herb Grudziądza
Logo BIP
Biuletyn Informacji Publicznej
gmina-miasto Grudziądz
Urząd Miejski w Grudziądzu
Logo ePUAP
panorama Grudziądza

Protokół z XXIV sesji Rady Miejskiej Grudziądza odbytej w dniu 28 maja 2008 r.

Protokół

z XXIV sesji Rady Miejskiej Grudziądza

odbytej w dniu 28 maja 2008 r.

 

 

 

XXIV  sesję Rady Miejskiej Grudziądza rozpoczęto o godz. 15:00, zakończono o godz. 18:00.  W posiedzeniu udział wzięło 21 radnych.

 

/Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do protokołu/

 

Ad. 1 a

            XXIV sesję Rady Miejskiej Grudziądza rozpoczęto hymnem państwowym. Następnie Przewodnicząca Rady Miejskiej Małgorzata Kufel  dokonała otwarcia, wypowiadając słowa: „otwieram obrady XXIV sesji Rady Miejskiej Grudziądza”. Powitała prezydentów, zaproszonych gości, kierowników wydziałów, przedstawicieli prasy, radia i telewizji oraz mieszkańców Grudziądza.

 

            Sekretarzem obrad był radny Michał Czepek

 

Ad. 1 b

            Przedstawienie porządku obrad

 

            Prezydent Grudziądza Robert Malinowski zgłosił wniosek o wycofanie pkt 7 z porządku obrad, tj. projektu uchwały w sprawie zwolnienia z obowiązku oddania w użytkowanie w drodze przetargu nieruchomości na rzecz podmiotów prowadzących zakłady opieki zdrowotnej.

 

/Projekt uchwały stanowi załącznik Nr 2 do protokołu/

 

            W wyniku przeprowadzonego glosowania Rada Miejska jednogłośnie wyraziła zgodę na wycofanie pkt 7 z porządku obrad.

 

/Porządek obrad stanowi załącznik Nr 3 do protokołu/

 

Ad. 1 c

            W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska jednogłośnie przyjęła protokół z XXIII sesji Rady Miejskiej Grudziądza.

 

Ad. 2

            Informacje Prezydenta Grudziądza

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            W okresie między sesjami za najistotniejsze sprawy uważam te, które za chwilę państwu przedstawię. Jeżeli chodzi o Uniwersytet Mikołaja Kopernika, to zostało podpisane porozumienie o utworzeniu dwóch nowych kierunków dziennych na studiach stacjonarnych i na studiach zaocznych, mianowicie jest to ratownictwo medyczne oraz dietetyka. W sumie na dzień 1 października, jak państwo macie, na studiach stacjonarnych  mamy następujące ilości kierunków: turystyka i rekreacja, mówię o sytuacji jaka jest w tej chwili, 38 osób, filologia polska 16, marketing i zarządzanie 80 osób. Planujemy przyjąć w czterech grupach, czyli jedna grupa ratownictwa medycznego i jedna grupa dietetyki po 20 studentów w systemie stacjonarnym i tyle samo w systemie zaocznym, czyli w sumie 80 osób. Jeżeli chodzi o studia zaoczne, licencjackie na dzień dzisiejszy: marketing i zarządzanie 236 osób, europeistyka 26 osób, a magisterskie studia 79 osób. W sumie w tej chwili studiuje w ośrodku dydaktycznym UMK w Grudziądzu 475 studentów. Trwa w tej chwili opracowanie harmonogramu nauczania na pierwszy rok studiów, w oparciu o ten harmonogram będzie dobierana również kadra dydaktyczna, to co się da i co będzie spełniało warunki, to będą to osoby z Grudziądza, jeżeli będą oczywiście spełniały warunki Collegium Medicuum, władze w osobie Pani profesor Klawe, już mają wykaz osób z tytułami doktorskimi, które mogą spełniać wymagania UMK, jeżeli chodzi o nauczanie, więc nasza kadra tez będzie miała  zajęcie.

            Jeżeli chodzi o budowę szpitala, to jest budowany bez opóźnień, nie mamy podpisanej jeszcze umowy z Wojewodą, jest podpisany kontrakt regionalny z Panem  Marszałkiem, co powoduje, ze musimy pożyczać jako miasto na budowę  szpitala nasze środki, które będą nam oddane po podpisaniu umowy z Wojewodą. W tej chwili trwają prace częściowo wykończeniowe, ukończone jest już szóste piętro, w pozostałych są prace wykończeniowe. Do końca kwietnia wykonaliśmy, przerobiliśmy roboty na kwotę 11,8 mln złotych, wyprzedzamy harmonogram. Chcemy zakończyć budowę szpitala na koniec października, żeby przez te dwa miesiące trwały te odbiory i od nowego roku spróbować przeprowadzić wszystkie wydziały do Węgrowa. 

            Dzisiaj oddano do użytku Pracownię Medycyny Nuklearnej, jest to wielorzędowy tomograf komputerowy pracujący w oparciu o izotopy promieniotwórcze, jedno z najnowszych urządzeń jakie jest w Polsce w tej chwili do dyspozycji, zdecydowanie poprawi to diagnostykę, i i również warunki leczenia naszych mieszkańców i mieszkańców regionu. Koszt uruchomienia tej pracowni, łącznie z zakupem, to około 2 mln złotych.

Również informuję państwa radnych, że Spółka OPEC – BIO uruchomiła już linię technologiczna wytwarzającą pelet ze słomy rzepakowej, państwo radni zwiedzaliście, jak na razie jest rozruch technologiczny, to znaczy, że ten cały ciąg pracuje z wydajnością 2 do 2,5 tony na godzinę, a chcę przypomnieć, że docelowa wydajność jest 5 ton na godzinę. Sądzę, że w ciągu miesiąca OPEC BIO powinien uzyskać pełną wydajność zakładaną na 5 ton na godzinę. Chodzi o to, że ten pelet ma zdecydowanie mniejszą emisję i powinna być tańsza energia dla mieszkańców.

            Kolejna informacja z budowy Trasy Średnicowej, chcę państwa poinformować, że ten termin 31 maja będzie dotrzymany, w tej chwili trwają prace porządkowe, potrzeba jeszcze trochę czasu po oddaniu tej trasy, po zakończeniu budowy trzeba czekać do trzech tygodni na odbiór techniczny, niezbędne formalności, mam zapewnienie, że to nie będą trzy tygodnie, że będzie to znacznie szybciej, czyli korzystać z tej trasy będziemy na początku czerwca. Przypominam, że I etap jest budowany i finansowany w 75% ze środków unijnych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport.

            Ukończono już II etap modernizacji ulicy Warszawskiej, z dniem 1 maja trasa jest oddana do użytku.

            Kolejna duża inwestycja, to rondo przy ul. Karabinierów, gdzie mamy termin ukończenia 31 maja, termin ten nie zostanie dotrzymany., wystąpiły problemy przy wymianie kanalizacji i gazociągu. Oczywiście my nie zmieniamy aneksu i na dzień dzisiejszy będą naliczane wykonawcy generalnemu odsetki karne. Z dniem dzisiejszym również zmieniono organizację ruchu na rondzie przy ul. Karabinierów.

            Remont ulicy Parkowej, 19 maja podpisałem umowę na kompleksowa modernizację ulicy Cegielnianej i Parkowej, przetarg wygrała Firma Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów ze Świecia na kwotę 5,9 mln złotych. Modernizacja, w całości ulica Cegielniana, Parkowa od Cegielnianej, prawie do ulicy Lotniczej, gdyż ten odcinek 120 m zostanie przebudowany w ramach II etapu Trasy Średnicowej.

            Takie mniejsze sprawy, to ruszyły remonty mostów, na ulicy Miłoleśnej przed Lenarczykiem i most na ulicy Lipowej. Sensem tych remontów jest zwiększenie nośności, w przypadku ulicy Miłoleśnej z 10 na 50 ton, w przypadku ulicy Lipowej z 10 na 40 ton. Zakończenie prac, to w pierwszej połowie sierpnia, jeżeli chodzi o most na ulicy Lipowej i na koniec czerwca, jeżeli chodzi o most na ulicy Miłoleśnej.

            Od 1 lipca otwieramy plażę nad jeziorem w Tarpnie, plaża będzie bezpłatna, w czerwcu będzie wycinka trzciny, wyrównanie terenu, nawiezienie piasku, plaża będzie wygrodzona, wyposażona w urządzenia  sanitarne, plażę będzie obsługiwało czterech ratowników i łódka, niezbędny sprzęt ratunkowy. Przy okazji państwa informuję, że do końca maja uda się zmodernizować i wymienić piasek na plaży miejskiej MORiWu w Rudniku, łącznie z dobra droga przejściową przez środek tej plaży, takim trochę szerszym traktem pieszym, to był jeden z wniosków Komisji rewizyjnej. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, wszystko prawie jest już zrobione, także 1 czerwca plaża będzie miała nowy piasek.

            Dzisiaj zostały oddane dla MZK cztery autobusy SKANIA, niskopodłogowe, 14 m, bardzo ekonomiczne, jeżeli chodzi o zużycie paliwa, trzy mają pełna klimatyzację, czyli kierowca i pasażerowie, jeden autobus ma klimatyzację tylko w przestrzeni kierowcy, są to również autobusy bezpieczne, sa wyposażone w monitoring wewnętrzny, także jeżeli ktoś będzie chciał np. pociąć tapicerkę, to za to zapłaci, bo będzie widoczne z trzech kamer, kamery maja 21 – dniowy cykl nagrywania.

            Udało się zakończyć spór zbiorowy w MZK. Kolejna, to dziękuję państwu za udział w obchodach Święta Flagi 2 maja, również dziękuję za zaangażowanie w święto Konstytucji 3 Maja. Zapraszam państwa 13, 14 i 15 czerwca  na Dni Grudziądza.

 

Radny Łukasz Mizera

            Ja mam pytanie odnośnie promocji tych kierunków, bo tym rozmawialiśmy, gdy wprowadzał Uniwersytet Mikołaja Kopernika te wcześniejsze kierunki w Grudziądzu i po tym, co Pana Prezydent wyświetlił, to widać że zainteresowanie jest, ale nie jest ono spektakularne. Na pewno apel swój możemy kierować  również do mediów, ale co my ze swojej strony, czy mamy już jakiś pomysł, żeby ta promocja tych nowych kierunków, one są bardzo atrakcyjne, ale żeby przebiegła w lepszy sposób, niż poprzednim razem.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Dziękuję za to pytanie. Rzeczywiście bardzo istotne jest, bo tworzenie kierunków, no chodzi o to, żeby na tych kierunkach ktoś był. Szanowni państwo, rozmowy o tworzeniu nowych kierunków nabrały rozpędu od stycznia, procedury wybiorcze, jeżeli chodzi o UMK nieco zakłóciły nam rytm naszych przygotowań. 11 kwietnia  dopiero się okazało, jakie będą nowe władze w UMK i te nowe władze podjęły ostateczne decyzje o tych kierunkach. Ja zdaję sobie sprawę, że tegoroczni maturzyści powinni mieć wiedzę wcześniej nieco, na jakich  kierunkach chcą studiować. W związku z czym odpowiadam na to pytanie następująco – już polecenia zostały wydane, Pan Kierownik Wydziału Edukacji przygotuje stosowne informacje do sąsiednich burmistrzów, starostów, informacje będą imiennie kierowane do dyrektorów szkół, gdzie są maturzyści, jak również będą w prasie i będą również na naszej stronie internetowej, jest to w tej chwili przygotowywane.

 

Radny Eugeniusz Piasecki

            Mam krótkie pytanie odnośnie tych nowych autobusów i chciałbym się dowiedzieć, czy w związku z tym, że zmieniono trasę przejazdu autobusów, że będą jeździły ulicą Ikara, czyli środkiem osiedla, czy te autobusy, to są te autobusy, które będą tam jeździły.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Po okresie dwóch tygodni, gdzie te autobusy mają jeszcze taki okres związany z docieraniem tych autobusów, to one będą tez między innymi na tej trasie.

 

Radny Witold Kraśniewski

            Pan Prezydent w swoim wystąpieniu stwierdził, że OPEC przystąpił do ogrzewania peletem.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Ja stwierdziłem, że uruchomił produkcję peletu, to nie jest to samo, co ogrzewanie. Produkcja peletu, czyli przygotowuje się do spalania tego peletu.

 

Radny Witold Kraśniewski

            Ja rozumiem, że będzie ogrzewanie, bo stwierdził Pan, że będzie tańsza energia dla mieszkańców. W związku z tym, ja mam pytanie, czy mógłby Pan przybliżyć termin, kiedy będzie ta energia dla mieszkańców tańsza, bo Pan stwierdził, że będzie tańsza energia dla mieszkańców Grudziądza, czy może Pan przybliżyć termin, kiedy będzie ta energia tańsza dla mieszkańców Grudziądza.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Oczywiście na to odpowiem, tylko nie w tej chwili, bo trzeba wszystko wyliczyć, przygotować, bo jest to również związane z cena skupu surowca od rolników, z podpisaniem wieloletnich kontraktów i Z zapewnieniem odpowiednich surowców na te cele. Również informuję Pana i państwa radnych, że nie  tylko OPEC BIO będzie miał linię technologiczna związaną z peletem ze słomy rzepakowej i ze słomy pszennej, ale również uruchamiamy sprawę związaną z peletem z trocin i wtedy dopiero, jeżeli będą podpisane kontrakty i będą znane koszty wykupu, to poinformuję państwa radnych, jaka będzie cena ciepła, jeżeli chodzi o ogrzewanie peletem. W tej chwili jest to na razie niemożliwe., na pewno będzie tańsze. Mieszkańcy mogą się cieszyć, że mamy alternatywne źródło ogrzewania, które daje szansę, że na pewno będzie tańsze ogrzewanie.

 

/Wykaz zarządzeń stanowi załącznik Nr 4 do protokołu/

 

Ad. 3

            Uchwala zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2008 r.

 

            Nie było pytań, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów /za 18, przeciw 1, wstrzymało się 2/ przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała Nr XXIV/57/08 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 5 do protokołu/

 

Radny Andrzej Wiśniewski

            Dziś dostaliśmy autopoprawkę z konsekwencjami na ponad 4 mln zł. Ja nie wiem czy ja jestem za czy przeciw. Natomiast wypadałoby żeby tego typu poprawkę, my tu nie mówimy o 10 zł, mówimy o poważnych sprawach, żeby tego typu poprawki jeżeli je  nam się podrzuca przed sesją a nie na komisjach o9bowiązkowo wymagały omówienia i przedyskutowania. Tak to przychodzimy, znajdujemy świstek papieru i się okazuje, że jego konsekwencja sa 4 mln zł. Ja rozumiem autopoprawki zgłaszane w terminie właściwym czyli na posiedzeniach komisji. Natomiast jeżeli jest autopoprawka wnoszona na samej sesji to wydaje się, że powinna być omówiona. Dlatego głosowałem przeciw bo takiej informacji nie dostałem a nie lubię podnosić ręki za decydującą o 4 mln zł publicznych pieniędzy nie wiedząc nad czym głosuję.

 

Radny Witold Kraśniewski

Chciałbym dodać do słów mojego przedmówcy, że tym bardziej, że4 dostaliśmy to o trzynastej, tym bardziej, że nie ma uzasadnienia. Jest tylko, że udziela się 300 tys. Geotermii. Tu potwierdzam wypowiedź pana radnego Wiśniewskiego. Nazwać to można lekceważeniem tych, którzy podjąć mają uchwałę. Nie pierwszy raz na tej Sali spotykamy się z takim zjawiskiem.

 

Przewodnicząca Rady Małgorzata Kufel

            Przypominam wszystkim radnym, że często na sesji otrzymujemy różnego rodzaju autopoprawki i jest moment na zapoznanie się z tym co jest na biurku. Natomiast ja państwa zapytałam czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie. W związku jesteśmy po tym punkcie i dyskusja jest bezprzedmiotowa.

 

Radny Przemysław Ślusarski

            Ja chciałbym zwrócić uwagę, że nikt nikomu nie odebrał głosu. Każdy mógł zadać pytanie, mógł swoje wątpliwości zgłosić i uzyskałby odpowiedź. Jak pani przewodnicząca p0owiedziała pan radny Kraśniewski zagłosował za ta uchwała a teraz ma pytanie dlaczego to jest tak a nie inaczej. Trochę za późno.

 

Przewodnicząca Rady Małgorzata Kufel

            Proszę państwa, ja mam propozycję: pkt 3 uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu miasta na 2008 rok został przegłosowany i mam propozycję do państwa, jeśli macie uwagi, chcielibyście wnosić w tej sprawie, sposobu dostarczania materiałów, autopoprawek, bardzo proszę zachować porządek, punkt ostatni sesji to są uwagi, wolne wnioski, zapytania i bardzo bym porosła żeby w  tym punkcie państwo ten element zawarli.

 

Ad. 4

Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie cen urzędowych biletów za korzystanie ze środków komunikacji miejskiej

 

Nie było pytań, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów /za 20, wstrzymało się 12/ przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała Nr XXIV/58/08 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 6 do protokołu/.

 

Ad. 5

Uchwała w sprawie przyznania dotacji na prace konserwatorskie przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków

 

Radny Andrzej Wiśniewski

            Szanowni państwo, ja mówiłem na ten temat na posiedzeniu komisji, zabierał głos również radny Kraśniewski, natomiast powiem szczerze, że jest mi niezręcznie o tyle, że jestem jak najbardziej za wspieraniem przez miasto renowacji zabytków sakralnych, nie wiem czy nie powinniśmy ich bardziej wspierać niż dotąd t6ylko, że wszystko trzeba robić rozsądnie i pamiętając o tym, że dysponujemy publicznymi pieniędzmi. Dziś cała Polska, wszystkie polskie samorządy podnoszą jeden wielki krzyk o to, że nie mają pieniędzy na pozyskiwanie środków z UE, że nie maja  na wkłady własne itd. Taki krzyk rozlega się z całej Polski. Jedynie w Grudziądzu chyba mamy inne problemy czyli tego problemu nie mamy. Dlaczego? Odsyłam do „Nowości” 23 maja br. artykuł „samorząd województwa wesprze remonty konserwatorskie 19 zabytkowych obiektów w cały regionie”. Na liście beneficjentów zabrakło jednak Grudziądza. I niestety z marszałkowskie dotacji nie skorzystają grudziądzkie obiekty sakralne, zarówno parafia pw. Św. Mikołaja jak i Zakład Karny, gdzie znajduje się zabytkowy kompleks klasztorny z kościołem garnizonowym nie pokusiły się o wystartowanie o marszałkowskie pieniądze. No i oczywiście nie pokusiło się również miasto, które zatrudnia specjalnie konserwatora zabytków. Jak rozumiem Grudziądz tych pieniędzy nie potrzebuje. Dlatego ja patrząc na te 150 tys. zł, które mamy przeznaczyć na remont tego dachu cały czas myślę o nich, że po pierwsze, że pochodzą z kieszeni grudziądzkiego podatnika, a po drugie, że naszym zadaniem jako Rady Miejskiej, której obowiązkiem jest dbanie o należyte wydatkowanie publicznych pieniędzy, że z tych 150 tys. zł mogliśmy zrobić 450 tys. ale z jakiś powodów nam się nie chciało. I myślę, że powinniśmy mieszkańcom wytłumaczyć czemu mogąc mieć 450 tys. machnęliśmy na to ręką. Dlatego jakkolwiek będę głosował za tą uchwałą bo nie chciałbym parafii przysparzać kłopotów z powodu mojego głosowania to powiem, że głosuję z ciężkim sercem ponieważ mam świadomość, że lekką ręka machnęliśmy na te 300 tys. zł jakie można było pod te 150 tys. pozyskać. I taka jest prawda. Dziś takie są czasy, że to jest jedyna i niepowtarzalna szansa kiedy pod każdy zainwestowany pieniądz można dostać dwa razy więcej pieniędzy z UE. Jeżeli się tego nie robi to postępuje się na szkodę miasta, za które ponosimy odpowiedzialność. Odsyłam wszystkich do tego artykułu „Nowości” bo on tylko potwierdza to co teraz powiedziałem.

 

Radny Witold Kraśniewski

            Pani Przewodnicząca, szanowni radni, w zasadzie mój przedmówca powiedział to co ja chciałem powiedzieć ale dopowiem jeszcze tyle, że z tego artykułu „Nowości” wynika, że ks. Infułat nie wiedział, że można o takie środki się starać. Proszę państwa, to nie wytrzymuje krytyki, z bólem serca. Jestem jak najbardziej za tym, no ale to, że ktoś nie wie o tym, że można wziąć pieniądze to nie tłumaczy i najłatwiej oczywiście odwołać to do nas radnych czyli do kieszeni podatników…. (koniec kasety 1A)…… do kadencji poprzednika Andrzeja Wiśniewskiego gdzie nie potrafił jako chyba jedyne miasto, jako jedyny prezydent 100-tysięcznego miasta wybudować oczyszczalni ścieków ze środków UE. Inne miasta mniejsze pobudowały ze środków nie własnych a my nie potrafiliśmy i w dalszym ciągu nie potrafimy i się odwołujemy do podatników naszego miasta.

 

Radny Eugeniusz Piasecki

            Pani Przewodnicząca, wysoka rado, chciałbym zgłosić wniosek o zakończenie dyskusji.

 

Przewodnicząca Rady Małgorzata Kufel

            Jest wniosek formalny, jeśli nie będzie sprzeciwu wniosek przechodzi.  Wniosek przeszedł. Dyskusja zakończona.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Pani Przewodnicząca, szanowni radni, nie można zostawić uwag dwóch panów radnych na temat, że nie chciało się nic zrobić, że lekką ręką itd. Na spotkaniu radnych, na komisjach tłumaczyłem państwu dlaczego kościół jest remontowany w taki sposób. Dwie wichury spowodowały uszkodzenia na dachu i nie można było czekać na żaden program rewitalizacji ani na żadne projekty. Nie rozumiem dlaczego panowie radni do wiadomości tego nie przyjęli. To jest demagogia co wy panowie uprawiacie. Proszę państwa zgadza się, te wnioski co były w „Nowościach” były składane w roku 2007 na rok 2008. My złożymy w tym roku do końca września wnioski na rok 2009, na kościół, który jest w zakładzie karnym wspólnie z centralnym zarządem więziennictwa i złożymy również wnioski na inne zabytki. Wniosków się nie rozpatruje z tygodnia na tydzień tylko z rocznym wyprzedzeniem. W tej chwili remont kościoła farnego jest remontem awaryjnym w wyniku dwóch wichur. I tak państwu tłumaczyłem na komisji radnych.

 

Radny Witold Kraśniewski

            Nie wytrzymuję tego co mówi pan Prezydent. Panie Prezydencie uważam, że i radny Wiśniewski i ja  potrafimy się wsłuchać w to co pan mówi. Byłem na tej komisji, na której się pan wypowiadał w tej materii i chcę powiedzieć, że pańskie argumenty absolutnie nie przekonały zdrowo myślących ludzi. Bo to właśnie był argument, te wichury to był argument na to żeby wystąpić o środki. Pan uprawia demagogię a nie my, pan mi imputuje. Po prostu nie potraficie postarać się o środki taka jest prawda.

 

Następnie przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów /za 16, przeciw 1, wstrzymało się 4/ przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała Nr XXIV/59/08 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 7 do protokołu/.

 

Ad. 6

Uchwała w sprawie utworzenia gminnej jednostki organizacyjnej zarząd Dróg Miejskich

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Pani Przewodnicząca, wysoka rado, chciałbym poprosić o poprawkę w statucie w paragrafie 11 po punkcie 6 powinien być 7 i 8. a nie 8 i 9.

 

Nie było dyskusji, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska jednogłośnie /za 21/ przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała Nr XXIV/60/08 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 8 do protokołu/.

 

Ad. 7

Uchwała w sprawie  przyjęcia „Programu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną”

 

Nie było pytań, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska jednogłośnie /za 21/ przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała Nr XXIV/61/08 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 9 do protokołu/.

 

 

Ad. 8

            Uchwała w sprawie przyjęcia „Programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie”

 

Radny Andrzej Wiśniewski

            Ja  nie tyle w formie pytania, bo ja oczywiście popieram jak najbardziej program przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Natomiast, ja nie do końca być może wiem, nie jestem teraz tak na bieżąco, może Pan Kierownik Wydziału Oświaty, albo Pani Kierownik Wydziału Spraw Społecznych to wyjaśni. Chodzi mi o to, żeby przy przyjmowaniu tego typu programów działania nie wylewać dziecka z kąpielą. Ja ostatnio byłem zbulwersowany, ponieważ moja córka, uczennica czwartej klasy, która zapewniam państwa i proponuję, żebyście mi wierzyli, no nie podlega żadnej przemocy w rodzinie, ani nie jest maltretowana, ani innych nie dopuszczamy się na niej spraw i naraz wróciła ze szkoły roztrzęsiona, wstrząśnięta, itd. Opowiada, że na lekcji wychowania fizycznego zgonili wszystkich do jakiejś sali i był jakiś pan i wyświetlił im film o maltretowaniu dzieci i z  tego, co ona opowiedziała, to film zawierał wiele scen drastycznych. Podobno to jest robione w ramach jakiegoś programu, mam nadzieję, że nie takiego jak ten, to jest pewnie jakiś wyżej program. Ja nie bardzo mogłem się dowiedzieć, kim ten pan był, podobno się tam czymś  wylegitymował, miał jakieś polecenie z Kuratorium, czy skądś. Ja mam taką uwagę, ja jako rodzic i myślę, że to dotyczy wielu rodziców, ja naprawdę życzę sobie, żeby moja córka w tym zakresie żyła w błogiej nieświadomości, że cos takiego w ogóle istnieje. Ja sobie nie życzę, żeby w szkole z tej nieświadomości w taki, czy inny sposób ja wyprowadzać, ona jest dzieckiem, sama przemocy nie doświadcza i uważam, że jest za mała, żeby ją ktoś tego typu faktami epatował. Dlatego, korzystając z tego, nie mając oczywiście nic przeciwko temu programowi, ja wierzę, że na podstawie tego programu z żadnego cyklu prelekcji po szkołach dla 11 – latków na temat maltretowania w rodzinie z drastycznymi filmami nikt nie zorganizuje. Proponowałbym, żeby nasze władze oświatowe tutaj zwróciły uwagę, gdyż uważam, ze jest to niewłaściwe i jako rodzić się na to po prostu nie godzę.

 

Przewodnicząca Rady Małgorzata Kufel

            Pozwolę sobie też zdanie zając  na ten temat, oczywiście o tym, o czym mówił Pan radny Wiśniewski można się do tego ustosunkować lub nie, oczywiście szkoły, jak zwykle są dwie w każdej sprawie. Nie mniej każdy rodzic ma prawo do tego, by decydować o wychowaniu również w szkole i musi mieć wpływ na wychowanie w szkole. Jestem przekonana, że jest realny wpływ poprzez kontakt chociażby z wychowawcą, czy pedagogiem szkolnym, czy dyrektorem szkoły. Oczywiście trudno wymyślić sobie wszystkie sytuacje, które dziecko może w szkole spotkać, bo trudno tak daleko antycypować, natomiast takie pewne nurty, czy ogólne założenia co do wychowania dziecka w szkole rodzic musi  i ma realny wpływ na to w jaki sposób jego dziecko jest poddane procesowi wychowawczemu. Sądzę, że z tego realnego wpływu po prosu warto i trzeba korzystać.

Natomiast rzecz jasna ten program tego nie dotyczy.

 

Nie było więcej pytań, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska jednogłośnie /za 21/ przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała Nr XXIV/62/08 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 10 do protokołu/

 

Ad. 9

Uchwała w sprawie przyjęcia „programu promocji zatrudnienia i aktywizacji lokalnego rynku pracy na lata 2008-2015

Nie było pytań, przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska jednogłośnie /za 21/ przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała Nr XXIV/63/08 Rady Miejskiej Grudziądza stanowi załącznik Nr 11 do protokołu/

 

Ad. 10

Uchwała w sprawie likwidacji Miejskiego zakładu Użyteczności Publicznej w Grudziądzu

 

Radny Marek Czepek

            Pani Przewodnicząca, w imieniu połączonych klubów Pis/RdG proszę o 15 min. przerwę.

 

Została ogłoszona 15 minutowa przerwa. Po przerwie obrady zostały wznowione.

 

Radny Andrzej Wiśniewski

            Proszę państwa, mamy podjąć, uważam, bardzo ważna decyzję w sprawie likwidacji MZUP-u. uważam, że po pierwsze tej decyzji nie można podjąć bez pewnej analizy, bez uświadomienia pewnych faktów a ponadto uważam, że jest to decyzja, której podjąć nie powinniśmy albo wręcz, której podjąć nam nie wolno. Przypomnę kilka faktów. MZUP był pomysłem na czasy dramatyczne. W momencie kiedy bezrobocie było ponad 30% miał być narzędziem, które rozwiązywać maiło pewne problemy związane z najróżniejszymi formami bezrobocia. Dziś na rynku pracy dużo się zmieniło natomiast bynajmniej powody, dla których ten zakład był powoływany nie ustały, one nadal istnieją ze względu na to, że MZUP miał pomagać przede wszystkim tym bezrobotnym, którzy nie znajdą pracy w tym mieście bez względu na to czy bezrobocie będzie 30%,czy 20 %, czy 7%. To sa ludzie bez wykształcenia, bez kwalifikacji, to są ludzie na 2 - 3 lata przed świadczeniami emerytalnymi itd. i nie łudźmy się nawet jak bezrobocie będzie 5% to dla tych ludzi pracy nie będzie. W związku z tym myslę, że powody, dla których ten zakład był powoływany nadal istnieją. Ponadto my nigdy nie powoływaliśmy tego zakładu z takim założeniem, że on będzie wychodził na zero tylko przy głębokich dotacjach z PUP. Takiego założenia nie było i takiego założenia nie należy przyjmować. Przypomnę, że tworząc ten zakład pani Katarzyna Bozińska, bo ona opracowała jego koncepcję, potem przygotowała wszystkie dokumenty do tego i wreszcie zorganizowała ten zakład i nim kierowała, to przypomnę, że zakład ten bez większego problemu i inwestując w sprzęt wykazał w pierwszym roku 316 tys. wpłacił do budżetu, w kolejnym 116 tys. W sumie w dwóch latach swojego funkcjonowania 432 tys. prowadząc przy tym inwestycje. Oczywiście miasto później, bo było założenie, że nie chcemy zarabiać na tym zakładzie w formie dotacji te pieniądze zwracało i to był rzeczywisty wynik działalności finansowej zakładu. I nadal normalnie kierowany przez sprawną osobę zarządzającą zakład budżetowy , który ma pewną zaletę,  ułatwienie jakim jest możliwość otrzymywania zleceń bez przetargu jest w stanie na lokalnym rynku przy dzisiejszej sytuacji jaka jest na rynku różnych usług spokojnie funkcjonować. Dlatego uważam, że jakkolwiek utworzenie tego zakładu bardzo dużo nas kosztowało i zabiegów i trwało wiele miesięcy zlikwidować to można bardzo łatwo natomiast uważam, że nie jest to uzasadnione. To jest pierwszy powód, dla którego nie powinniśmy tego zakładu likwidować. Ponadto w uzasadnieniu, które tu zostało podane jest napisane, że to zmiana w interpretacji przepisów. To nie do końca jest prawdą. Ja chciałbym, nie jestem pamiętliwy, ale chciałbym przypomnieć, że kilka miesięcy temu wołaliśmy na tej Sali żeby nie zmieniać statutu tego zakładu ponieważ niszczymy jego status zakładu użyteczności publicznej i mogą wystąpić problemy z możliwością otrzymywania pracowników z PUP. Jak groch o ścianę. W mojej ocenie dzisiejsze kłopoty zakładu związane z tym bo ten zakład ma dużo większe kłopoty wynikające z czego innego, one wynikają z tej zmiany którą wtedy Rada Miejska przyjęła.

            Ostatni czy kolejny powód, dla którego nie należy tego zakładu likwidować bo uważam, że on jest w stanie funkcjonować, można go w kilka tygodni ostwic na nogi pod warunkiem, że tam zaczną obowiązywać normalne reguły gry, tam ktoś kto ma zielone pojęcie o zarządzaniu się zajmie. Nie należy go likwidować również dlatego, że nie rozmyć odpowiedzialności za rzeczy, które się stały i przed którymi nie uciekniemy.

            Teraz przechodzę do rzeczy najistotniejszej i bynajmniej nie będę tu mówił o złych decyzjach podejmowanych na skutek decyzji Rady Miejskiej typu rozszerzenie działalności, zakup śmieciarki. Nie chcę podawać dalej bo tu padały apele do honoru, do innych rzeczy. My dziś już wiemy ile ten teatr kosztował. To były najdroższe bilety do teatru jakie mieszkańcy Grudziądza sobie kupili. Ale to są sprawy tylko rzędu kilkuset tysięcy zł. Prawdziwy dramat zaczyna się przy wysypisku. Pozwólcie państwo, że ja spróbuję uporządkować waszą wiedze na temat wysypiska. Jak wiadomo wysypisko miasto wybudowało sobie w klatach 1995-1996. Była to bardzo nowoczesna szwedzka technologia i ona się rządziła pewnymi wymogami. Nie wiem, dziś nawet nie warto się nad tym zastanawiać czy rozstrzygać bo to jest jałowa dyskusja czy ktoś nie przeprowadził wystarczająco głębokich badań, czy te śmieci z Grudziądza były inne niż śmieci ze Szwecji. Tysiące powodów. Generalnie czy to wynikało z błędów przyjętej technologii, czy z zaniedbań, czy świadomej dewastacji dziś nie wiem i tego nie będę rozstrzygać. Dość, że kilka lat temu stanęliśmy rzeczywiście przed problemem jak uratować miliony zainwestowane w budowę tego wysypiska i jak przywrócić mu sprawność technologiczna i zakładane parametry. Bo wtedy już było wiadomo, że to składowisko, ta technologia nie odpaliła, że praktycznie pryzmy, które zostały zasypane się nie zrekultywują a więc główne założenie technologiczne tego wysypiska nie zostanie zrealizowane. Przypomnę również, że w kadencji 1998-2002 na wysypisku wybudowano również za cenę kilku mln zł węzeł segregacji odpadów. Zawsze uważałem, że to nie była dobra lokalizacja. Węzeł jest ok. ale zlokalizowany akurat na wysypisku to nie jest dobry pomysł. Ale cóż? Jest rok 2002 mamy węzeł wybudowany, trzeba go przyjąć i jakoś wykorzystać. I wtedy uznaliśmy, że jedyną metodą na uratowanie wysypiska jest otwarcie zniszczonych przez złą eksploatację albo błędy technologiczne pryzm. Przepuszczenie ich zawartości przez węzeł segregacji, który na szczęście mieliśmy, wtedy on się stawał jakoś sensowny w tym miejscu. Jest to temat do udźwignięcia. To się da zrobić UE na tego typu cel jakim jest rekultywacja czy ratowanie bardzo ekologicznej technologii  pieniądze daje. Natomiast czas miały nam dać nowe pryzmy na różne rodzaje odpadów, które kosztem kilku milionów wspomagane przez fundusz ochrony środowiska w poprzedniej kadencji wybudowaliśmy. I pamiętam, że oddając te pryzmy do eksploatacji szczególną uwagę zwracałem na to że nie wolno ich zniszczyć tak jak zniszczono pozostałe ponieważ to odbierało realność temu planowi. My potrzebowaliśmy 3-4 lat i po to te pryzmy zostały wybudowane na dwa różne rodzaje odpadów. Zainwestowaliśmy w poprzednich 4 latach żeby uzyskać 3-4 lata na to abyśmy byli w stanie pozyskać unijne środki i przystąpić do ratowania wysypiska śmieci. Wtedy też dopuszczaliśmy oddanie wysypiska wodociągom z dwóch powodów. Po pierwsze istotnym elementem planu było uzupełnienie zawartości pryzm odpadem biologicznym z oczyszczalni ponieważ śmieci8 z Grudziądza nadal nawet po przesortowaniu nie mają tych właściwości, które zakładała technologia. Ale uzupełnione o wkład biologiczny z oczyszczalni można było uzyskać te parametry, które Szwedzi na nim zakładali. Po drugie wodociągi jako firma maja duże doświadczenie w prowadzeniu dużych unijnych projektów infrastrukturalnych więc zakładaliśmy, że najsprawniej to przeprowadzą. Plan został wdrożony i konsekwentnie realizowany. Najpierw przez panią Katarzynę Bozińską, która aktywnie uczestniczyła w tworzeniu tego planu a następnie przez jej następcę. Działał węzeł segregacji i wreszcie po długim czasie, po wojnie jaką trzeba było stoczyć z autorem oprogramowania komputerowego dla generatora gazu, to była droga przez mękę, również został odpalony generator. Działał na tyle na ile w tych zepsutych pryzmach powstawało. Ale to się zaczynało dziać. I tak się działo do czasu. Katastrofa zaczęła się po powierzeniu przez pana Prezydenta Malinowskiego funkcji dyrektora MZUP-u panu Matuszczykowi. I to co dziś się stało z tymi dwiema pryzmami, jedyną nadzieją, która dawała nam szansę na uratowanie tego wysypiska a pamiętajmy, że dziś to wysypisko jest warte chyba z kilkadziesiąt milionów zł. były te dwie pryzmy, które zostały przygotowane. Proszę zobaczyć co w nich jest, co się w nich znajduje. Tam doszło do sabotażu. Jak ja czytam dziś, że jedynym dochodem MZUP była eksploatacja   tego wysypiska to ja się łapię za głowę. Wiecie ile dziś w sumie będzie kosztowało mieszkańców każde 100 tys., które MZUP z tego wysypiska wziął? Co najmniej 500 tys. taka była marketingowa rentowność działalności pana Matuszczyka. Przecież to się w głowie nie mieści. Raz, że odebrano szansę na uratowanie tego wysypiska, zniszczono dwie pryzmy, na które wydatkowaliśmy w poprzedniej Kadencji kilka mln zł. od grudnia nie działa węzeł segregacji odpadów, na który wydaliśmy 4,8 mln zł, nie działa generator gazu, nic ta doszło do katastrofy, rzeczywiście jeden problem dyrektor Matuszczyk rozwiązał genialnie. My tez mieliśmy problem jak zrobić żeby śmieci były wywożone do Grudziądza a nie do Niedźwiedzia. I ten problem dyrektor Matuszczyk rozstrzygnął. Dziś Grudziądza nie ma. I to jest perspektywa, którą najprawdopodobniej będziemy ćwiczyć tylko, że nadal problem pozostaje wydatkowanych potężnych pieniędzy w wysypisko śmieci a to wysypisko nie zniknie, je trzeba będzie zrekultywować. Tylko sobie nie bardzo wyobrażam jak? To wysypisko robione tak jak mówiłem, że przy poprawnej eksploatacji, przy wykorzystaniu tych pryzm jakie wybudowaliśmy, przy zdobyciu środków na rekultywację starych pryzm z UE można je było uratować ale dziś takiej możliwości nie ma. Dlatego uważam, że nie ma potrzeby ani nie wolno nam zlikwidować tego zakładu z kilku powodów. Po pierwsze Grudziądz nadal potrzebuje takiej firmy, która będzie udzielała pomocy temu rodzajowi bezrobotnych. Ten zakład odpowiednio zarządzany może się bilansować. Po trzecie my nie możemy podjąć decyzji o likwidacji tego zakładu nie rozliczając tego co się dokonało na wysypisku śmieci. Tego zrobić na nie wolno. Dlatego apeluję do państwa żebyście tej decyzji nie podejmowali i jednocześnie zobowiązali pana Prezydenta do tego aby natychmiast zmieniając kierownictwo tego zakładu przynajmniej doraźnie …….(koniec kasety 1B) ….. Natomiast kwestia wielomilionowych strat jakie przyniosła miastu krótkotrwała ale niestety bardzo niszcząca eksploatacja tego wysypiska przez MZUP pod zarządem pana Jacka Matuszczyka musi doczekać się swego wyjaśnienia.

 

Radny Łukasz Mizera

            Panie Prezydencie, szanowni radni, na początku chciałbym pogratulować panu Prezydentowi bo rzeczywiście w sposób błyskawiczny zlikwidował bezrobocie wśród skandujących tłumów na tej sesji, o której mówiliśmy niedawno. Jest to osiągnięcie naprawdę spektakularne i nie dowiemy się gdzie ci ludzie będą pracowali, gdzie pracują dziś, gdzie będą pracować za chwilę ale to tylko taka dygresja, ja o tym mówiłem na komisji. Tak naprawdę tu radny Wiśniewski dotknął pewnej ważnej kwestii. Otóż szanowni państwo musimy sobie uświadomić czym jest to uzasadnienie likwidacji zakładu. To uzasadnienie, które otrzymaliśmy w mojej ocenie jest nie do przyjęcia. Ono jest zwykłą próbą zatuszowania wielu spraw, włącznie ze swoja nieudolnością jak i nieudolnością ludzi, którym pewne sprawy się powierzyło. Otóż pierwsza i kluczowa sprawa to pytanie na podstawie jakiego konkursu pan Matuszczyk otrzymał to stanowisko? Kiedy ten konkurs się odbył? I czy to nie jest tak, że ten pan zaczynał swoją działalność tam jako świetny menadżer z poręczenia naszej koalicji samorządowej i jako p.o. dyrektora. Jeśli tak rzeczywiście jest to dla mnie to nie jest konkurs. Co najwyżej konkurs na nepotyzm. To jest pierwsza sprawa, o której powinniśmy pomyśleć, na podstawie jakich kryteriów przyjmuje się ludzi do pracy i komu powierzamy tak odpowiedzialne stanowiska.

            Następna sprawa, to, to co się stało na wspomnianej sesji. Tam rzeczywiście próbowaliśmy urynkowić działalność tego zakładu, wpuścić wolną konkurencję. Możemy dziś apelować, my to robiliśmy na poprzedniej sesji też, te apele na nic się nie zdały, te dzisiejsze żadnego  ciekawego rozwiązania nie przyniosą a trzeba uświadomić sobie, że nic dzięki temu nie uzyskaliśmy, pragnę państwu przypomnieć, że to jest 20 tys. zł starty za pierwsze trzy miesiące. Jest to wspaniała działalność na wolnym rynku, to miało poprawić sytuację finansową tych ludzi i zakładu. Jest to wynik imponujący, godny pozazdroszczenia. Ale zrodziło to inny problem – konflikt i tak naprawdę wcześniej jak ten zakład zamykał się jakimś bilansem to rzeczywiście można by się zastanawiać jak to wysypisko funkcjonuje. My przynajmniej z częścią z państwa mieliśmy okazję odwiedzić to wysypisko niedawno i jedyne jakie słowo pozostaje to jest składowisko, tam nie ma żadnej neutralizacji, unieszkodliwiania, te pojęcia tam nie istnieją. Tam będzie problem żeby cokolwiek zrobić. Ja może wyprzedzę państwa myśli ale uważam, że nikt nie porwie się na rekultywację tych pryzm a uważam, że jedyne rozwiązanie jakie pozostaje nam do zaproponowania to przysypanie wszystkiego ziemią i poszukanie nowego miejsca na wysypisko. W związku z działalnością zakładu wiąże się jeszcze cmentarz, targowiska. Ja wiem, że ci, którzy walczyli o dobro mieszkańców tych najbiedniejszych dziś z czystym sumieniem ten zakład rozwiążą i wiem, że jak powiem jeszcze z dwa słowa to zaraz usłyszę, że jestem demagogiem pewnie ale fakty mówią same za siebie. Dziś nie ma odpowiedzialnych za tę sytuację. Dziś winna jest generalnie sytuacja na rynku pracy w Grudziądzu oraz opinia prawna wydana przez Marszałka. Problem polega na tym, że to jest opinia prawna, ja po części się z tym zgodzę. Rozmawiałem z jednym z doktorów prawa UMK. On jasno powiedział, że jeśli taki zakład prowadzi działalność zbliżoną do działalności pożytku publicznego to można tego bronić czy próbować w jakikolwiek sposób. W momencie kiedy jest to działalność urynkowiona jak konkurencja co do wywożenia odpadów to problem jest dużo większy. Nałożyło się na nieszczęście tego zakładu kilkanaście spraw. Prawda jest taka, że ja będę bronił tego zakładu bo uważam, że on jest potrzebny. Ale musimy sobie uświadomić jedno. Jeżeli ze strony organu wykonawczego jakim jest Prezydent nie zostaną powzięte żadne kroki zmierzające w celu reaktywacji tego zakładu to do niczego to nie prowadzi. Za pół roku zobaczymy takie sprawozdanie finansowe z wypisanym milionem zł straty i usłyszymy, że to jest nasza wina, że my w porę tego zakładu nie rozwiązaliśmy. Jest mnóstwo możliwości aby ten zakład funkcjonował dalej. Jeżeli jeszcze ktoś mówi, że będzie potrzeba wywożenia odpadów, bo takie zdania też słyszałem, to informuję, że podstawy będą od stycznia, lutego 2009 r. gdy będą obowiązywały palny miejscowe a nie teraz, po tej czerwcowej sesji, która odbędzie się w Urzędzie Marszałkowskim, a dopiero na tych sesjach na początku roku. I dopiero te uchwały będą obligowały do wywożenia śmieci na terenie swojej gminy.

 

Radny Witold Kraśniewski

            Uważam, że teraz stoimy przed bardzo ważną uchwałą, o niebagatelnym znaczeniu. Powinniśmy wszyscy zdawać z tego sprawę. Nie będę już powtarzał tego co powiedział radny Wiśniewski czy radny Mizera ale w zupełności podzielam ich zdanie. Chce dodać, żeby nie przedłużać. Sprawa jest na tyle ważna, że po wizytacji, po rekonesansie, widać, że z tym się nie da nic zrobić. Zmarnowane zostały miliony zł pieniędzy. W związku z tym likwidacja tego zakładu nie wytrzymuje krytyki. Uważam, że za nim taką decyzję chcemy podjąć to sprawa jest rozpatrywana przez Komisję Rewizyjną, nie wiem dlaczego to dziś staje na sesji kiedy komisja jeszcze  pracy nie zakończyła. Dlaczego więc dziś chcemy podjąć taką uchwałę. Ja jestem przeciwny  rozwiązaniu tego zakładu to powiem, że najpierw niech Komisja zakończy swoją działalność w tej materii i po drugie to powinno należeć do obowiązku organu wykonawczego musi się przyjrzeć obowiązkowo prokurator. Ja zapewniam, że w przyszły tygodniu jako radny tego miasta zgłaszam do prokuratora o tym co się stało z wysypiskiem śmieci. Z uwagi na te miliony. Słuszna jest uwaga radnego Mizery, który mówi o nepotyzmie. Wiadomo przychodzi nowa ekipa, modne to jest w Polsce jak na razie od 18 lat, zmieniają się prawie wszyscy urzędnicy, czego nie powinno być, na razie funkcjonują układy, nepotyzm a szczególnie dało się to zauważyć w tej kadencji.

            Kto to jest pan dyrektor Matuszczyk? No musiał zostać wynagrodzony przez pana Prezydenta. Dlaczego? Wszyscy chyba pamiętają kampanię wyborczą, przecież prowadził rewelacyjnie. Nie ważne efekty, ojczyzna zapłaci, miasto zapłaci. Dopowiem jeszcze, dam przykład zatrudnienia fachowca wybitnego na czas określony bo spełnił swoją funkcję w ocenie pana prezydenta – pełnomocnika ds. bezpieczeństwa, który miał tyle do czynienia z bezpieczeństwem co ja z władzami. Jeszcze jedno, o tych środkach unijnych. O tych, którzy potrafią coś zrobić i nie potrafią. Zwolniło się człowieka bo dojściu do władzy tej ekipy pana Wrzosa, który miał w palcu to wszystko. Bo trzeba było zatrudnić na to znowu człowieka, który znowu się przysłużył i tak to wygląda. Po to żeby wrócić po roku i tego pana zwolnić bo ani jeden ani drugi się do niczego nadawał. Temu prokurator też się musi przyjrzeć. Nasz prezydent nie tylko, że uprawia nepotyzm ale nawet nie potrafi dobrać sobie najbliższych pracowników.

 

Przewodnicząca Rady Małgorzata Kufel

            Chciałabym zwrócić państwu uwagę żebyście mówili do rzeczy a nie o wszystkim. Mówimy teraz o MZUP-ie . W związku z tym apeluję abyśmy mówili o treści uchwały jakkolwiek istotne elementy zawiera. Natomiast o wszystkich sprawach nie da się dziś mówić.

 

Radny Michał Czepek

            Ja się przyznaję z ręką na sercu, że tu w październiku nawoływałem żeby rozszerzyć statut MZUP-u o możliwość wywożenia śmieci czyli o tworzenie konkurencji w mieście. Takiej samej konkurencji jakiej już do października 2007 r. istniała na naszym rynku np. jeżeli chodzi o układanie np. kostki brukowej. Natomiast mam prośbę do pana Prezydenta aby powiedział co się stanie z pracownikami MZUP-u, z poszczególnymi składnikami majątku. Jednocześnie słyszeliśmy też tu głosy, że obecną sytuację czyli chwila kiedy mamy zlikwidować zakład wynika ze zmiany statutu. Natomiast już na połączonych komisjach poprosiliśmy pana dyrektora Pacuszkę z PUP-u aby powiedział czy to rzeczywiście zmiana statutu wpłynęła na fakt, że zakład nie może pobierać pomocy w postaci dotowanych pracowników.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Pani Przewodnicząca, zacznę może od radnego Kraśniewskiego. Sprawa jest rozpatrywana przez Komisję rewizyjną i nie ma żadnego związku, jest to skarga na dyrektora i ze sprawami organizacyjnymi nie ma związku. Natomiast co to jest nepotyzm to ja proszę aby pan radny zapoznał się w słowniku wyrazów obcych i zastanowił się kto ten nepotyzm tu stosował, kto zatrudniał rodzinę w Urzędzie i winnych instytucjach.

            Do prokuratora każdy z was może zgłosić co się dzieje. Liczne kontrole wysypiska odpadów w Zakurzewie Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska dwukrotnie, kontrole z Sanepidu kilkakrotnie, są to fachowcy w zakresie swoich obowiązków. Nie wykazały żadnych zaniedbań, były jakieś uwagi, możecie państwo radni zapoznać się z tymi kontrolami. Pan radny Wiśniewski po tak długim słowotoku powiedział nieprawdę. Dwie pryzmy nadal istnieją, jedna jest pusta, czeka, druga jest wypełniona w 50%.

            W latach 2002-2006, czyli za kadencji poprzedniego prezydenta Grudziądza nie znalazłem ani jednego dokumentu świadczącego o wystąpieniu z wnioskiem o dofinansowanie zewnętrzne związane z sytuacją wysypiska. Ani jednego wniosku. Teraz bardzo dziękuję za dobre rady. Poradzę sobie sam jako organ wykonawczy bez tych dobrych rad. Na spotkaniu komisji tłumaczyłem państwu, że nie można subsydiować zakładu jakim jest MZUP ze środków PUP. Nie ma na to żadnego wpływu zakup śmieciarki czy innego urządzenia, bo ja rozumiem, że chodzi o to, że staje się przedsiębiorcą. Śmieciarka była tylko wyrównaniem i doprowadzeniem do właściwej sytuacji tego co ten zakład już robił. Ten zakład obsługiwał targowiska, cmentarz i tak musiał wywozić śmieci. Więc to było logiczne, że państwo podjęliście taką uchwałę. Ja poproszę moich współpracowników jeszcze raz, publicznie, pana dyrektora Pacuszkę żeby jak najkrócej powiedział jakie SA możliwości wspierania przez PUP subsydiowania pracowników kierowanych do MZUP-u. Potem poproszę pana wiceprezydenta Sikorę jakie są kierunki związane z dalszym istnieniem wysypiska w Zakurzewie. My na dziś mamy 2% recykling, wysypisko odpadów we Włocławku ma 4%. To nie jest ten kierunek, w tej chwili duże skupiska miejskie raczej kierują się w spalarnie, w zakład odzysku energii i uzyskania ciepła z tych odpadów. Ale o to poproszę pana Sikorę.

 

Tomasz Pacuszka Dyrektor PUP

            Ja w wielkim skrócie ustosunkuję się do zagadnienia subsydiowanego. Są 4 opinie prawne, na zlecenie Urzędu Wojewódzkiego, Ministerstwa Pracy, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jak również radcy prawnego Urzędu. Te opinie są zbieżne, a mówią o tym, że MZUP jest beneficjentem pomocy publicznej więc nie ma możliwości zawierania umów chyba, że stan zatrudnienia zostanie uzupełniony i jest to przedsiębiorca. Istnieje tylko taka możliwość. Wiązało by się z tym, że MZUP jeżeli korzystałby ze środków PUP czy z zatrudnienia refundowanego a to znaczy robót publicznych i interwencyjnych musiałby zatrudniać osoby bezrobotne na kolejne 30 miesięcy.

 

Marek Sikora Wiceprezydent

            Ja też postaram się w kilku zdaniach powiedzieć o technologii jaka ewentualnie może być zastosowana na wysypisku. W kilku też daniach odniosę się do tego co zostało na tej Sali już powiedziane.

            Jak pan radny Wiśniewskie stwierdził, rzeczywiście rekultywacja, która rzekomo ma być pryzm ona jest niemożliwa. Równolegle orzekli tak fachowcy Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, który systematycznie współpracują nad prowadzeniem tego wysypiska jak i też fachowcy Uniwersytetu technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy. Tego się nie da zrobić. Jest tam za dużo związków rakotwórczych i rekultywacja tych pryzm zbyt wiele szkody dla zdrowia ludzkiego przyniosła zarówno pracowników jak i okolicznych mieszkańców. Rzeczywiście panie radny, nic pan nie zrobił żeby technologie zmienić. Zostały wybudowane pryzmy po to żeby dalej w taki sam sposób składować te odpady. Jak pan Prezydent wspomniał, pryzmy, ta duża po lewej stronie jest pusta, druga jest w 50% wypełniona. Ten węzeł segregacji śmieci dalej działa, jest w pełnej gotowości technicznej. Nie ma tam śmieci ale gdy on działał to odzyskiwał 2%-3% surowców wtórnych. Z całego strumienia odpadów na wysypisku 97% i tak składujemy w Zakurzewie i tak docelowo po paru latach staniemy przed problemem co dalej z technologią bo pryzmy nam się zapełnią. Co w tej chwili robimy? Wydz. Gosp. Komunalnej jest w stałym kontakcie z WIOŚ-em w sprawie zakupu i możliwości pozyskiwania pojemników do selektywnej zbiórki odpadów ale u źródła, u samych mieszkańców. Ten wniosek lada moment będzie pokazany. Z drugiej strony rozmawiamy z Urzędem Marszałkowskim na temat regionalnego Programu Operacyjnego i modernizacji tego składowiska. Niestety nie możemy   uderzyć do programu strukturalnego infrastruktura i środowisko ponieważ nasza aglomeracja wraz z powiatem jest poniżej 150 tys. mieszkańców a tam tylko takie składowiska obsługujące, takie aglomeracje mogą występować. Państwo wiecie, rok temu, przyjęli państwo uchwałę intencyjną mówiącą o zakładzie odzysku energii w technologii plazmowej. Nic w tej sprawie się nie potoczyło ponieważ partner, z którym podpisaliśmy porozumienie żądał gwarancji od prezydenta strumienia odpadów w najbliższych latach ponieważ chciał mieć monopol na odpady. Tego typu decyzji prezydent ponieść nie może ponieważ nie jest właścicielem odpadów. Nowa ustawa tzw. Śmieciowa nie doczekała się czytań w Sejmie. Rozmawiamy z inwestorami niemieckimi, którzy chcieliby zastosować technologie spalania śmieci, nie w technologii plazmowej ale normalnej czyli wymiana węzła segregacji śmieci na automatyczny. Ja mam przed sobą wstępną koncepcję dla zainteresowanych. Z drugiej strony prezes MWiO nawiązał kontakty z Bawarią i będzie zaproponowana inna technologia. Celowo rozmawiamy z kilkoma ludźmi żeby nikt nie miał monopolu i stał się bardziej pewny w negocjacjach. Dziś składujemy w tych pryzmach 97% odpadów to przy zastosowaniu nowych technologii na samo już składowisko będzie w postaci takiej zmielonej dobrej do ubijania zaledwie 25% tego co wjeżdża na składowisko będzie składowane w pryzmach.

 

Radny Piotr Jezierski

            Radni spotykają się w komisjach, rozmawialiśmy, wyciągaliśmy wnioski bez ograniczeń na temat tej uchwały. Dokładnie na sesji teraz powtarzają się te same dyskusje, które miały miejsce zaledwie kilka dni temu. Chciałbym złożyć w związku z tym wniosek o zakończenie dyskusji.

 

Przewodnicząca Rady Małgorzata Kufel

            Widzę, że jest sprzeciw.

 

Radny Łukasz Mizera

            Najpierw w kwestii wyjaśnienia, to nie jest tak, że komisja rewizyjna na podstawie skargi rozpoczęła swą działalność tylko kontrola MZUP jest jednym i podstawowym punktem przyjętego planu pracy komisji rewizyjnej na I półrocze 2008 r. My włączyliśmy skargę w zakres kontroli i kompetencje do zajęcia się tą skargą na podstawie głosowania na posiedzeniu przyjął na siebie zespół, który zajmuje się kontrolą MZUP-u i to są odrębne kwestie i nie można powiedzieć, że o tej kontroli nikt nie wiedział i z nienacka kontrola została rozpoczęta. Ja rozumiem, że nie dostanę odpowiedzi na to pytanie odnośnie kiedy był konkurs na dyrektora tej jednostki, jaki konkurs itd.?

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Ja oddzielam kompetencje radnych od organu wykonawczego. Konkurs nie musi być przeprowadzany jeśli jest pełniący obowiązki. Pan dyrektor pełni obowiązki i konkursu nie musi być i to było wielokrotnie mówione.

 

Radny Łukasz Mizera

            Jeśli dobrze rozumiem przepisy prawa to pełniący obowiązki jest na czas do momentu odbycia się konkursu i wyboru dyrektora.

 

Rady Witold Kraśniewski

            Do wiceprezydenta Sikory, ja bym pana prosił aby nas traktować poważnie. Ci, którzy byli na wysypisku, a było nas chyba 10 czy 11, widzieli ile odzysku można uzyskać a ile nie. Jak może pan kłamać, że 2-3% skoro tam leżą dziesiątki tysięcy ton gumy. Ja się pytam dlaczego tam ta guma leży. Odpady dywaników leżą, czy to jest zakład segregacji odpadów czy to jest składowisko? Jakim prawem tam leżą góry gumy?

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Ja rozumiem, że możemy dyskutować o gumie, o woreczkach foliowych, drzewie, gruzie. Na ten temat proszę aby wiceprezydent Sikora powiedział o gumie. Proszę zwiedzić inne wysypiska, proszę zobaczyć wysypisko w Niedźwiedziu, tak wyglądają wysypiska. A na temat gumy, ja rozumiem żebyśmy tu dyskusji nie dłużyli proszę pana wiceprezydenta Sikorę o odpowiedź.

 

Wiceprezydent Marek Sikora

            Gdyby pan radny Kraśniewski dobrze słuchał to by wiedział, że mówiłem o tym co zostało zgromadzone w pryzmach. Te dywaniki nie leżą w pryzmach, leżą za basenem, który odsącza pryzmy i leża i Czekaja na dalsze przetworzenie. Za te dywaniki nie została także naliczona opłata marszałkowska. W tej chwili 3 miesiące temu profesor z Bydgoszczy pobrał próbki i jest realna szansa, że z tych dywaników po zmieleniu będą prowadzone tzw. Termoizolacje do rur w ciepłownictwie. Pamiętajmy tez czemu te dywaniki tam leżą. Mamy w Grudziądzu firmę Vicher Caravelle. Z jednej strony zabiegamy o inwestorów a firma ta zatrudnia prawie 800 osób a z drugiej strony w mieście przyjaznym inwestorom ktoś od nich odpady odbierał. Te dywaniki, te hałdy tam z tyłu, większość z nich ponad 90% czeka na dalsze przetworzenie.

 

Przewodnicząca Rady Małgorzata Kufel

            Niewątpliwie tego rodzaju działalność jaką prowadził MZUP, mówię tu o zatrudnianiu osób, które kwalifikacji szczególnych nie posiadały a były w krótkim okresie do uzyskania świadczeń przedemerytalnych lub emerytalnych jest działalnością, która musi się cieszyć zrozumieniem i radością tych, którzy z tych świadczeń mogą korzystać.  Powiem, że jeśli składowisko odpadów w Zakurzewie przejmie jako element swojej działalności spółka miejska Wodociągi to będzie to niewątpliwie poprowadzone dobrze. Natomiast jedna uwaga bardziej techniczna, my nie likwidujemy obecnego na Sali Jacka Matuszczyka bo takie przez chwileę miałam wrażenie. Jeśli będą niezbędne procedury czy to w prokuraturze czy innych organach, które będą musiały wyjaśnić to takie zostaną podjęte i ……..(koniec kasety 2A)….. czy zwozić śmieci z cmentarza czy z innych miejsc tak naprawdę niewielu jak się okazuje tą jedną piekielną machiną, którą przedyskutowaliśmy tu, będzie prywatny przedsiębiorca, czy spółka czy PUM to nie ma to znaczenia dla rozwoju miasta. Na pewno dla rozwoju miasta ma istotne znaczenie w jaki sposób, gdzie i za jakie pieniądze będziemy składować odpady. W moim przekonaniu akurat miejskie wodociągi zrobią to profesjonalnie, jestem o tym przekonana. Niby dlaczego, panie radny, w cenie wody ścieków mamy płacić za odpady, nie rozumiem związku. Przy księgowaniu i naliczaniu należności za wodę i ścieki, zupełnie nie widzę związku. A gdyby np. wodociągi maiły jeszcze działalność uboczną inną niż dostarczanie nam wody i odprowadzanie ścieków i oczyszczanie ich w oczyszczalni to przecież nie płacimy za tą działalność jak w swoim czasie np. proszkami handlowano w tej spółce miejskiej, mieli tam hurtownię i nie przypominam sobie aby mieszkańcy mieli za to doliczane jakieś abonamenty w cenie wody i ścieków. Była to dodatkowa działalność, która była dochodową dla spółki. A skoro śmieci są działalnością dochodową na świecie a przynajmniej w Europie to jestem przekonana, że ta działalność przełoży się na dochodowość tej spółki. Jeśli chodzi o segregację odpadów czy ona będzie automatyczna, czy ręczna to do tej pory, chociaż jest to smutny widok bo ja byłam tam kilka razy i widziałam jak to wygląda, co 15 czy 30 worek wpadał tam do tego boksu a pozostałe szły na pryzmy. W związku z tym tam też będą potrzebni ludzie do segregowania tych odpadów, do tego by na tym wysypisku odpadów pracować. I myślę, że specjalnych czy szczególnych kwalifikacji mieć nie będą musieli chyba, że takie będą wymagane   a przy działalności PUP w wymiarze dotychczasowym jestem przekonana, że będzie szansa na zorganizowanie szkolenia by przystosować pracowników do pracy na składowisku by to robili w sposób wymagany przez zarząd spółki MWiO.

            Tak jak powiedziałam, życie nie znosi próżni. Powiem tak, na początku jak rozpatrywaliśmy tą uchwałę miałam bardzo ambiwalentne odczucia bo z jednej strony likwidacja zakładu nigdy nie jest dobrym. Ale pogrążanie go w zapaść też jest rzeczą tragiczną i być może przyszłoby nam zapłacić za to jeszcze więcej. Czy ta spółka jest zarządzana dobrze, powiem, że myślę, że nie. Ale to co ja myślę nie jest poparte ani faktami, ani badaniami, ani dokumentami. Nie wiem. Na pewno część prawdy odkryje przed nami Komisja Rewizyjna i z ciekawością zapoznamy się z jej wynikami a pozostałe elementy sprawy rzeczywiście jeśli pan radny Kraśniewski zrobi tak jak powiedział, a każdy ma do tego prawo, odkryje się przed nami za jakiś czas. Dziękuję.

 

Rady Henryk Szram

            Pani Przewodnicząca, szanowni radni, sam jestem członkiem Komisji Rewizyjnej i wiem z jakich elementów składa się praca i kontrola MZUP-u. Tak sobie myślę, że faktycznie torcie niezręczną sytuacją jest uchwała w dniu dzisiejszym przed zakończeniem kontroli Komisji rewizyjnej. Nie wiem czy nie jest za późno np. ażeby wycofać uchwałę z dziś? I przesunąć ją za miesiąc po zapoznaniu się z protokołem kontrolnym komisji i oczywiście myślę, że po poszerzonych kompetencjach i poszerzonych tematach kontroli MZUP-u poprzez Komisję Rewizyjną? Uważam, że taka kolej rzeczy powinna być. Dziękuję.

 

Rady Witold Kraśniewski

            Ja jedno zdanie do wypowiedzi panie Przewodniczącej, otóż pani ma rację, rzeczywiście w cenie wody  ścieków przy ewentualnym przejęciu przez wodociągi to nie ma prawa się znaleźć. Do tego nie ma wątpliwości ale trzeba pamiętać o drugiej rzeczy. Nie zapłaci mieszkaniec w postacie ceny wody ale  zapłaci mieszkaniec pośrednio bo żeby to w tej chwili jakaś firma mogła przejąć i gospodarować to trzeba włożyć tam miliony. Fadroma pół roku temu, jak mówili pracownicy, z którymi rozmawiałem, nie chciałem tego roztrząsać jeszcze była czynna a teraz stoi zepsuta. Kupili ciągnik do przewozu śmieci, chcieli biznes zrobić, cały świat robi tylko MZUP nie. Atestu nie ma i stoi i to będzie kosztowało dużo pieniędzy a nie w postaci ceny wody tylko w postaci dotacji z Urzędu.

 

Radny Andrzej Wiśniewski

            Nie będę polemizował z radnym Kraśniewskim bo myślę, że powiem krótko. Tu dziś padły rzeczy tak niesamowite, biorąc pod uwagę dramatyzm tej sytuacji w jakiej jesteśmy, starałem się państwu to dziś uświadomić. Ja mam tylko jeden apel ponieważ na tej Sali już niejednokrotnie zapanowała taka powszechna amnezja po paru miesiącach, ja mam jeden apel niech każdy głosuje zgodnie z własnym sumieniem i życzę państwu żebyście mieli dobrą pamięć za kilka miesięcy kiedy ten problem do nas wróci. Dobrze? Żeby znowu nie było tych, którzy jakąś decyzję podjęli i dobrej pamięci po dzisiejszej sesji państwu życzę.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Pan Michał Czepek zadał mi pytanie dotyczące pracowników. Dziś jest taki rynek, że pracodawcy poszukują pracowników, szczególnie tych, którzy nie mają kwalifikacji. Na samą informację prasową, że jest taki porządek sesji zgłosiło się do mnie dwóch pracodawców. Jeden 20 pracowników potrzebuje, inny 8. Oczywiście decydujące będą warunki płacowe. Natomiast ja myślę, że zaproponujemy tym pracownikom cały szereg miejsc, do których mogą, pomożemy w pozyskaniu odpowiednich warunków pracy i płący. Ja mam dla pana radnego Henryka Szrama taką informację, że nic nie szkodzi na drodze kontroli bo dzisiejszą uchwała rozpoczynamy tylko proces likwidacji. Proces ten skończy się z dniem 31 grudnia. Władze MZUP będą, wszystko jest w porządku więc nic nie stoi na przeszkodzie żeby Komisja Rewizyjna przeprowadziła skutecznie kontrolę. Nie ma najmniejszych powodów do tego aby się obawiać i odraczać to.

 

            W związku z tym, że nie było więcej dyskusji przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania rada Miejska większością głosów (10 za, 7 przeciw, 3 wstrzymało się) przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała Nr XXV/64/08 RMG stanowi załącznik Nr 12 do protokołu/.

 

Ad.12

Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych na terenie miasta Grudziądza

 

            W związku z tym, że nie było dyskusji przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska jednogłośnie (20 za) przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała nr XXV/65/08 RMG stanowi załącznik Nr 13 do protokołu/.

 

Ad. 13

Uchwała w sprawie likwidacji Liceum Profilowanego wchodzącego w skład Zespołu Szkół Rolniczych im. Władysława Grabskiego w Grudziądzu, ul. Lipowa 33

 

W związku z tym, że nie było dyskusji przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska jednogłośnie (20 za) przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała Nr XXV/66/08 RMG stanowi załącznik Nr 14 do protokołu/.

 

Ad. 14

Uchwała w sprawie nadania nazwy ulicy na terenie miasta Grudziądza

 

W związku z tym, że nie było dyskusji przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska jednogłośnie (20 za) przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała nr XXV/66/08 RMG stanowi załącznik Nr 15 do protokołu/.

 

Ad. 15

Uchwała w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Wielkie Tarpno II” obejmującego teren ograniczony ulicami Jaśminową, Paderewskiego i linią kolejową

 

W związku z tym, że nie było dyskusji przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska jednogłośnie (20 za) przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała nr XXV/67/08 RMG stanowi załącznik Nr 16 do protokołu/.

 

Ad. 16

Uchwała w sprawie przystąpienia do  Zespołu Szkół Technicznych im. J.J. Śniadeckich w Grudziądzu do realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX, Działanie 9.2 „Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego”

 

W związku z tym, że nie było dyskusji przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska jednogłośnie (20 za) przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała nr XXV/68/08 RMG stanowi załącznik Nr 17 do protokołu/.

 

Ad. 17

Uchwała w sprawie odwołania radnego  ze składu osobowego Komisji Mieszkaniowej Rady Miejskiej Grudziądza

 

W związku z tym, że nie było dyskusji przystąpiono do głosowania. W wyniku przeprowadzonego głosowania Rada Miejska większością głosów (17 za, 2 przeciw, 1 wstrzymała się) przyjęła przedmiotową uchwałę.

 

/Uchwała nr XXV/69/08 RMG stanowi załącznik Nr 18 do protokołu/.

 

Ad. 18

Interpelacje

 

Odpowiedzi na interpelację otrzymał radny Michał Czepek.

 

/Odpowiedź na interpelację radnego Michała Czepka stanowi załącznik nr 19 do protokołu/.

 

Interpelację złożył radny Kazimierz Cichiński

 

/Interpelacja stanowi załącznik Nr  20 do protokołu/

 

Radny Witold Kraśniewski

            Chciałbym tylko  na piśmie uzyskać odpowiedź odnośnie niszczenia drzewostanu w naszym mieście, kto jest za to odpowiedzialny i dlaczego tak traktuje się otaczający nas świat. Ulica Sikorskiego, Legionów, Kosynierów, Warszawska, drzewa umierają stojąc. Pytam się kto jest za to odpowiedzialny, proszę się przyjrzeć, proszę się przejść i zobaczyć. To jest dramat, każe się za wycięte drzewo, a my sami niszczymy za przyzwoleniem władz. Prosiłbym o odpowiedź na to pytanie.

 

 

 

Ad. 19

            Zapytania i wolne glosy

Odpowiedzi na zapytania złożone na poprzedniej sesji otrzymali radni: Michał Czepek, Małgorzata Malinowska-Mizera, Grzegorz Miedzianowski, Łukasz Mizera, Sławomir Szymański, Henryk Szram i Przemysław Ślusarski.

 

/Odpowiedzi stanowią załącznik do protokołu od nr 21 do nr 29/

 

Radny Piotr Jezierski

            Mam takie zapytanie, czy byłaby szansa powrotu do systemu omawiania materiałów na sesję, może nie za każdym razem wspólnie, jak to teraz robimy, tylko powiedzmy wariant, który był poprzedni, gdzie były połączone komisje w mniejszym  zakresie, np. Komisja Edukacji z Komisją Zdrowia, jest czas na przedyskutowanie jeszcze innych bieżących spraw. Ja wiem, że na połączonych komisjach jest to wygodne, bo czasowo wychodzimy lepiej, ale mamy  jeszcze czas na przedyskutowanie merytoryczne sprawy, one nam uciekają, a jak sami jesteśmy świadkami, to i tak te wszystkie sprawy powracają na sesję i właściwie nie ma to sensu.

 

Przewodnicząca Rady Małgorzata Kufel   

            Przyjmuje wniosek, ale jeśli mogę skomentować jednym zdaniem, proszę państwa, na państwa wniosek są te połączone komisje i na państwa wniosek mogą być tak, jak wcześniej dyskutowaliśmy, jeśli większość tak uzna, to tak to będzie się działo.

 

Radna Maria Milinkiewicz

            W minionej kadencji remontowano Kościół Pojezuicki, mam takie pytanie, ile pieniędzy na ten remont wydano z kasy miejskiej, czyli z pieniędzy  podatników i ile też pieniędzy wykorzystano  z rewitalizacji zabytków na ten cel. Poproszę o odpowiedź na piśmie.

 

Radny Henryk Szram

            Szanowni państwo radni, Panie Prezydencie, ja do Pana mam jedno pytanie, chodzi mi MORiW, bo przesuwamy trochę środków tu, trochę tu. Ja dowiedziałem się dzisiaj, że trochę  sprzętu wodnego zastało zakupione, ale może udałoby się jeszcze trochę pieniędzy znaleźć, może 20, albo 30 tys., żeby dofinansować jeszcze zakup jakiegoś  nowego sprzętu.

 

Radny Łukasz Mizera

            Panie Prezydencie, ja również bym prosił o odpowiedź na pytanie odnośnie udzielenia tej pożyczki Spółce „Geotermia Marusza”, to dostaliśmy w tej autopoprawce, ja się wstrzymałem od głosowania. Przy tej odpowiedzi chciałbym, w miarę racjonalnej odpowiedzi, chciałbym wiedzieć z jakich środków ta pożyczka ma być zwrócona do końca 2008 r., czy to znaczy, że spółka zaczęła generować już jakieś przychody, czy zyski. Chciałbym, żeby to nie było napisane, że zostanie oddana i udzieliliśmy, tylko na jaki cel i jakie są możliwości zwrotu.

            Jeśli mógłbym się odnieść do pani Przewodniczącej, to moim zdaniem taka formuła jest dobra i zawsze można się porozumieć z przewodniczącym swojej komisji, jeżeli są jakieś sprawy do omówienia, przecież nie blokujemy wspólnym posiedzeniem możliwości zebrania się komisji nawet dwa razy w miesiącu. Stąd też uważam, że formuła, która jest, ewentualnie do szerszego przedyskutowania, ale uważam, że jest ona dobra i nie zamyka drogi do rozmów w mniejszym gronie.

 

Radny Andrzej Wiśniewski

            Mam kilka pytań, może po kolei.

 

  1. Chciałbym otrzymać krótką informację, chyba z Wydziału Oświaty, otóż kilka dni temu w Polsce, zresztą od dłuższego czasu jest bardzo głośno na temat rotmistrza Witolda Pileckiego, upamiętnienia tej niezwykłej postaci, Sejm, Senat, podejmują uchwały, cała Polska dowiaduje się, że ktoś taki istniał i jakie były jego losy. W Grudziądzu od 10 lat istnieje szkoła im. W. Pileckiego, uważam że jest to niepowtarzalna na okazja i szansa, żeby to wykorzystać i dla uczniów tej szkoły, ale i dla uczniów całego miasta w sposób wychowawczy, ostatecznie szkoła, to również wychowanie i kształtowanie postaw patriotycznych. W związku z tym chciałbym wiedzieć, w jaki sposób szkoła zdyskontowała to powszechne zainteresowanie Pileckieim, te materiały, które lecą w telewizji i w jaki sposób szkoła uczciła, w jaki sposób ta 60 rocznica mordu na Witoldzie Pileckim została w Grudziądzu upamiętniona.

 

  1. Druga rzecz dotyczy materiałów na sesję, ja z nieukrywanym bólem ekologicznym za każdym razem patrzę na tę stertę materiałów, które dostaję do domu, zostawiam to i na szczęście ktoś się tym zajmuje. Ja bym miał taki wniosek, być może niepowszechny, nie zmieniać tu przyzwyczajeń, ale prosiłbym o to, aby materiały na sesję były udostępniane w portalu internetowym, do mnie, żeby docierała informacja, od kiedy są do wglądu i bardzo bym prosił, żeby od następnej sesji, jeżeli będzie taka możliwość, żeby to na stronach internetowych umieszczać. Po prostu do mnie tych materiałów nie przysyłać, ja  je sobie przeczytam, ewentualnie wydrukuję, dla miasta taniej i dla ekologii też. Taki jest mój wniosek, jeżeli jest możliwy do spełnienia, to bardzo bym prosił, żeby go spełnić.

 

 

  1. Następna sprawa, to jest kwestia autopoprawek zgłaszanych w ostatniej chwili przed sesją. My przychodzimy na sesję, jedni przychodzą 5 minut, inni 1 minutę przed, ja rozumiem, że ten materiał, który tu leży, czy to jest zaproszenie, czy to jest autopoprawka, to jest tylko po to, żebym ja w spokoju i wtedy, kiedy będę miał na to czas się z tym zapoznał. Jeżeli jest coś, o czym ja mam decydować na tej sesji, to jest oczywiście możliwe, ale wtedy prosiłbym wprowadzić taką zasadę, że dla autopoprawek, które dostajemy na samej sesji, jest absolutnie obowiązkowe szerokie uzasadnienie ze strony wnioskodawcy tej autopoprawki. To nawet nie trzeba się rozpisywać, bo ja i tak  nie zdążę tego przeczytać, ani nie zdążę tego przeanalizować, to po co pisać. Natomiast proponowałbym, żeby zasadą było to, że nam się kładzie kartkę papieru, ja  akurat przyszedłem, usiadłem, nie byłem w stanie nawet tego przeczytać, a to była zmiana na 4 mln złotych, no ja nie  byłem w stanie niestety na ten temat głosować i prosiłbym o przyjęcie tego jako zasady.

 

  1. Ostatnia rzecz, to w zasadzie już radny Pan Mizera mnie uprzedził. Również uważam, że formuła wspólnych komisji przed sesjami jest bardzo dobra. Natomiast nie ma żadnych przeszkód, bierzemy diety, możemy się spotykać na oddzielnych posiedzeniach, każdej komisji, dyskutować do rana nawet nad ważnymi problemami. Natomiast, że te doświadczenia, tak mi się przynajmniej wydaje, które mamy z omawiania materiałów na sesję są dobre i proponowałbym, żeby tę zasadę utrzymać.

 

 

Przewodnicząca Rady Małgorzata Kufel

            Muszę powiedzieć Panu radnemu, jeśli chodzi o te materiały sesyjne, myśmy dyskutowali na ten temat w gronie przewodniczących. Zdajemy sobie sprawę, że nie każdy dysponuje swoim osobistym komputerem i po prostu może być drobny problem, taki techniczno – organizacyjny, tak bym to nazwała. Chcielibyśmy, może nam się to kiedyś uda, w tym roku planowany jest remont Sali, więc te środki, myślę że w bardziej kulturalnych i ludzkich  warunkach będziemy odbywać sesje już po wakacjach. Natomiast chcielibyśmy, by radni mieli na wyposażeniu, ci którzy nie mogą, czy nie mają, komputer, który byłby przekazywany do użytkowania kolejnym kadencjom, to nie jest rzecz, która się zużywa w sposób tragicznie szybki i wtedy radni materiały otrzymywaliby na płycie lub po prostu przekazywane w postaci mailowej.

 

Radny Andrzej Wiśniewski

            Ja zdaję sobie sprawę i dlatego nie zgłaszam tego jako postulat. Natomiast tak, jeżeli na stronie internetowej są uchwały Rady, chodziło o to, czy jest możliwość takiego zorganizowania pracy, żeby te materiały ukazywały się z odpowiednim wyprzedzeniem, czyli tydzień przed sesją, żeby były przed sesją, a nie później i wtedy oczywiście radny, który nie ma możliwości dostępu, to będzie dostawał w formie papierowej, a ktoś kto nie będzie chciał dostawać, to złoży pisemne oświadczenie, żeby mu nie przysyłać, także jak nie dostanie, to nie będzie mógł mieć pretensji. Chodzi tylko o to, żeby dostawać informację, że od tego i tego dnia dostępne są materiały na sesję. Proponuję, żeby to w ten sposób rozwiązać, ja myślę, że zorganizowanie tego w taki sposób jest możliwe, bo przecież nie czarujmy się, każdy z tych dokumentów musi jakąś elektroniczną formę mieć, żeby to wydrukować, tylko trzeba tak zorganizować pracę, żeby odpowiednio wcześniej wrzucić do sieci i będzie sprawa rozwiązana.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

            Ja mam taka prośbę do państwa, gdzieś w drugiej dekadzie czerwca zaproszę państwa na takie spotkanie, nazwijmy to tak szumnie debatę na temat spraw mieszkaniowych. Jest wniosek Przewodniczącego Komisji Mieszkaniowej, który dokładnie jest zbieżny z moja intencją, jeżeli są wtorkowe przyjęcia interesantów, to tylko i wyłącznie na tematy mieszkaniowe. Myślę, że powinniście państwo radni otrzymać więcej informacji na temat sytuacji mieszkaniowej w Grudziądzu, jakie mamy plany, co zrobiono, ile jest osób, itd. Powinniśmy wróci również do sytuacji Komisji Mieszkaniowej, o której mówiliśmy już w kwietniu, ze jest to sytuacja bardzo trudna.

            Informuję państwa radnych, że są materiały na sesję w Internecie, w bip, ale rozpatrzymy oczywiście jest to bardzo interesująca propozycja, jeżeli da się przesyłać elektronicznie, bo to jest i taniej.

 

Radny Michał Czepek

            Ja też bardzo chętnie wolałbym otrzymywać w formie elektronicznej, także przychylam się do Pana radnego Andrzeja Wiśniewskiego.

            Chciałem złożyć takie zapytanie, pod koniec poprzedniej kadencji       Prezydenta Andrzeja Wiśniewskiego padły takie publiczne zapowiedzi, że będzie w Grudziądzu umożliwienie turystom, ale także mieszkańcom, którzy chcieliby z laptopem np. usiąść sobie w ogródku na Rynku korzystanie, czy taki program jest wdrażany w Grudziądzu, czy funkcjonuje, czy jakikolwiek kroki w tym kierunku są podjęte. Tez chciałbym podpowiedzieć, że niektóre miasta w Polsce korzystają, bezpłatnie zupełnie, z programu „free hot spot com” w zamian za reklamy, które są emitowane na laptopach. Czy jest możliwe zrobienie takiego „hot potu” na Rynku jeszcze w tym roku, a jeżeli nie, to w przyszłym przed sezonem.

 

Radny Przemysław Ślusarski

            Ja mam taka prośbę, jeśli chodzi o organizowaniu przetargów robót na drobne remonty, zwłaszcza dróg na terenie miasta, że jeżeli jest to możliwe, żeby w warunkach tych przetargów umieszczać warunek, że te prace będą wykonywane w godzinach wieczornych lub nocnych. Zdarza się niestety, że bardzo drobne remonty, które są wykonywane na terenie miasta na drogach straszliwie komplikują poruszanie się pojazdów, wręcz czasami powodują takie korki, że przez miasto się jedzie o wiele, wiele dłużej. Myślę, że to nie jest problem.

            Druga sprawa. Trochę z uporem maniaka obserwuję, jak to strażnicy miejscy polują na kierowców na terenie miasta, przy czy kierowcy, to nie jedyni użytkownicy dróg w naszym mieście, są to także piesi. Mam pytanie, czy np. za przechodzenie na czerwonym świetle Straż Miejska każe przechodniów, bo te osoby stwarzają realne zagrożenie w ruchu drogowym, albo np. za picie piwa w miejscu niedozwolonym, czy tez np. pieszych, którzy chodzą niezgodnie z przepisami.

 

Radny Arkadiusz Goszka

1.      Pierwsze moje pytanie dotyczy dokumentacji na przebudowę, budowę dróg w Owczarkach, czy na rok 2009 planuje się zabezpieczenie środków na tego typu przygotowanie dokumentacji i jakie byłyby koszty sporządzenie dokumentacji dla całej dzielnicy. Chodzi mi konkretnie o to, że jak podejmiemy działania na tych drogach, to w ciągu dwóch lat, jeżeli na jakikolwiek podejmie się, jak w Mniszku, to będzie możliwość realizowania kompleksowo tych inwestycji w najbliższych latach.

2.      Następna sprawa dotyczy ul. Mierosławskiego, czy są możliwości przebudowy tej drogi i jeżeli tak, to jaki byłby najbliższy termin realizacji przebudowy tej drogi. Ulica ta była wykorzystywana w przypadku komunikacji przy budowie Trasy Średnicowej, a więc na pewno też z tą drogą można cos zrobić, jaka jest możliwość.

3.      Ostatnia sprawa, pytanie takie bardzo drobne. Chodzi mi o odcinek tego traktu ścieżki rowerowej i spacerowej na wysokości ul. Karabinierów – MORiW, tam zauważyłem ubytek w polbruku, konkretnie w tych takich płytkach, czy jest możliwość uzupełnienia tego, bo zgłaszają się do mnie mieszkańcy, że problemem jest przeprowadzić wózek, a także osoby, które korzystają ze ścieżki muszą stanąć i ewentualnie zatrzymać ruch w tym momencie.

 

Radny Andrzej Wiśniewski

To nie jest wniosek, ja tu po prostu otrzymałem na wniosek, który złożyłem na poprzedniej sesji, czy na komisji, pismo od Pana Prezydenta, to jest pismo do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i zdążyłem tak rzucić  okiem na nie chciałem powiedzieć tak;  Za to oczywiście dziękuję, natomiast na końcu pisma jest napisane „w załączeniu  przekazuję dokumenty źródłowe w sprawie …” i chciałbym również te dokumenty źródłowe otrzymać. Ja mówiłem, że chciałbym zobaczyć wszystkie dokumenty, na podstawie których Prezes Urzędu Zamówień Publicznych przeprowadził tę tzw. kontrolę i doszedł do takich, a nie innych wniosków. Potrzebne są mi również wszystkie dokumenty źródłowe, na podstawie których Prezes trę kontrolę przeprowadził.

 

Radny Witold Kraśniewski

Do mojego wystąpienia  skłonił mnie spacer, jaki odbyłem przedwczoraj na ul. Waryńskiego od Czarnej Drogi do Stomilu. Jeżeli ktoś mi nie wierzy, to proszę pójść po sesji i sprawdzić, nie wiem jak to nazwać, coś strasznego. Tak zdewastowanych chodników, jak długo mieszkam w Grudziądzu, to nie widziałem, czy ktoś w tym urzędzie to widzi. Chodniki, już nie mówię o jezdni, są zdewastowane kompletnie ciężkimi samochodami ciężarowymi, wjeżdżają na chodniki, potłuczone te płyty na przestrzeni dziesiątków metrów, głębokie na 30 cm, tak to wyglądało na wczoraj. Tak samo wygląda na ul. Mikołaja z Ryńska, po drugiej stronie, gdzie są siostry zakonne, tam wjeżdżają ciężkie wozy, tam jest wszystko zdewastowane, tam chodzić nie można, ze tego nikt nie widzi. Ja bym tu podpowiedział, nie chcę, od tego jest Straż Miejska , no przecież ludzie chyba chodzą i widzą, co się dzieje, niech zameldują to Komendantowi, a Komendant odpowiednim służbom, to jest tragizm. Wszystko jest zdewastowane kompletnie, jeżeli ktoś to dewastuje, to wiadomo, że samochody ciężarowe, no tam do tych zakładów masę ciężarowych samochodów wjeżdża. Proszę się tym zająć.

 

Radny Grzegorz Miedzianowski

Ja mam pytanie dotyczące ostatniego odcinka ulicy Warszawskiej. Jadąc kilka dni temu myślałem, że ona jeszcze jest nie ukończona, gdyż  po prostu ta jezdnia jest jakby z lekka falista na tym ostatnim odcinku. Jednak wczoraj widziałem, że malowano już oznaczenia poziome, czy ona jest już odebrana i taka zostanie, maluje się oznaczenie poziome, a ona nie jest gładka.

 

Prezydent Grudziądza Robert Malinowski

Panie radny Kraśniewski, mi się wydaje, że każdy metr drogi kwadratowej, jeżeli chodzi o Waryńskiego, od Piłsudskiego, a skończywszy na Lipowej, znam. Informuję Pana, ze przystępujemy w tym roku do opracowania dokumentacji modernizacji tej drogi. W tym roku będzie wykonana dokumentacja na modernizację ulicy Waryńskiego od ulicy Piłsudskiego aż do ulicy Lipowej, oczywiście uwzględniając te odcinki, co zostały już zrobione. Droga ta w przyszłym roku zostanie naprawiona, łącznie z odpowiednią kanalizacją, która była w planie w tym roku. W tym roku, jeżeli chodzi o ulicę Waryńskiego i róg Łyskowskiego, to jest w planie wykonanie tego rogu Łyskowskiego i Waryńskiego, żeby to połączyć. Tę sprawę widzimy i to na pewno zostanie w przyszłym roku zrobione.

 

Radny Witold Kraśniewski

Ja bardzo przepraszam, ja mówię o chodnikach od Czarnej Drogi do ulicy Mierosławskiego, chodniki kompletnie zdewastowane, ktoś je niszczy, przecież trzeba winnego znaleźć, to nie jest jednorazowy wjazd.

Jeżeli już Pan mówi o modernizacji, to przyjąć moją uwagę odnośnie przystanku na przeciwko Szkoły Nr 8, który jest w stronę Lipowej, jeżeli ktoś nie wierzy, to proszę sprawdzić. Tam jest taki ruch, że autobus, który stoi na przystanku przy tych siostrach zakonnych, proszę mi Wierzyc, bo sam doświadczyłem, nie wiedzie autobus,  nie może się zmieścić, żeby przejechać, mimo ze jest zielone światło, bo tam jest za wąsko, on z tej zatoczki nie wyjedzie, tam jest za wąsko. W zasadzie wymagałoby to już jakiegoś chwilowego zadziałania, tymczasowego. Jeżeli będzie się planowało, to żeby to przewidzieć, uwagi się zgłasza, a później przy planowaniu niestety zapomina się, albo nie można tego zrobić.

 

 

Ad. 19

            Zakończenie obrad

 

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodnicząca Rady Małgorzata Kufel zamknęła obrady wypowiadając słowa: „Wysoka Rado, zamykam obrady XXIV sesji Rady Miejskiej Grudziądza”.

 

 Małgorzata Kufel

 Przewodnicząca Rady Miejskiej

 

 

 

 

 

 

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Katarzyna Stellmacher 01-07-2008 09:40
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 01-07-2008
Ostatnia aktualizacja: - 01-07-2008 09:40