaszane również projekty, które są w trakcie realizacji, np. modernizowane i remontowane Bydgoszcz. Bardzo proszę Pana Wiceprezydenta o podanie szczegółów z tym I etapem.

 

Wiceprezydent Marek Sikora

            Panie Przewodniczący, szanowni państwo radni, rzeczywiście jak Pan Prezydent  wspomniał zgłoszono czterdzieści osiem projektów, z czego na etapie jakby pierwszym odrzucono dwadzieścia sześć projektów, pozostało w grze dwadzieścia dwa, przy czym nie mamy jeszcze informacji pisemnej, która  by do nas dotarła, wtedy oczywiście skorzystamy, jeżeli będzie moment, gdzie będziemy mogli się odwoływać z takiej procedury, to jest jakby rzeczą oczywistą i naturalną. Przede wszystkim to, co ważne, to jesteśmy dalej w grze i się liczymy, wszystko na tej liście może się jeszcze zdarzyć, ta lista od piątku uległa modyfikacji już trzy razy. Miasta były na niej, nagle zniknęły, potem są, więc to się po prostu dzieje, czekamy na oficjalne dokumenty. Panie radny, Pan zobaczy na liście CUPT, to jest Centrum Unijnych Projektów Transportowych, na stronie  Ministerstwa Infrastruktury jest inna lista, więc to jest cały czas jakieś wykazy internetowe, one mogą się jeszcze pozmieniać. Najważniejsza informacja w komunikacie, która się ukazuje, ze umieszczenie projektu na liście podstawowej nie jest jakby równoważne z otrzymaniem dofinansowania. Co na I etapie merytorycznym zrobiono, oceniano, nie projekty pod kątem, kto jaką ma dokumentację, czy ktoś ma pełne grunty, czy ktoś ma pozwolenie na budowę, czy ma pełne raporty na oddziaływania na  środowisko, itd. Jest taki wykaz sześciu najważniejszych kryteriów, pierwsze przygotowanie do realizacji, potem jest komplementarność, efektywność ekonomiczna, średnie dobowe natężenie ruchu, stopień wykorzystania przepustowości drogi oraz liczba wypadków rocznie w przeliczeniu na jeden kilometr. Tu skupmy się może na grudziądzkim projekcie, bo jeżeli sobie porównujemy np. ilość wypadków na drodze, której jeszcze nie ma, ponieważ my nie modernizujemy drogi, ani nie przebudowujemy, tylko idziemy nowym śladem po Lesie Rudnickim, no jest rzeczą oczywistą, że w Lesie Rudnickim, gdzie zrobiliśmy trzy miesiące temu wycinkę, no żadnych wypadków nie było, więc nie mogliśmy maksymalnej ilości punktów tam otrzymać, jak i też drugiej ilości, gdzie było trzy przy, czyli sześć punktów za to. Tam mogliśmy otrzymać maksymalnie cztery punkty, no niestety na naszym zastępowanym odcinku drogi krajowej 55, czyli od ronda przy Realu aż  po rondo wylot na Kwidzyn, no wypadków w ciągu ostatnich trzech lat było 0,9 na jeden kilometr, no nie mamy w Grudziądzu czarnego punktu, więc tu choćbyśmy chcieli, to po prostu więcej punktów nie zdobędziemy, bo to są oficjalne dane z komend wojewódzkich Policji. Jeżeli porównują na I etapie przepustowość, jest to punkt akurat czwarty natężenie ruchu,  to na naszej drodze krajowej 55, czyli Stolno – Kwidzyn – Nowy Dwór Gdański przejeżdża siedemnaście tysięcy pojazdów na dobę, a np. porównywalny odcinek, który jest na liście rankingowej na ;liście podstawowej, np. Łódź droga krajowa nr 1, którą każdy z nas jadąc na południe musi przejechać, to tam jest prawie sto tysięcy, więc tam oczywiście, ze punktów mniej otrzymujemy, itd. możemy porównywać inne rzeczy, czy też efektywność ekonomiczną. Jednak, co jest jakby najważniejsze, to co będzie w II etapie, a w II etapie będzie każdy projekt szczegółowo omawiany, jest to dwadzieścia siedem stron szczegółowych, mam to przed sobą, jest to dwadzieścia siedem stron szczegółowych tabelek wynikających z dyrektyw unijnych, który każdy projekt będzie musiał przejeść. Na liście podstawowej, ja się do niej zaraz cofnę trzy projekty mają uchybienia w dokumentacji środowiskowej, dwa z nich to są już realizowany projekty, jak np. przebudowa wiaduktu w Warszawie i Bydgoszczy i tam już wiemy, że te projekty po prostu już  innych decyzji środowiskowych, bo są to inwestycje w toku, więc tam już się nie da nic zmienić. Cztery projekty, to są projekty, które są powyżej 50 mln euro, czyli są to projekty, które muszą przejść ocenę merytoryczną w komisji europejskiej w Brukseli. Pan radny jest w błędzie, że mówi że wszystkie środki rozdzielono, z tej listy rankingowej jak podsumujemy tę drugą kolumnę, to mamy około 904 mln zł, dzisiejszy kurs, oczywiście w zależności od jakiego kursu będziemy przeliczać, jeżeli weźmiemy 4,50, to mamy 200 mln zł, a w całym tym działaniu 8,2, to mamy 300 mln euro do podzielenia, więc jeszcze mamy 100 mln euro rezerwy, kolejne projekty jakby przed nami, na samej tej liście rezerwowej mogą skonsumować około 100 mlm euro. Co jeszcze z ważnych rzeczy, np. na liście podstawowej są cztery projekty, które nie posiadają dzisiaj pozwolenia na budowę, my pozwolenie na budowę mamy, mamy decyzję, mamy dokumentację, są projekty, które jeszcze dokumentacji nie mają, a są na liście podstawowej, bo to nie wynikło jakby z tych wskaźników, o których wspominałem typu przepustowość, wypadkowość, ekonomiczna stopa zwrotu z inwestycji. Naprawdę jeszcze przed nami długa droga, jeszcze parę miesięcy ciężkiej pracy, myślę że na tym etapie nie ma co dramatyzować, tylko po prostu, jak Pan radny sugeruje, odwoływać się, jeździć, spotykać, tego typu kolejne spotkania  w najbliższym  tygodniu mamy w planie.

 

Radny Andrzej Wiśniewski

            Panie Wiceprezydencie, po tym, co Pan powiedział, ja jeszcze jestem zdecydowanie bardziej zaniepokojony, ponieważ Pan powiedział dwie bardzo zupełnie nie mieszczące się w głowie sytuacje. Najpierw  przedstawił Pan cały szereg argumentów, które właściwie każą nam się zastanowić, czy my na pewno zgłosiliśmy naszą średnicówkę do odpowiedniego programu, Pan podaje powody, które być może wpłynęły na niską punktację, ale to wtedy chyba pomyłką było zgłaszanie właśnie tam naszej Trasy Średnicowej, to jest jedno i to na pewno ilości punktów nam nie przysporzy. No, coś jednak spowodowało o tym, że są projekty za czterdzieści sześć, albo trzydzieści  siedem punktów, już nie pamiętam i cos co ma punktów trzydzieści i myślę, że nie jest również prawdą twierdzenie, że decyzję o tym i dane o tym, że dany projekt otrzyma, czy może otrzymać tyle dofinansowania, itd., to są jednak dane wiążące, oczywiście jeżeli masowo nam się sypać projekty z listy podstawowej, to wtedy być może wejdą jakieś projekty z listy rezerwowej, ale na tej liście jesteśmy bardzo nisko. Natomiast to, czy podzielono wszystko, czy nie, no ja uważnie czytam, ja mniej może obserwuję kursy euro, bo one są płynne, dzisiaj są takie, jutro są inne, równie dobrze możemy jeszcze coś mieć do podzielenia, ale równie prawdopodobne jest to, że złotówka się umocni i będziemy mieli mniej do podzielenia, przecież takie rzeczy mogą się zdarzyć, ja to oczywiście rozumiem. Dlatego mówiłem, że podzielono wszystkie pieniądze, ponieważ to wynika wprost, co przekazało Ministerstwo Infrastruktury, że w przypadku niektórych zadań ograniczono poziom finansowania właśnie ze względu na to, że już nie starczyło na pełne sfinansowanie pieniędzy, więc zamiast 85, ktoś dostaje 67% i to wprost wynika z tego komunikatu, który tam jest. Natomiast chciałbym jeszcze powiedzieć tak, że ja tylko chciałbym ostrzec przed jednym, przed zaniechaniem czegokolwiek, żebyśmy nie rozmawiali o tej sprawie wtedy, kiedy jedyną rzeczą, którą będziemy mogli zrobić, to  będzie po prostu bezradne rozłożenie rąk, a uważam że jesteśmy na prostej drodze do tego. Jeżeli dotąd miasto nie otrzymało informacji, to myślę dobrze, będzie więcej czasu na odwoływanie, natomiast z tego, co wiem niektóre miasta interweniowały, bo np. zmiana, która jest już w komunikacie i na razie o tej zmianie tylko słyszałem, a mianowicie że popełniono błąd w naliczanie punktów dla Słupska chyba i Słupsk, który pierwotnie znalazł się poza listą, potem na liście się znalazł, wiem nieoficjalnie, że stało się to na skutek interwencji samego miasta, więc widać ktoś tam już, jakieś informacje o tym, jak liczono, co liczono, jak oceniano, musi mieć, więc myślę, że  my też je mamy. Dlatego  uważam, że bez względu na to, czy, bo o to nie ma co się dzisiaj spierać, ja widzę to zupełnie inaczej, niż Panowie Prezydencie, ale o to się nie kłóćmy, bo to jakby nie pomoże zadaniu, po prostu uważam, że w każdym wypadku trzeba się od decyzji I etapu odwołać, bo jeżeli w wyniku tego odwołania byśmy się znaleźli na liście podstawowej, to byłoby super, ale jeżeli w wyniku tego odwołania naraz się okaże, że ktoś z tej listy rezerwowej spadnie, to też dla nas dobrze, a jeżeli się okaże, że zamiast trzydziestu, dostaniemy trzydzieści cztery punkty, to tez dla nas zysk, bo nasze szanse wtedy wzrastają. Kończąc jakby tę dyskusję, apeluję o odwołanie się od decyzji I etapu, ponieważ jego konsekwencje są naprawdę większe, niż Panowie próbują tu przedstawić.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Panie Przewodniczący, szanowni  państwo radni, Panie radny, nie trzeba w ogóle apelować, bo to jest oczywiste, że się będziemy odwoływać i tu apel żaden nie jest potrzebny. Ja powiem, że z tych projektów, które są na liście podstawowej i na liście rezerwowej  około piętnaście projektów, to są modernizacje i przebudowy, a więc projekty w trakcie realizacji, albo już zakończone, one były ocenione według dokumentów dostarczonych, które nie musiały być dostarczone., np. nie potrzeba było pozwolenia na budowę, nie potrzeba było specyfikacji indywidualnych warunków zamówienia w I etapie, ale skoro były, bo są realizowane, to były punktowane, drugi raz już nie będą oceniane, które już są u góry, bo one już mają komplet, stąd jest wyższa punktacja, chociaż nie trzeba było dostarczać na I etap ani pozwolenia, ani specyfikacji.

 

Wiceprezydent Marek Sikora

            Proszę państwa, jeszcze raz chciałbym powtórzyć. To było jedyne działanie, w którym mieściła się nasza Trasa Średnicowa II etap, innych podobnych konkursów, Panie radny,  nie było, jest to jedyne, są tylko  dwa konkursy, jedno działanie 8.1., drugie 8.2. W przypadku jeszcze Słupska, to weźmy poprawkę, że w Redzikowie pod Słupskiem będzie prawdopodobnie budowana tarcza antyrakietowa i jest to niestety z tym związane.

 

Radny Łukasz Mizera

            Panie Przewodniczący, Panie Prezydencie, szanowni państwo, radny Andrzej Wiśniewski jest pesymistycznie nastawiony, czy czarno to widzi, ja po tym, co zobaczyłem, po tym, co usłyszałem, to jestem załamany i to od samego pierwszego dnia, gdy Panowie po tych wynikach ogłosiliście, nawet odtrąbiliście sukces, ja tak na to niestety ale nie patrzę. Porównywanie poprzedniego konkursu na I etap budowy Trasy Średnicowej i tego jest w ogóle jakimś nieporozumieniem, bo zasady były zupełnie inne i warto o tym pamiętać. Kolejną kwestią jest to, że nawet nie ma nad czym polemizować, bo wszystko, co Panowie powiedzieli, nad każdym z tych pojedynczych punktów można rozmawiać. Panie Prezydencie, jak można mówić z jednej strony, że przyznawane punkty były za sześć kategorii, a za chwilę słyszymy, że dodatkowe punkty były przyznane za jakieś inne kategorie, które będą rozpatrywane w II etapie tego konkursu, dla mnie jest to zupełnie niedorzeczne. To, co w tym momencie jest nam przedstawiane, ja zupełnie uczciwie powiem, że zaczynam się zastanawiać, skąd pieniądze na ten II etap Grudziądz weźmie, bo niestety ja nie jestem w żadnym stopniu i w żadnej mierze pozytywnie nastawiony. Uważam że ten błąd, który Panowie popełniliście, zdecydowaliście się na rozbijanie tego II etapu, opowiadanie o tym, że coś wybuduje nam Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, to również jest zupełna niedorzecznością, bo jak Panowie wiecie, to jeden z tych projektów, który będzie realizowany, to leży w Starostwie już od kilku dobrych lat, tam był jeden z trzech tych zjazdów, czy dojazdów, już dawno zaklepane, także to  była kwestia wyboru. Z tym, z czym mamy dzisiaj do czynienia, to dla mnie jest zupełnym nieporozumieniem, Panowie niestety, ale w mojej ocenie, największą porażkę, którą macie na swoim koncie, to za wszelką cenę staracie się od niej odwrócić uwagę, rozmyć. Uważam, że w dniu dzisiejszym polemika jakakolwiek, z takimi argumentami, nie ma żadnego sensu. Uważam, że te błędy, które zostały popełnione, to już jest dawno za późno, oczywiście życzę Wam i temu miastu, żeby ……..

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Panie radny, czy jest jakieś pytanie do nas.

 

Radny Łukasz Mizera

            Cały czas do niego zmierzam. Ja bym chciał od Pana Prezydenta komplet tych dokumentów, które będziemy uzupełniali, na które Panowie liczą, że jeszcze otrzymają dodatkowe punkty. To mnie bardzo interesuje, chciałbym po prostu to sobie zweryfikować z tym,  co w dniu dzisiejszym jest już faktem i zobaczyć, ile z tych projektów, które już są na tej liście podstawowej będą również w tych samych miejscach uzupełniały te projekty i również dostaną dodatkowe punkty.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Trudno tu mówić i odpowiadać na jakieś merytoryczne, nie było żadnej uwagi, jedynie „w coś tam wierzę” lub w coś nie wierzę, błąd rozdzielenie, III etap to fikcja, odwrócić uwagę”, to nie jest żadne odwracanie uwagi, bo nie ma tej uwagi odwracać od czego. To jest tylko rzetelne informowanie państwa na jakim etapie są poszczególne inwestycje, co czynię na każdej sesji i dalej będę czynił. Natomiast rozdział na etapy pozostałej części Trasy Średnicowej spowodował to, że mamy III etap zrobiony, będzie zrobiony za pieniądze Generalnej Dyrekcji i miasto zyska kilkadziesiąt milionów złotych. Przypominam, III etap, to jest wartość około 80 mln, plus 6 mln za węzeł, który jest w trakcie tego zjazdu i to jest właśnie, ten zysk podzieliliśmy na etapy, a czy ktoś w to wierzy, zawsze można zabrać głos i powiedzieć, a” ja w to nie wierzę”, oczywiście że tak. Natomiast argumenty i dokumenty, i uzgodnienia są takie, jakie tu państwu mówię i można za jakiś czas te moje słowa przywołać.

 

Wiceprezydent Marek Sikora

            Szanowny Panie radny, rozdział między innymi temu służył, żebyśmy te środki otrzymali, Pan zobaczy tytuł tego projektu, drogi krajowe, wyjście z węzła autostradowego Grudziądz do skrzyżowania Rataja – Szosa Toruńska nie jest drogą krajowe i nigdy by nią nie było. Droga krajowa nadal będzie w przebiegu Stolno – Nowy Dwór Gdański, droga krajowa 55 i ona się złączy z Trasą Średnicową właśnie na wysokości reala i dlatego otrzymaliśmy pismo z Ministerstwa Infrastruktury, że przebieg zostanie zmieniony docelowo. Droga krajowa nr 55 nie będzie wychodzić z węzła Grudziądz, więc nasz wniosek został w ogóle na etapie początkowym rozpatrzenia merytorycznego odrzucony, to jest warunek podstawowy do spełnienia.

 

Ad. 3

            Odwołanie Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Grudziądza

 

            Do Komisji Skrutacyjnej zgłoszono następujące kandydatury: Joanna Iwanowska Maria Milinkiewicz i Jadwiga Konieczna. Wszyscy wyrazili zgodę.

            W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (za 19, wstrzymała się 1) powołała Komisję Skrutacyjną w w/wym składzie. Komisja została wybrana do przeprowadzenia głosowania w sprawie odwołania i powołania Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Grudziądza.

            Przystąpiono do przeprowadzenia głosowania w sprawie odwołania Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Grudziądza. Na Sali było w tym momencie 20 radnych. Przewodniczącą Komisji Skrutacyjnej została Joanna Iwanowska, która przedstawiła zasady głosowania.

 

            W wyniku przeprowadzonego tajnego głosowania Rada Miejska odwołała radnego Arkadiusza Goszkę z funkcji Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Grudziądza.

 

/Protokół Komisji Skrutacyjnej stanowi załącznik Nr 5  do protokołu/

 

/Uchwała nr XXXIX/9/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 6 do protokołu/

 

Ad. 4

            Uchwała w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Grudziądza

 

            Radny Ryszard Szczepański zgłosił kandydaturę radnego Henryka Szrama na Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Grudziądza.

 

/Charakterystyka Henryka Szrama stanowi załącznik Nr  7  do protokołu/

 

/Zgoda na kandydowanie stanowi załącznik Nr  8  do protokołu/

 

            Innych kandydatur nie było.

 

            Na Sali obecnych było 21 radnych.

            Komisja Skrutacyjna przystąpiła do przeprowadzenia głosowania tajnego. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów wybrała radnego Henryka Szrama na funkcję Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Grudziądza.

 

/Protokół Komisji Skrutacyjnej stanowi załącznik Nr  9 do protokołu/

 

/Uchwała nr XXXIX/10/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 10 do protokołu/

 

            Radny Henryk Szram podziękował za wybór i jednocześnie złożył rezygnację z udziału w pracach Komisji rewizyjnej.

 

/Pismo stanowi załącznik Nr  11  do protokołu/

 

Ad. 5

            Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu na 2009 rok

 

            Nie było dyskusji, przystąpiono do glosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (za 18, wstrzymało się 3) przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała nr XXXIX/11/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 12 do protokołu/

 

Ad. 6

            Uchwała w sprawie nadania nazwy skrzyżowaniu z ruchem okrężnym na terenie miasta Grudziądza (rondo gen. Władysława Andersa)

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do glosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (za 19, wstrzymało się 2) przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała nr XXXIX/12/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 13 do protokołu/

 

Ad. 7

            Uchwała w sprawie nadania nazwy skrzyżowaniu z ruchem okrężnym na terenie miasta Grudziądza (rondo Pawła Jasienicy)

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do glosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (za 17, przeciw 1,wstrzymało się 3 przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała nr XXXIX/13/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 14 do protokołu/

 

Ad. 8

            Uchwała w sprawie zmiany uchwały Nr XXIX/131/73 Miejskiej Rady Narodowej Grudziądza z dnia 8 października 1973 r.

 

Radny Łukasz Mizera

            Czy moglibyśmy otrzymać te informacje, o które prosiliśmy na komisji, bo w żadnych materiałach nie otrzymałem, a rozmawialiśmy o ilości podmiotów, które są zarejestrowane przy tej ulicy i z jakimi kosztami ewentualnie ta zmiana by się wiązała.

 

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Już informuję, są cztery firmy zarejestrowane przy ulicy Ignacego Kraszewskiego, mam tu wymienione.

 

            Przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (za 20, wstrzymała się 1) przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała nr XXXIX/14/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 15  do protokołu/

 

Ad. 9

            Uchwała w sprawie nadania nazwy skrzyżowaniu z ruchem okrężnym na terenie miasta Grudziądza (rondo gen. Bryg. Augusta Emila Fildorfa PS. „Nil”)

 

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do glosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (za 17, wstrzymało się 4) przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała nr XXXIX/15/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 16  do protokołu/

 

Ad. 10

            Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez gminę – miasto Grudziądz umowy o współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego z terenu województwa kujawsko – pomorskiego Ew sprawie przystąpienia i  realizacji projektu „Nauczyciel uczący się – podniesienie kwalifikacji kadr systemu oświaty z terenu byłego województwa toruńskiego w latach 2008 i 2009” oraz wyrażenia zgody na pełnienie przez Powiat Toruński funkcji koordynatora zadań wynikających z tej umowy

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do glosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska jednogłośnie  przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała nr XXXIX/16/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 17 do protokołu/

 

Ad. 11

            Uchwała w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do glosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (za 19, wstrzymało się 2)  przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała nr XXXIX/17/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 18 do protokołu/

 

Ad. 12

            Uchwała w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zabytkami dla miasta Grudziądza 2009 – 2012”

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do glosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (za 20, wstrzymał się 1)  przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała nr XXXIX/18/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 19 do protokołu/

 

Ad. 13

            Uchwała w sprawie utworzenia odrębnych obwodów głosowania na terenie gminy – miasto Grudziądz dla wyborów posłów do Parlamentu Europejskiego zarządzonych na dzień 7 czerwca 2009 r.

 

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do glosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska jednogłośnie  przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała nr XXXIX/19/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 20 do protokołu/

 

Ad. 14

            Uchwała w sprawie upoważnienia Prezydenta Grudziądza do złożenia zabezpieczenia w formie weksla „in blanco”

 

Radny Andrzej Wiśniewski

            Mam kilka pytań, ale one są uszeregowane w pewnej logicznej kolejności. W związku z tym, jeżeli byłaby możliwość, jeżeli będzie taka możliwość, to prosiłbym o natychmiastowa odpowiedź, a jeżeli nie, to trudno.

            Ponieważ z uzasadnienia wynika, że Biuro Inwestycji i Remontów przygotowało dokumentację projektową, z czego wnoszę, że jest znany, przynajmniej szacunkowy realizacji tego boiska, ponieważ z materiałów wiemy, że to może być 50% , nie więcej jak  200 tys. Natomiast chciałbym się dowiedzieć, jak oszacowany jest koszt tego boiska w całości, to jest jedno.

            Drugie pytanie, mam nadzieje, że retoryczne, ponieważ decydujemy, podejmujemy uchwałę o upoważnieniu do złożeniu weksla In blanco, rozumiem, że takiego weksla jeszcze nie złożono.

            Ostatnie właściwie pytanie, to po co podejmujemy taką uchwałę, ponieważ ja mam tu komplet materiałów z Ministerstwa Sportu i Turystyki RP dot. Naboru wniosków do IV edycji programu. III edycja programu w ubiegłym roku rzeczywiście miała termin składania wniosków, bodajże, jeżeli dobrze pamiętam, do 30 kwietnia, natomiast tutaj, ja sobie wydrukowałem te materiały, na koniec jest zestawienie koniecznych załączników do wniosku, tam jest również weksel i uchwała w sprawie weksla. Natomiast w punkcie 9 jest taki zapis: „Termin składania wniosków wraz z kompletem niezbędnych załączników upływa 16 marca 2009 r. Liczy się data stempla pocztowego”, tak jest napisane. W związku z tym, jeżeli termin składania wniosku wraz z załącznikami upłynął 16 marca 2009 r., a dzisiaj mamy 25 marca, a otrzymaliśmy informację, że weksel nie został złożony, więc rozumiem, że i wniosek nie został złożony, to chyba mamy do czynienia z tzw. musztarda po obiedzie, tak przynajmniej należałoby z tego wnioskować.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Panie Przewodniczący, szanowni państwo radni, koszt inwestycji „boisko wielofunkcyjne”, które będzie wybudowane przy Zespole Szkół Ogólnokształcących Nr 5, czyli na Lotnisku, to jest kwota 990 tys. złotych. Wniosek został złożony, szczegółowo odpowiem za chwilę, prawdopodobnie z pismem, że stosowna uchwała zostanie dosłana po posiedzeniu Rady. Uchwała jest zabezpieczeniem prawidłowego i terminowego wydatkowania przyznanych nam środków finansowych. Środki finansowe, jeżeli będą przyznane, bo to jest oczywiście konkurs, to będą przyznane w wysokości do 200 tys. złotych i na taka wysokość jest wymagane zabezpieczenie w postaci weksla In blanco. Ja w jednym z ostatnich punktów potwierdzę Panu radnemu lub nie, czy było takie pismo, bo my już  projekt złożyliśmy oczywiście, takie pismo, które mówiło, że posiedzenie Rady Miejskiej mamy 25 i że doślemy. Do tego pytania jeszcze wrócę.

 

Radny Andrzej Wiśniewski

            Panie Prezydencie, ja jestem oczywiście za budową boisk, natomiast jestem też za trzymaniem się prawa, przepisów i pewnych procedur. Nie widzę powodów, dla których, to jest na tyle ważna sprawa, 200 tys. piechotą nie chodzi, żeby wręcz zwołać komisję, czy sesję z dnia na dzień, my się ostatnio specjalizujemy w zwoływaniu różnych sesji nadzwyczajnych w różnych sprawach, takie sesje się odbywały i to akurat w okolicach tego wniosku. Natomiast z tego materiału, którym ja dysponuję jednoznacznie wynika, że kto nie złożył aplikacji do programu wraz z kompletem niezbędnych załączników do Ministerstwa Sportu i Turystyki w terminie do 16 marca, to w tym konkursie udziału nie bierze. Jeżeli mamy w tej chwili jakieś zapewnienie, ze dla nas robi się wyjątek od tych ogólnie obowiązujących w całym kraju zasad, to jestem gotowy nad tym się zastanowić. Natomiast, jeżeli nie, to nie jestem gotowy głosować nad ta uchwałą, ponieważ daje upoważnienie do złożenia dokumentów, których termin złożenia już dawno upłynął.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Zabezpieczenie w postaci weksla In blanco, to jest oczywiście tylko wyłącznie do konkretnego i wypisanego celu, czyli do budowy tego boiska, jeżeli to nie zostanie wykorzystane, to jasna rzecz, że weksel nie zostanie zrealizowany. To tylko może pomóc, a na pewno nie zaszkodzi taka uchwała.

 

Radny Łukasz Mizera

            Panie Przewodniczący, szanowni państwo, Panie Prezydencie, z całym szacunkiem, ale jeżeli coś jest wypisane po kolei, jako niezbędny załącznik, to naprawdę opowiadanie takich rzeczy, moim zdaniem, jest niewskazane. To jest kolejny przykład na to, za chwilę Pan Prezydent to skomentuje w ten sposób, że ja znowu coś mówię, komentuję, czy opowiadam,  ale fakt jest bezsprzeczny, że wychodzimy na sesji i opowiadamy młodzieży, że będziemy budowali kolejne boisko. Dla mnie to jest żenujący sposób załatwiania tak ważnej sprawy.

            Następne pytanie jest takie, żeby Pan Prezydent mógł w paru zdaniach wytłumaczyć., czym różni się ten projekt boiska wielofunkcyjnego od boiska „Orlik”, jak mocno ono odbiega, ile ten standard jest gorszy, bo rozumiem, że jeżeli to jest szacowane na 900 tys., a „Orlik” na 1,5 mln, to warto się zastanowić, co się stało, że za „Orliki” płaciliśmy tak dużo, a tu te same boiska, o ile inne boiska wielofunkcyjne, które by spełniały swoje zadanie można zrobić dużo taniej, to również mnie bardzo interesuje.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Odpowiadam, czym się różni boisko wielofunkcyjne od boiska „Orlik”. Boisko „Orlik” jest pewnym standardem narzuconym przez Ministerstwo Sportu, składającym się z kilku elementów stałych i ci, którzy to boisko „Orlik 2012” budują muszą się godzić na te standardy lub nie, ci, co się godzą, to musza je realizować i otrzymują dopłatę. Boisko „Orlik”, to jest boisko ze sztucznej trawy do piłki nożnej o wymiarach od 25 do 35 na 55 do 65. Od razu odpowiadam na jedno z pytań wcześniejszych, że nasze jest tych górnych wymiarów na „Olimpii”. Do tego boiska ze sztucznej trawy, w standardzie” dołączone jest boisko tartanowe do piłki ręcznej, też są  wymiary tolerancyjne od do, po szerokości i po długości. Do tego boiska dołączony jest kompleks szatni i to się nazywa „Orlik 2012”. Boisko wielofunkcyjne, jak sama nazwa mówi, składa się z wielu funkcji i ono nie jest ograniczone żadnymi wymiarami zewnętrznymi i zależy od terenu dostępnego pod dane boisko i np. inne będzie boisko i jest w Tarpnie przy Szkole Podstawowej Nr 18, a inne będzie boisko na Lotnisku przy Zespole Szkół Nr 5. To boisko na Lotnisku będzie się składało z dużego boiska do piłki ręcznej, z dwóch boisk do koszykówki, do siatkówki, z oświetleniem i ogrodzeniem, stąd są różne kwoty tych boisk. Bierzemy udział w konkursie, pewnie komisja konkursowa, jak w ubiegłym roku, będzie miała jakieś tam cele, czyli takie punkty regulaminu, w ubiegłym roku to były małe miasteczka i gminy, w tym roku zobaczymy. W każdym razie różni się wymiarami.

            Jestem winien radnemu Panu Wiśniewskiemu informację, we wniosku jest tak, jak powiedziałem, we wniosku zgłoszeniowym do konkursu w punkcie 16 jest napisane „inne nie wymienione dokumenty w zestawieniu” jest tak: „Projekt uchwały w sprawie upoważnienia Prezydenta Grudziądza do złożenia zabezpieczenia w formie weksla in blanco, ze uchwała będzie dosłana do Ministerstwa Sportu i Turystyki po jej uchwaleniu.”, we wniosku zgłoszeniowym coś takiego jest. Tak było wcześniej tez praktykowane w innych samorządach i takie coś jest dopuszczalne.

 

            Po zakończonej dyskusji przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (za 16, wstrzymało się 4) przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

           

/Uchwała nr XXXIX/20/09 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr  21 do

protokołu/

 

Ad. 15

            Interpelacje

 

            Odpowiedzi na interpelacje otrzymali radni Marek Czepek i Andrzej Wiśniewski.

 

/Odpowiedzi stanowią załączniki Nr  22 , 23 i 24 do protokołu/

 

            Interpelacje złożyli następujący radni: Andrzej Wiśniewski, Michał Czepek i Grzegorz Miedzianowski.

 

/Interpelacja radnego Andrzeja Wiśniewskiego stanowi załącznik Nr  25 do protokołu/

 

/Interpelacja radnego Michała Czepka stanowi załącznik Nr  26 do protokołu/

 

/Interpelacja radnego Grzegorza Miedzianowskiego stanowi załącznik Nr 27 do protokołu/

 

 

 

Ad. 16

            Zapytania i wolne głosy

 

Odpowiedzi na zapytania otrzymali następujący radni: Michał Czepek, Arkadiusz Goszka, Joanna Iwanowska, Grzegorz Miedzianowski, Łukasz Mizera, Wiesław Poliński, Tomasz Smolarek i Henryk Szram.

 

/Odpowiedzi stanowią załączniki od Nr  28 do Nr  40  do protokołu/

 

Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka

            Ja tylko chciałem prosić Pana Prezydenta w związku z moja odpowiedzią dotyczącą ewentualnie zmiany ruchu w okolicach ul. Parkowej i Trasy Średnicowej Dr. Łąkowej, że tez prosiłbym o rozważenie  w tym aspekcie innych autobusów, które kończą swój bieg na ul. Lotniczej, jeżeli się nie mylę, także linia nr 14 tam też kończy swój bieg. Prosiłbym o uwzględnienie tego w dalszych pracach, jeżeli będą one prowadziły do zmiany organizacji linii autobusowych na tej części miasta.

 

Radny Marek Czepek

            Mam pytanie do Pana Prezydenta odnośnie zobowiązań, o jakich usłyszałem w mediach, ze zlikwidowana MZUP ma względem, nie wiem właśnie komu i ile, ale usłyszałem, ze jakieś zobowiązania na tym zakładzie jeszcze istnieją. Chciałem prosić Pana Prezydenta o wyjaśnienie, skąd się wzięły i ile wynoszą.

 

Radny Wiesław Poliński

            Jestem radnym z okręgu, w którego w skład wchodzi między innymi osiedle Rządz i Strzemięcin. Na osiedlu Strzemięcin zlokalizowany jest duży obiekt sportowo – rekreacyjny, nazwany Osada Grud, kiedyś, kiedy  tym obiektem dysponowała administracja osiedla, to funkcjonowało, odbywały się cykliczne imprezy, jak. Np. dzień dziecka, turniej rodzin. Teraz administracja osiedla już tym nie administruje, obiekt podlega pod miasto i niszczeje, rozkradziono już kilkadziesiąt metrów płotu, niszczone są systematycznie ławki. W związku z tym, że nie ma chętnych, jak na razie, albo może pomysłu nie ma na zagospodarowanie tego, to proszę, żeby Wydział Kultury i Sportu rozważył  ewentualność rozpisania konkursu lub może przetargu na gospodarza, który by tam zainwestował i przez kilka lat gospodarował, żeby mu się nakłady zwróciły. Szkoda, żeby taki obiekt był zupełnie nie używany, zaniedbany i niszczał.

 

Radny Przemysław Ślusarski

            Ja mam takie trzy sprawy. Pierwsza, bardzo prosiłbym o załatanie dziur na ul. Królewskiej. Jest to ulica, która jest bardzo często wykorzystywana przez osoby przyjezdne, jest dojazd do PKS, bardzo uczęszczana ulica. Natomiast, żeby przejechać ww całości bez uszkodzenia samochodu, to trzeba trochę na niej manewrować. Jest to zła wizytówka dla naszego miasta, zresztą nie jedyna.       

Druga sprawa dotyczy skrzyżowania koło Sądu  na ul. Sikorskiego, Mimo, że jest to skrzyżowanie i na skrzyżowaniu obowiązuje zakaz zatrzymywania się i postoju, to ten zakaz jest nagminnie łamany, co w sytuacji, kiedy porusza się tam mnóstwo autobusów komunikacji miejskiej, powoduje to znaczne utrudnienia ruchu. Gdyby dokonać tam odpowiednich oznaczeń, rozumiem, że podwójnych tak naprawdę, po stronie skrzyżowania wiadomo, że nie wolno się zatrzymać, ale może dodatkowo to oznaczyć i być może jakieś znaki na jezdni umieścić, żeby można było jeden pas do jazdy na wprost, w górę do ul. Wybickiego zrobić i jeden do skrzyżowania w lewo, być może to znacznie ułatwi poruszanie się po tym skrzyżowaniu.

Trzecia sprawa dotyczy napisu, który jest wielokrotnie umieszczany na znaku „zakaz wjazdu”. Jest wiele takich zakazów przy wjeździe na konkretne ulice i pod tym jest taki dopisek „nie dotyczy mieszkańców”. Ja rozumiem, że jest to zupełnie inny napis, jak „nie dotyczy dojazdu do posesji” i jeżeli jest napis „nie dotyczy mieszkańców”, to tylko mieszkańcy mogą się po tej ulicy poruszać i ewentualnie do tej posesji dojechać. Co zrobić z gośćmi, czy z osobami, które chcą dojechać do mieszkańców tej posesji, rozumiem że mają zostawić samochód na początku ulicy i czasami kilkaset metrów pieszo tę drogę przebyć. Prosiłbym o rozważenie zamiany takich napisów na napis „nie dotyczy dojazdu do posesji”.

 

Radny Łukasz Mizera

            Sprawa dotyczy rewitalizacji obszarów miejskich. Ja ostatnio o to pytałem, dostałem odpowiedź i prosiłbym, aby tę odpowiedź rozszerzyć w ramach możliwości o to, czy miasto już jakiś projekt konkretny robi, czy ma, na jakim etapie są ustalenia. Wiemy, żeby złożyć taki projekt, to musimy przeprowadzić uzgodnienia, między innymi np. z Wodociągami, na to, co tam przebiega, nic nie dzieje się z dnia na dzień. Chciałbym wiedzieć, na ile my jesteśmy przygotowani do złożenia dokumentów w tym zadaniu.

            Kolejna sprawa, to ja Panu Prezydentowi na naszym spotkaniu, które odbyliśmy przed uchwaleniem budżetu mówiłem, że nigdy nie będę próbował mówić Panu Prezydentowi, co z budżetu można wyrzucić, czym zastąpić i nie będę szukał tzw. oszczędności, ani pieniędzy w tym budżecie, ale mam pytanie odnośnie tego, o czym rozmawialiśmy na ostatniej komisji. Nie chcę do tego wracać, ale ma krótkie pytanie, czy istnieje możliwość, czy Pan Prezydent widzi możliwość  znalezienia w tym budżecie, który jest np. 15 lub 20 tys. złotych, które można przekazać Młodzieżowej Radzie na realizację jakiegoś projektu, który będzie w stanie zrealizować, ponieważ nie chcę zgłaszać takich projektów do klubów radnych bez wiedzy na ten temat, że istnieje możliwość znalezienia w budżecie tych 20, czy 15 tys. złotych.

            Następna sprawa, o którą chciałbym zapytać, uprzedził mnie trochę radny Andrzej Wiśniewski w swojej interpelacji, ja to rozwinę w ten sposób, że chciałbym się dowiedzieć tak;  Ile lat ma to lodowisko, które wygrało przetarg i w jakim terminie, w tym okresie, teraz ono nie funkcjonuje, czyli w tym terminie od teraz, jak zostało zamknięte, do następnego sezonu, to lodowisko będzie otwarte, z jakich okazji, czy w ogóle planujecie w tym terminie do następnej zimy jakikolwiek rozruch tego obiektu jeszcze. Z wcześniejszych zapewnień słyszałem, że jest to lodowisko całoroczne, może działać nawet w temperaturze do plus 16, czy plus 20 stopni, dzisiaj nie ma takich temperatur, to lodowisko jest już wyłączone. Stąd moje pytanie, czy w tym terminie przed następnymi świętami Bożego Narodzenia ono będzie uruchomione. Mam jeszcze pytanie z tym związane, gdzie będziemy składowali je w tym okresie letnim i ile to będzie miasto kosztowało, to jest dla mnie również kwestia istotna, bo już to mamy i jeżeli nie będzie to wykorzystywane, to gdzie to będzie stało i jaki będzie koszt składowania tego w tym okresie.

 

Radna Joanna Iwanowska

            Nie zgłaszam się z pytaniem do nikogo, ale chciałabym zabrać głos do tego, co Pan radny Mizera powiedział odnośnie funduszy Młodzieżowej Rady Miejskiej. Bardzo miło, że Pan stał się tu takim rzecznikiem Młodzieżowej Rady Miejskiej. Na ten moment Młodzieżowa Rada jeszcze nawet nie opracowała preliminarza wydatków i jeśli taki preliminarz opracuje, nie można powiedzieć w tej chwili, że jakieś 15 lub 20 tys. Myślę, że musimy mówić o konkretnych sumach, na konkretne wydatki i zostawmy inicjatywę tym młodym ludziom na złożenie takiego „zapotrzebowania”.

 

Radny Andrzej Wiśniewski

            Chciałbym zapytać jako rowerzysta amator, jaka strategia obowiązuje w przypadku traktów rowerowych i dróg rowerowych obecnie. Jakiś czas temu, ja jeżdżę dużo rowerem, zbliża się sezon, mam córkę, która też jeździ ze mną i sama, jakiś czas temu przerwano, w mojej ocenie, to jest oczywiście subiektywne, przerwano trakt rowerowy prowadzący z Trafna do śródmieścia, zamykając Ogród Botaniczny, ale to jest tylko  jeden z przykładów, może on ma jakieś uzasadnienie, chciałbym się tylko dowiedzieć jakie./Prezydent na to  pytanie odpowiedział/

            Natomiast moje pytanie dotyczy głównie sytuacji, jakie mają miejsce na ul. Chełmińskiej, gdzie dochodzi do dantejskich scen, na ul. Przydomowej, gdzie na ścieżkę rowerową wprowadzono ruch samochodowy. Tam oczywiście ruch był dopuszczony tylko i wyłącznie przez długie, długie lata dla mieszkańców tych pojedynczych domów, oni jakby nabrali nawyku stawiania tam tych swoich samochodów, tyle tylko, że teraz, kiedy to zostało otworzone, to tam, ja sam byłem świadkiem kilku mrożących krew w żyłach sytuacji, kiedy samochody przeganiają spacerujące matki z dziećmi, kiedy rowerzyści szukają schronienia na tej trasie. Myślę, że jest to jedyny chyba przypadek, nie wiem, czy nie w Polsce, gdzie ścieżka rowerowa została oddana do dyspozycji ruchu samochodowego. Ja rozumiem, że o takie zezwolenie na dojazd od frontu zwracał się właściciel hotelu Rad, ale przez całe lata, kiedy hotel tam istniał, nikomu nie przeszkadzało, że dojazd był okrężny, że trzeba było samochodem zajechać od drugiej strony i tak funkcjonowało. Chciałbym się dowiedzieć, co takiego w przepisach o ruchu drogowym się zmieniło nagle, że coś co było niemożliwe przez długie lata, między innymi wpuszczenie ruchu samochodowego na teren ścieżki rowerowej, naraz stało się możliwe, być może są jakieś zmiany, o których nie wiem.

 

Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka

            Moje pytanie dotyczy konkretnie stadionu przy ul. Słowackiego. Zmiany organizacyjne w Wojsku Polskim, gdzie idziemy w kierunku armii zawodowej powoduje, że ta podstawowa funkcja tego boiska, na którym odbywały się przysięgi dla nowych roczników, no ona już się prawie kończy. Mam pytanie, czy miasto zamierza podjąć jakiekolwiek działania, żeby ten obiekt sportowy odzyskać, uzyskać na rzecz miasta, ewentualnie jeżeli to się uda, zainwestować w remont, przebudowę tego stadionu. Pragnę zaznaczyć, że w tym punkcie miasta jest to jedyny taki obiekt, z którego i tak korzystały wcześniej szkoły i można zrobić doskonały punkt dla mieszkańców osiedla Tarpno, Śródmieścia, jako punkt rekreacyjny. Bardzo bym prosił, nie tylko o samą odpowiedź, ewentualnie o podjęcie działań, które doprowadzą  do przejęcia tego obiektu na rzecz miasta i wykorzystania go dla mieszkańców Grudziądza.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Panie Przewodniczący, szanowni państwo radni, na niektóre pytania odpowiem ustnie, na niektóre pisemnie. Jeżeli chodzi o pytanie radnego Pana Łukasza Mizera o te 15, 20 tys., to w pełni mnie wyręczyła Pani radna Iwanowska, jest taka możliwość po zapoznaniu się z potrzebami, czekamy na propozycje Młodzieżowej rady Miasta, z budżetu, który jest uchwalony na Radę Miejską, dla państwa.

            Chciałbym też odpowiedzieć radnemu Wiśniewskiemu, czy jest strategia rowerowa, no nic się nie zmieniło Panie radny, z wyjątkiem Ogrodu Botanicznego, gdzie będzie wytyczony objazd zewnętrzny, żeby była ciągłość ścieżki rowerowej, o tym ty mówiliśmy. Uznaliśmy, że tak będzie lepiej, ze ogród ma inne przeznaczenie, niż prowadzenie,  czy jeżdżenie rowerem. Natomiast na Chełmińskiej nie było tam absolutnie żadnych napisów, które dotyczyły tylko i wyłącznie mieszkańców, bo ta droga była i jest drogą publiczną, którą wszyscy jeździli prze cały czas. Chcę powiedzieć w ten sposób, że nic się nie stało, zawsze można było, przynajmniej tę część tej drogi, która w tej chwili została przedłużona, przedłużyć, tylko według mojej wiedzy nikt o to nie wnioskował. Jest droga publiczna i ścieżka rowerowa na tej drodze jest wytyczona, jak dla szeregu innych miejscach w mieście, gdzie są np. pieszo - jezdnie. Na pieszo - jezdni obowiązują odpowiednie przepisy, nie większa prędkość, niż 20, chyba że znak mówi inaczej, jest to klasyczna pieszo – jezdnia, dopuszczona do ruchu, każdy z nas może tam jechać i tak było zawsze.

 

Wiceprezydent Marek Sikora

            Jeszcze wracając do ścieżek rowerowych, tylko dla przypomnienia, od Tarpna do śródmieścia będą ścieżki rowerowe poprowadzone w ciągu ulicy Legionów i Wybickiego przy okazji modernizacji  sieci tramwajowej. Tam po obu stronach, więc za jakieś dwa lata mieszkańcy Tarpna będą mieli nowe ścieżki w kierunku śródmieścia.

Wracając do rewitalizacji, już kilkakrotnie odpowiadaliśmy, w tej chwili ten projekt jakby jest na dwie części podzielony, część drogową i część związana otoczeniem samego basenu portowego. W zeszły piątek bodajże zostało wydane pozwolenie na budowę na układ drogowy i jeżeli dobrze pójdzie wszystko, to być może jeszcze w tym roku rozpoczniemy przebudowę tego  układu. Jeżeli chodzi natomiast o część infrastruktury wokół basenu portowego, to została zlecona koncepcja na wykonanie dokumentacji koncepcyjnej.

            Jest pytanie o lodowisko, gdzie ono będzie składowane, gdzie było składowane, to trudno nam odpowiedzieć, dostawca lodowiska ma je dostarczyć 15, w tym przedziale pod 15 listopada do 30 listopada, gdzie on je będzie sobie składował, to jest jego jakby problem. Dopiero po przekazaniu tego lodowisku w protokole przyjęcia nastąpi płatność, więc nas interesuje termin dostawy, jak to było w ogłoszeniu przetargowym.

Jeżeli jest na Sali Zastępca Dyrektora Zarządu Dróg Miejskich Pan Orłowski, to bardzo bym prosił o odpowiedź na pytania.

 

Zastępca Dyrektora ZDM Adam Orłowski

            Jeżeli chodzi o załatanie ubytków w nawierzchni na ul. Królewskiej, to zgodzie z harmonogramem ta ulica jest przewidziana, o ile oczywiście warunki pogodowe na to pozwolą, w najbliższym czasie. Natomiast, jeżeli chodzi o skrzyżowanie ulic Sikorskiego koło sądu, to zasięgniemy opinii Policji i Straży Miejskiej, co z tym fantem zrobić, czy dublowanie przepisów jest zasadne w tym miejscu, czy nie.

            Natomiast, jeżeli chodzi o zmianę tabliczek „nie dotyczy mieszkańców” na „nie dotyczy dojazdu do posesji”, to jak najbardziej jest to możliwe.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Jeszcze chciałbym udzielić odpowiedzi Panu radnemu Polińskiemu, jeżeli chodzi o zagospodarowanie Osady Grud. Oczywiście możemy spróbować rozpisać taki konkurs na zagospodarowanie tego terenu, żadnych problemów z tym nie ma i spróbujemy to zrobić, chociaż chętni pewnie nie będą się pchali do kolejki.

            Jeżeli chodzi o informacje Pana Przewodniczącego dotyczącą boiska przy ul. Słowackiego, to Ministerstwo Obrony Narodowej, mam informacje nieoficjalne pochodzące od Dowództwa POW, że sporządza listę obiektów, nieruchomości niezabudowanych i zabudowanych, która może zostać przekazana do samorządu gminnego, czyli naszego  oraz taką listę, która może być zagospodarowana inaczej. Ja myślę, że to boisko jakoś, no pewnie by nam się przydało, mamy w Grudziądzu  piłkarski Klub „Nadwiślanin”, który nie ma swojego boiska i od czasu do czasu korzysta z tego boiska, ale czekamy za całościowym uregulowaniem spraw majątku wojskowego.

 

 

Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka

            Chciałbym tylko  państwa prosić o jedna informację, w związku z tym, że zgodnie z regulaminem Rady odpowiedzi mogą być udzielane ustnie na sesji, z tego pan Prezydent skorzystał, czy ktoś z państwa, poza Panem Wiśniewskim, który prosił o ul. Chełmińską, żąda jeszcze informacji na piśmie.

Radny Łukasz Mizera

            Ja z przyjemnością prosiłbym na to drugie pytanie, to co było odnośnie Rady Młodzieżowej ustna odpowiedź mi wystarczy, to co było odnośnie rewitalizacji i lodowiska poproszę na piśmie.

 

Radny Przemysław Ślusarski

            Na dwa pytania otrzymałem odpowiedzi, chodzi mi tylko o skrzyżowanie przy sądzie, prosiłbym o odpowiedź na piśmie.

 

Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka

            Ja tylko bym prosił o ewentualne podjęcie droga pisemną działań, lekko może wyprzedzających decyzje Ministerstwa Obrony Narodowej, żebyśmy tez podjęli taka inicjatywę, żeby było widać, że nam zależy na takim obiekcie, a tak, to odpowiedź mnie zadawala.

 

 

Ad. 17

            Zakończenie obrad

 

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady Arkadiusz Goszka zamknął obrady, wypowiadając słowa: „zamykam obrady XXXIX sesji Rady Miejskiej Grudziądza”.

 

 

 

 

                                                                 Przewodniczący Rady Miejskiej

 

 

                                                                        Arkadiusz Goszka

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Katarzyna Stellmacher 16-04-2009 14:31
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 16-04-2009
Ostatnia aktualizacja: Katarzyna Stellmacher 16-04-2009 14:32