Dyrektor: Małgorzata Gackowska
Referat Spraw Społecznych - ZSS-I
Do właściwości Referatu należy w szczególności:
- przygotowywanie umów i rozliczanie dotacji dla organizacji pozarządowych i innych podmiotów na realizację zadań publicznych w zakresie właściwości Wydziału;
- dokonywanie kontroli realizacji zadań publicznych, o których mowa w pkt. 1;
- opracowywanie i realizacja programu działań na rzecz osób niepełnosprawnych oraz sporządzanie sprawozdań z jego realizacji;
- udzielanie informacji o ulgach i uprawnieniach przysługujących osobom niepełnosprawnym;
- prowadzenie i bieżąca aktualizacja internetowego informatora o uprawnieniach osób niepełnosprawnych;
- prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przewozów osób niepełnosprawnych przystosowanymi do tego celu samochodami;
- przygotowywanie, realizacja, kontrola i rozliczanie projektów i programów celowych dofinansowanych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz innych źródeł zewnętrznych w zakresie właściwości Referatu;
- obsługa administracyjno-biurowa Powiatowej Społecznej Rady do Spraw Osób Niepełnosprawnych;
- realizacja zadań wynikających z Programu Grudziądzka Karta Dużej Rodziny;
- realizacja zadań wynikających z ustawy o Karcie Dużej Rodziny;
- prowadzenie spraw związanych z polityką senioralną, w tym przyznawanie Grudziądzkich Kart Seniora;
- obsługa administracyjno-biurowa Grudziądzkiej Rady Seniorów;
- świadczenie usługi tłumaczeń z języka migowego i na język migowy;
- skreślony
Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Grudziądzu - ZSS-II
Do właściwości Zespołu należy w szczególności:
- przyjmowanie i kompletowanie wniosków w sprawie wydania orzeczenia o:
- niepełnosprawności osobom, które nie ukończyły 16 roku życia,
- stopniu niepełnosprawności osobom, które ukończyły 16 rok życia,
- wskazaniach do ulg i uprawnień;
- organizacja, obsługa administracyjna i biurowa składów orzekających oraz nadzór nad ich działalnością;
- wydawanie orzeczeń o:
- niepełnosprawności osób, które nie ukończyły 16 roku życia,
- stopniu niepełnosprawności osób, które ukończyły 16 rok życia,
- wskazaniach do ulg i uprawnień;
- tworzenie i prowadzenie baz danych w związku z prowadzoną działalnością orzeczniczą, w tym prowadzenie Elektronicznego Krajowego Systemu Monitoringu Orzekania o Niepełnosprawności;
- opracowywanie i przedkładanie wojewodzie informacji o realizacji zadań orzeczniczych przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Grudziądzu;
- wydawanie legitymacji dokumentujących niepełnosprawność;
- wydawanie kart parkingowych osobom niepełnosprawnym oraz placówkom zajmującym się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób niepełnosprawnych;
- współpraca z organami i instytucjami administracji publicznej w sprawach osób ubiegających się o wydanie orzeczenia;
- współpraca z organami administracji publicznej, organizacjami i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych;
- udzielanie informacji o ulgach i uprawnieniach przysługujących osobom niepełnosprawnym.
Referat Zdrowia - ZSS-III
Do właściwości Referatu należy w szczególności:
- wykonywanie zadań miasta jako podmiotu tworzącego Regionalny Szpital Specjalistyczny im. dr. W. Biegańskiego w Grudziądzu z wyłączeniem spraw finansowych;
- gromadzenie niefinansowych danych o działalności Szpitala;
- realizacja programów polityki zdrowotnej;
- współpraca z innymi podmiotami leczniczymi na terenie miasta w zakresie właściwości Wydziału;
- wspieranie działań w zakresie promocji zdrowia;
- realizacja zadań dotyczących ustalania rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie miasta;
- sprawowanie nadzoru nad działalnością:
- jednostek organizacyjnych pomocy społecznej,
- Centrum Pomocy Dziecku i Poradnictwa Rodzinnego;
- organizacja i przeprowadzanie konkursów na stanowiska dyrektorów jednostek, o których mowa w pkt. 7;
- prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz przeciwdziałaniem narkomanii, w tym m.in.:
- opracowywanie i realizacja miejskiego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii,
- obsługa Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
- wydawanie pozwoleń na sprowadzenie zwłok i szczątków z zagranicy;
- realizacja zadań wynikających z ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat trzech z zakresu nadzoru nad żłobkiem, klubem dziecięcym i dziennym opiekunem oraz prowadzenia rejestrów tych form opieki;
- realizacja zadań z zakresu repatriacji oraz związanych z wypłatą świadczeń pieniężnych dla posiadaczy Karty Polaka;
- prowadzenie spraw związanych z wydatkowaniem środków będących w dyspozycji Wydziału oraz jednostek podległych.
W Wydziale Zdrowia i Spraw Społecznych zatrudniony jest Pełnomocnik Prezydenta Grudziądza do spraw osób niepełnosprawnych - Pan Jakub Kowalczyk.
pokój nr 102
tel. +48 56 45 10 318
Do zadań Pełnomocnika należy:
1) reprezentowanie Prezydenta Grudziądza w kontaktach z instytucjami, stowarzyszeniami i organizacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych,
2) współpraca z organami administracji samorządowej, stowarzyszeniami i organizacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej,
3) inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności,
4) udzielanie informacji interesantom w sprawach z zakresu szeroko pojętej rehabilitacji społecznej, zawodowej i leczniczej,
5) inicjowanie i opracowanie programów służących poprawie warunków życia i integracji społecznej.